E46 Kettingspanner voor 316ti compact

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
joepvdven
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 jul 2016, 11:12

E46 Kettingspanner voor 316ti compact

Bericht door joepvdven » 17 apr 2017, 10:23

Hallo allen.

Ik heb last van een losse ketting en zoek een kettingspanner. Er zijn alleen volledige distributie sets te krijgen online. Daarom zoek ik een losse spanner om te kijken of dit genoeg is om het probleem op te lossen. Mocht iemand dit onderdeel nog hebben liggen (nieuw) dan neem ik dat graag van diegene over.

Groetjes

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: E46 Kettingspanner voor 316ti compact

Bericht door Dutchie » 21 apr 2017, 09:31

Probeer via internet (realoem.com) het serienummer te achterhalen. als je dat eenmaal hebt is het een kwestie van google raadplegen (auto-onderdelen24.nl of schmiedmann.nl kun je het ook in invoeren) en je zult je onderdeel vinden!
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
spacecabbie
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 apr 2019, 23:23

Re: E46 Kettingspanner voor 316ti compact

Bericht door spacecabbie » 03 mei 2019, 11:48

joepvdven schreef: 17 apr 2017, 10:23 Hallo allen.

Ik heb last van een losse ketting en zoek een kettingspanner. Er zijn alleen volledige distributie sets te krijgen online. Daarom zoek ik een losse spanner om te kijken of dit genoeg is om het probleem op te lossen. Mocht iemand dit onderdeel nog hebben liggen (nieuw) dan neem ik dat graag van diegene over.

Groetjes
Volgens mij de zelfde als ik heb (n42 motor)
https://m.besteonderdelen.nl/auto-merk/ ... anner.html

Gewoon tevinden maare vervang de helezooi bij mij is ie geknapt is een bekende kwaal naar het schijnt om de ellende die ik heb tevoorkomen zou ik echt alles vervangen.

Suc6!
Regards,
Hans
ps. Heb dyslectie dus zeur niet over spelfouten de nazi's zijn weg. :ja:

TobyW
Berichten: 105
Lid geworden op: 27 apr 2017, 16:28

Re: E46 Kettingspanner voor 316ti compact

Bericht door TobyW » 03 mei 2019, 16:53

Het onderdeelnummer is volgens mij 11318685091. Maar als de ketting door een slappe kettingspanner al te lang is, dan is het eigenlijk te laat en moet er ook een nieuwe ketting in.

E46-16-04
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mei 2019, 22:35

Re: E46 Kettingspanner voor 316ti compact

Bericht door E46-16-04 » 03 jun 2019, 20:33

Goedenavond!

Als reactie is het misschien goed dat ik hier mijn net opgedane ervaringen even deel:
Mijn E46 316 ratelde ook bij een koude start. op aanraden van onze huis garage (eerst) de spanner vervangen door één met een sterkere veer (gewoon in de handel) en dat was effectief tegen het geratel.

Inmiddels hebben we vanwege hakerig accelereren de Vanos relais er uitgehaald en geïnspecteerd/schoongemaakt. Daarbij merkten we op dat beide relais in de middelste groef (olie aanvoer met zeefje) sterk waren vervuild met slijpsel, volgens ons grote kans dat dit de reden was voor de klachten en is terug te leiden naar een versleten distributieketting. Ik zou dus met mijn huidige kennis voor het vervangen van de spanner het onderste relais demonteren en controleren op vervuiling met slijpsel (beetje handig: in 20 min er uit, remmenreiniger en terugbouwen). Geen slijpsel: ketting OK en spanner plaatsten. Wel slijpsel: ketting, kettingwielen en geleiders vervangen! Bij mijn touring liggen de geleiders er in losse stukken in!! Dit wordt hopelijk voor eind volgende week opgelost en als we denken dat het nodig is worden de afdichtingen van de Vanos unit zelf ook vervangen en de hele motor geflushed.

Dit allemaal met dank aan de automotive professionals in mijn persoonlijke netwerk die mij géén vervelende klant vinden als ik mee denk over de reparatie van ons ouwe beestje. En waar bovendien goede afspraken mee te maken zijn over het plan van aanpak, de kosten en mijn (eventuele) zelfwerkzaamheid.

Doe er je voordeel mee,
Hedde.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”