BMW E46 Verbruikt Olie

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
M-Kevin-M
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2023, 19:56

BMW E46 Verbruikt Olie

Bericht door M-Kevin-M » 05 nov 2023, 20:06

Hallo allemaal,

Ik ben een trotse eigenaar van een BMW E46 318i 2.0 143PK alleen ik heb een probleempje.
Mijn auto rookt bij gas geven en in de uitlaat eind stuk zit zwarte spul dus ik ben een paar weken gelden naar de garage gegaan voor Apk en toen was er uit gekomen dat mijn BMW wat olie verbruikt en daarom zo veel rookt. Ik ben er ook achter gekomen dat mijn katalysator de rook niet leuk vind want die heeft al een paar x een fout code aan gegeven. Mijn vraag is waarom mijn auto olie verbruikt en of ik het zelf kan repareren want ik heb geen brug en ik wil niet veel geld gaan uitgeven om het bij de garage te repareren.

MVG Kevin

Frie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2023, 16:18

Re: BMW E46 Verbruikt Olie

Bericht door Frie » 07 nov 2023, 08:16

Dag Kevin,
Dit kan vele oorzaken hebben. Misschien heeft de auto veel kilometers en is de motor ver op, slijtage zuigers???
Het kan ook eenvoudig zijn, zoals klepdichtingen die lekken, turbo, carterverluchting enz. ;)

M-Kevin-M
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2023, 19:56

Re: BMW E46 Verbruikt Olie

Bericht door M-Kevin-M » 07 nov 2023, 22:44

De auto heeft bijna 2.5ton gereden maar rijd voor de rest nog super, ik maak me meer zorgen over het roken en over mijn katalysatoren. De garage had het wel over waarschijnlijk een lekke koppakking

Frie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2023, 16:18

Re: BMW E46 Verbruikt Olie

Bericht door Frie » 08 nov 2023, 08:20

M-Kevin-M schreef: 07 nov 2023, 22:44 De garage had het wel over waarschijnlijk een lekke koppakking
Bij een lekkende koppakking heb je meestal ook water in de olie en of compressie verlies. Zie je water in de olie? Dan zou ik geen meter meer rijden. Als er toch een nieuwe koppakking moet komen zeker de klepdichtingen mee vervangen.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn die olie doen verbranden ook de turbo is hier vaak de fout van, het gaat hier dus om blauwe rook en geen zwarte?
In een garage lopen de kosten al vlug op maar een andere wagen kost ook geld.
Volgens mij moeten die motors met wat onderhoud gemakkelijk 3-5 ton aankunnen.
In de meeste garages kunnen ze wel een goede diagnose stellen maar wat gaat het kosten om te herstellen!!

Je zou ook een product kunnen toevoegen tegen olieverbruik en eens zien wat dat geeft.
Succes ;)

M-Kevin-M
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2023, 19:56

Re: BMW E46 Verbruikt Olie

Bericht door M-Kevin-M » 08 nov 2023, 09:52

Hey bedank voor je reactie er zit gelukkig geen water in de moter, bedankt voor de hulp ik ga ff kijken hoe ik dit ga aanpakken. ik merk wel al rij ik er een tijdje niet mee met mijn auto dan ligt er een klein plasje onder en rookt iets meer, dan al rij ik er wat vaker mee. gelukkig is het geen zwarterook maar witte rook. dus het lijkt op damp omdat het koud weer is maar ik denk dat het gewoon blauwe rook heet.

Frie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2023, 16:18

Re: BMW E46 Verbruikt Olie

Bericht door Frie » 08 nov 2023, 15:22

Kevin,
Kijk eens waar dat olie lek vandaan komt misschien de turbo en verklaart dit het olieverbruik.
Witte rook is condens en normaal bij een koude motor. Als je olie verstookt is dat blauw en je ruikt dit.
De meeste auto kunnen wat olie verbruiken dit staat ook in de handleiding, sommige tot 1 liter per 1000 km
Heb je de EGR klep als een zuiver gemaakt of werd deze al losgekoppeld?
Blauwe rook na stilstand wijst op versleten klepdichtingen maar dan zie je ook blauwe rook, een beetje roken doen ze allemaal. ;)

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: BMW E46 Verbruikt Olie

Bericht door rob75 » 09 nov 2023, 10:24

Deze motoren staan bekend om het olieverbruik. En een turbo zit er (standaard) niet op.
Zoals al aangegeven veel voorkomende oorzaken:
- klepseals
- zuigerveren
- carterventilatie

Die laatste geeft ook foutmeldingen met betrekking to lambdasonde etc.

Succes met zoeken.

Groet,
Rob

M-Kevin-M
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2023, 19:56

Re: BMW E46 Verbruikt Olie

Bericht door M-Kevin-M » 11 nov 2023, 18:34

Bedankt voor al jullie reacties! ik weet wat ik er tegen kan doen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”