E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Holographic91

E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Holographic91 » 14 jul 2014, 12:01

Bij de e46 sedan valt het me op dat deze achter meer blijft overhellen ondanks alle aanpassingen.
Aan de voorzijde ligt die als een plank op de weg maar bij het strakke bochtenwerk blijft die achter als het ware overhellen. Als die stilstaat krijg je hem voor amper ingedrukt terwijl die achter heen en weer zwabbert.
Ik begrijp dat het overhellen van een auto altijd meer is bij een sedan dan bij bijvoorbeeld een hatchback, maar weet ook dat aan de achterzijde andere veertypes gebruikt worden en dat deze meer naar binnen dan naar buiten vallen.
Weet iemand of er ondanks toch nog mogelijkheden hiervoor zijn.
Wat ik tot nu toe heb gedaan:
Eibach sportline / Bilstein B8 dempers.
Eibach stabilisator stangen, vooral voor heel goed merkbaar.

Gebruikersavatar
Sparco Mr2
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 nov 2010, 11:44
Locatie: Ter Apel (groningen)

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Sparco Mr2 » 14 jul 2014, 12:17

Dan zou ik je draagarm rubbers eens gaan bekijken. Dan zijn die vast gaar.
Ik heb namelijk de zelfde set up (alleen dan Eibach Pro) en ook achter is die zo strak als een plank.
Toen heb ik ook de draagarm rubbers door MeyleHD vervangen (ook de wishbone rubbers btw).

Holographic91

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Holographic91 » 14 jul 2014, 16:46

Ik heb een klein jaar geleden voor alles vervangen voor meyle HD (draagarmen/spoorstangen/koppelstangen). Achter is alles nog origineel. Wist niet dat de draagarmen met bijbehorende rubbers achter daar zo'n effect op kunnen hebben. Bedankt voor de tip!
Als jij bij het kofferbak de auto naar beneden duwt "zwiebert" deze dan niet naar onder? Dacht eerst dat het aan het type veren ligt omdat dat andere type veren zijn dan voor.

streamline
Berichten: 1832
Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door streamline » 15 jul 2014, 11:29

Als de voorste draagarmrubbers van de achteras slap zijn dan gaat ie hoe dan ook zwabberen, ook al is de rest zo strak als maar kan. Zou daar eens mee beginnen

Gebruikersavatar
Sparco Mr2
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 nov 2010, 11:44
Locatie: Ter Apel (groningen)

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Sparco Mr2 » 15 jul 2014, 12:03

Nee die van mij is zo stug als wat. Achterkant gaat geen kant op.
En dat is zeer goed te merken in lange doordraaiers (bochten) met een hobbelig wegdek.

Ook als ik de kofferbak naar beneden duw (bijna niet te duwen) zit er geen beweging in.
Zo als ik en streamline al aangeven, je draagarmrubbers (RTAB's) zijn waarschijnlijk gaar en moeten vervangen worden.

Holographic91

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Holographic91 » 15 jul 2014, 13:18

Bedankt heren ! Dan ga ik ze achter ook vervangen voor meyle HD.

Gebruikersavatar
Sparco Mr2
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 nov 2010, 11:44
Locatie: Ter Apel (groningen)

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Sparco Mr2 » 15 jul 2014, 13:22

Gebruik de Bentley Manual als referentie,, het is niet moeilijk btw maar zorg voor goed gereedschap.
En vergeet niet de rubbers te pre-loaden.... doormiddel van een stalen balk/hoeklijn de hartlijn 8 mm boven de naaf center af te stellen. Om zo het rubber in normaal stand (auto op zijn poten) te ontlasten waardoor hij langer mee gaat ;)

Holographic91

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Holographic91 » 15 jul 2014, 16:07

Ik heb al contact opgenomen met de monteur, hoef ik ze zelf niet te monteren. Maar zal hem de informatie doorgeven, Bedankt.

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door rob75 » 15 jul 2014, 16:57

Kan aan mij liggen, maar als het gaat over overhellen, dan lijkt mij dat een probleem met veren en/of de stabilisator achter. Dit geeft dat de auto in het verticale vlak schuin gaat hangen.
Wat jij beschrijft is het "zwabberen" van de auto, dus in het horizontale vlak bewegen. Dan helpt het om de rubbers te vervangen.
Overigens is een combinatie van slechte dempers en rubbers helemaal fijn. Dan heb je het idee dat je in een boot zit die dwars over de golven gaat.

Mijn advies, kijk goed welke beweging je last van hebt en waar dat vandaan komt. Dat kan nogal eens wat kosten schelen.

Groet,
Rob

Holographic91

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Holographic91 » 15 jul 2014, 17:53

Het beste merk je het als die stilstaat. Dan kun vanaf het kofferbak het carrsosserie heel makkelijk op en neer zwengelen naar links/rechts/onder, dat bedoelde ik meer met zwabberen. Tijdens het rijden valt het zo nog mee.
Wel weet ik dat bij het scherpere bochtenwerk de achterpassagier dit veel heftiger ervaart dan voor.
Ik had er wel eens aangedacht om achter bij de schokdempers extra bumpstops te plaatsen om de stang waardoor die minder inveert, maar denk dat dat niet goed is voor de werking van de schokdemper.
Maar achter is wat betreft rubbers alles nog origineel, het zou goed mogelijk zijn dat het daar aan ligt, ik ga het ook aanpakken. Het subframe zelf zal voorlopig niks aan gedaan worden gezien de hoeveelheid werk.

Gebruikersavatar
Sparco Mr2
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 nov 2010, 11:44
Locatie: Ter Apel (groningen)

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Sparco Mr2 » 15 jul 2014, 18:07

Neem dan (is wel een iets grotere klus) ook je wishbone rubbers mee ;)
Tevens heb ik bij de draagarmen achter onder ook een bal/kogel rubber geplaatst. Dit geeft een m3 set up namelijk.
Je (zij) zijn toch bezig pak het direct mee, direct profijt van!

Holographic91

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Holographic91 » 15 jul 2014, 20:57

Welke kunnen gemonteerd worden zonder dat de complete achteras/subframe eronder uit moet?
http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... /achteras/
Dan weet ik precies wat ik kan bestellen.

Gebruikersavatar
Sparco Mr2
Berichten: 120
Lid geworden op: 30 nov 2010, 11:44
Locatie: Ter Apel (groningen)

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Sparco Mr2 » 16 jul 2014, 08:53

2x : http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... achter-hd/
4x (voor m3 setup) : http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... ter-boven/

Normaal is het deze: 2x http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... er-achter/

Wat het extra brengt is lastig te zeggen, maar als ik de staat van mijn oude zag dan is deze stukken sterker t.o.v. alleen rubber. En ze plaatsen het niet voor niks zo op een m3 ;)

Holographic91

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door Holographic91 » 16 jul 2014, 14:07

Dankjewel, hier kan ik wat mee :) .

B.I.Jager
Berichten: 139
Lid geworden op: 22 apr 2014, 19:34

Re: E46 Sedan, achterzijde stugger/minder overhellen

Bericht door B.I.Jager » 13 sep 2014, 16:46

Ik sta op het punt om de achterste draagarm rubbers en kogels van mijn 328i sedan te vervangen(ligt als een dweil op de weg). Maar hebben jullie ook de rubbers aan de subframe kant vervangen? (van de de bovenste en onderste draagarm) En zijn die van de onderste draagarm überhaupt te vervangen? Of moet daar meteen een nieuwe arm gemonteerd worden.

voorbeeldje.

Afbeelding

De kogels van de bovenste draagarm zijn iig. helemaal versleten, ze klapperen gewoon los in het fusee. Ook de voorste rubbers van de draagarmen zijn dermate slap dat het hele fusee, zonder moeite, heen en weer in de carrosserie kan worden bewogen. Maar aan de subframekant heb ik eigenlijk niets kunnen merken van speling of slapheid.
Maar wanneer ik toch bezig ben, kan ik die misschien meteen mee vervangen, het gereedschap en de tijd heb ik wel. En de kosten van die rubbers doen het hem ook niet.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”