Bandentips

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.

Bandentips

Berichtdoor Dnl » 26 aug 2007, 19:27

Het is van groot belang voor veilig autorijden dat de banden altijd goed worden onderhouden.

  • Een te lage bandenspanning zorgt onmiddellijk voor minder stabiliteit, meer slijtage en een hoger brandstofverbruik
  • Bij een veel te lage spanning kan de band zelfs oververhit raken en onherstelbaar beschadigd raken. Hierdoor kunnen onveilige verkeerssituaties ontstaan
  • Ook een te hoge bandenspanning zorgt voor meer slijtage
  • De bandenspanning dient op z’n minst om de 14 dagen gecontroleerd te worden, maar ook voor lange reizen
  • Vergeet de reserveband niet
  • Controleer alleen als de banden koud zijn, dus als er maximaal 3 kilometer mee gereden is
  • Verlaag nooit de spanning als de banden warm zijn

Bandenspanning
De spanning van de banden moet altijd overeenkomen met de door de autofabrikant aanbevolen spanning. Dit moet minimaal één keer in de twee weken worden gecontroleerd, en nog eens extra vóórdat u aan een langere reis begint. Vergeet daarbij niet de reserveband na te kijken. Controleer uw banden altijd als ze koud zijn, omdat de spanning toeneemt als de band door gebruik warm wordt. Een te lage spanning veroorzaakt oververhitting wat tot onherstelbare inwendige schade kan leiden. Uiteindelijk kan de band er onbruikbaar door worden.

Beschadiging
Schade aan de band kan ook veroorzaakt worden door zware inrijdingen, bijvoorbeeld door het rijden over stoepranden of door gaten in de weg. Ook langdurig rijden op een slecht wegdek moet worden vermeden. Het kan de band blijvende schade toebrengen.

Regelmatige controle
Controleer uw banden regelmatig op beschadiging, slijtage, sneden, scheuren, blazen enz. Als vreemde voorwerpen van buitenaf in de band doordringen, kan hierdoor ook inwendige schade ontstaan. In al deze gevallen moet de schade beoordeeld worden door een bandenspecialist, aangezien de levensduur van uw band er aanzienlijk door bekort kan worden.

Oude banden hebben een verleden
Monteer nooit gebruikte banden tenzij u zeker weet wat ermee gebeurd is. Banden verouderen, ook als ze nooit of maar af en toe gebruikt zijn. Scheuren in het loopvlak of de zijkant, soms samengaand met vervorming van het karkas, zijn een onmiskenbaar signaal dat de band zijn beste tijd heeft gehad. Laat oude banden keuren door een bandenspecialist, zodat u zeker weet of ze nog bruikbaar zijn.

Zorg goed voor uw reservebanden
Wat hun conditie ook is, banden ouder dan zes moeten grondig gecontroleerd worden. Reservebanden verdienen in dit opzicht extra aandacht. Vaak zijn ze oud of verouderd. In die gevallen dient u ze altijd met voorzichtigheid te gebruiken en ze zo snel mogelijk te vervangen.

Loopvlakprofiel
De diepte van het profiel moet regelmatig worden gecontroleerd; hoe kleiner de groefdiepte, hoe groter het risico op slippen. In het profiel zijn markeringen aangebracht, die aangeven hoe ver de band afgesleten is. Deze worden zichtbaar bij een profieldiepte van 1,6 mm. Extra voorzichtig rijden op natte wegen is dan geboden.

Bandenpech
Als u een lekke band hebt, dient u zo snel mogelijk te stoppen en de band te verwisselen. Afgezien van de voor de hand liggende veiligheidsredenen kan doorrijden met een slappe band ook structurele schade veroorzaken. Lekke banden moeten altijd van het wiel gehaald worden om ze op verdere schade te controleren.

Reparaties
Als het nodig en mogelijk is een band te repareren, moet dit zo spoedig mogelijk worden gedaan door een bandenspecialist, zodat structurele schade wordt voorkomen. Alle bandreparaties moeten worden toevertrouwd aan een deskundige die de volledige verantwoordelijkheid op zich neemt voor het onderzoek en het werk dat aan de band wordt verricht.
Avatar gebruiker
Dnl
Founder
 
Berichten: 11234
Geregistreerd: 15 aug 2007, 18:21
Woonplaats: Drenthe

Keer terug naar BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten