BMW 318ti 143 PK E46 maar 13 PK erbij door chip
BMW 318ti 143 PK E46 maar 13 PK erbij door chip
Hallo allemaal
Ik heb een BMW E46 318ti compact uit 2002 (143PK) en heb mezelf getrakteerd op een offerte van ATM voor een chiptuning.
Hieruit blijkt dat ik maar 13 PK en 20 nM winst behaal, wat ik zelf erg weinig vind.
Uit een telefoontje naar ATM (Rotterdam) blijkt dat deze motor al aardig op zn max is ingesteld en doordat het een normale aanzuigmotor is, ze niet veel meer kunnen doen dan het afstellen van benzine/zuurstof.
Nou ben ik wat dat betreft niet echt heel technisch, maar vroeg me af of iemand misschien tips heeft om er toch wat meer rendement uit te kunnen halen, zonder dat ik er veel meer geld zou in moeten steken.
(inbouw van de chip + vermogensrun kosten daar 400 euro)
Ik hoor het graag
Grtz!
Ik heb een BMW E46 318ti compact uit 2002 (143PK) en heb mezelf getrakteerd op een offerte van ATM voor een chiptuning.
Hieruit blijkt dat ik maar 13 PK en 20 nM winst behaal, wat ik zelf erg weinig vind.
Uit een telefoontje naar ATM (Rotterdam) blijkt dat deze motor al aardig op zn max is ingesteld en doordat het een normale aanzuigmotor is, ze niet veel meer kunnen doen dan het afstellen van benzine/zuurstof.
Nou ben ik wat dat betreft niet echt heel technisch, maar vroeg me af of iemand misschien tips heeft om er toch wat meer rendement uit te kunnen halen, zonder dat ik er veel meer geld zou in moeten steken.
(inbouw van de chip + vermogensrun kosten daar 400 euro)
Ik hoor het graag
Grtz!
Re: BMW 318ti 143 PK E46 maar 13 PK erbij door chip
De goedkoopste oplossing is om je wagen te verkopen en er 1 terug te kopen met meer vermogen.
Je kunt nog geld spenderen aan andere uitlaatlijn, decat, kop flowen, compressor toevoegen, turbo toevoegen etc etc. maar het blijft een 318 en in mijn ervaring is het echt zonde om geld uit te geven aan upgrades qua vermogen.
Je kunt nog geld spenderen aan andere uitlaatlijn, decat, kop flowen, compressor toevoegen, turbo toevoegen etc etc. maar het blijft een 318 en in mijn ervaring is het echt zonde om geld uit te geven aan upgrades qua vermogen.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: BMW 318ti 143 PK E46 maar 13 PK erbij door chip
Heel kort door de bocht; uit een 318 valt relatief weinig te halen. Zoals het bedrijf al zei, heeft het chippen van een N/A motor weinig zin. Het wordt pas interessant wanneer er een turbo o.i.d. bij betrokken is.
Ik raad je aan om lekker door te sparen voor iets snellers, dan veel geld uit te geven aan een vermogenstoename bij een 1.8. Andere opties gaan gewoon veel geld kosten.
Ik raad je aan om lekker door te sparen voor iets snellers, dan veel geld uit te geven aan een vermogenstoename bij een 1.8. Andere opties gaan gewoon veel geld kosten.
Re: BMW 318ti 143 PK E46 maar 13 PK erbij door chip
Thnx voor jullie reacties!
Helaas precies waar ik al bang voor was dus...
Zal dan inderdaad maar ff sparen worden voor een snellere....
Ook een 320Ci, 6 cilinder 170 PK uit 2004 heeft het zelfde probleem neem ik aan?
Helaas precies waar ik al bang voor was dus...
Zal dan inderdaad maar ff sparen worden voor een snellere....
Ook een 320Ci, 6 cilinder 170 PK uit 2004 heeft het zelfde probleem neem ik aan?
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: BMW 318ti 143 PK E46 maar 13 PK erbij door chip
Atmosferische motoren is vaak niet heel veel winst op te behalen dmv. chippen. Ik zou iig een auto kopen met gewoon standaard veel vermogen dan, dan loopt ook alles niet heel kritsch en gaat het over het algemeen genomen ook langer mee. Heb zelf een 325 uit 2002 en ik moet zeggen dat het vermogen echt veel meer is dan je "normaal" nodig hebt, en als je het dan open trekt is het echt prachtig, zeker het geluid.
Persoonlijk zou ik kijken of je voor een 325 of 330 door kunt sparen als je echt vermogen wil. Volgens de cijfers is de 330 ook nog de "zuinigste" van de 3, uiteraard tot het moment dat je je rechtervoet laat zakken. Maar ik denk dat de meeste onder ons geen BMW rijden omdat ze zo "zuinig" zijn
Persoonlijk zou ik kijken of je voor een 325 of 330 door kunt sparen als je echt vermogen wil. Volgens de cijfers is de 330 ook nog de "zuinigste" van de 3, uiteraard tot het moment dat je je rechtervoet laat zakken. Maar ik denk dat de meeste onder ons geen BMW rijden omdat ze zo "zuinig" zijn
Re: BMW 318ti 143 PK E46 maar 13 PK erbij door chip
Yes, zoals gezegd is er bij auto's zonder turbo weinig winst te halen met een chip.
Mijn ex-330i was door de vorige eigenaar gechipt waardoor de cijfers van 231pk en 300nm naar 240pk en 320nm waren gegaan. Geen schokkende getallen dus (maar hij was toch best snel )
Mijn ex-330i was door de vorige eigenaar gechipt waardoor de cijfers van 231pk en 300nm naar 240pk en 320nm waren gegaan. Geen schokkende getallen dus (maar hij was toch best snel )
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: BMW 318ti 143 PK E46 maar 13 PK erbij door chip
Punt is ook dat die BMW's op zichzelf gewoon al goed lopen , er komt al best behoorlijk power uit zo'n blok voor de tijd waarin ze gemaakt zijn.
Re: BMW 318ti 143 PK E46 maar 13 PK erbij door chip
Ja t loopt prima inderdaad!
Moet een beetje de balans zien te vinden tussen vermogen en zuinig rijden. (Das onmogelijk, ik weet het...)
Zo lang maar ff deze 318ti aanhouden, want slecht rijden doet ie zeker niet, en t is een leuk bakkie om te zien
Nogmaals bedankt voor jullie reacties
Moet een beetje de balans zien te vinden tussen vermogen en zuinig rijden. (Das onmogelijk, ik weet het...)
Zo lang maar ff deze 318ti aanhouden, want slecht rijden doet ie zeker niet, en t is een leuk bakkie om te zien
Nogmaals bedankt voor jullie reacties