Motor BMW E46 320D start niet meer

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Frie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2023, 16:18

Motor BMW E46 320D start niet meer

Bericht door Frie » 04 nov 2023, 14:25

Hoi allemaal,

Hoe kom ik hier terecht!
Mijn zoon die heeft van een vriend een BMW E46 320D van 136 pk met 289000 km gratis gekregen. Mooi is dat hé. ;)
Dit is het nog het model zonder common rail.
Ik heb nog geen papieren van deze wagen en dus ook geen correcte gegevens.
Er is wel een probleem aan deze 320D, " hij start niet meer ". :gek:
Dit zou ik graag met wat raad van jullie willen oplossen.

Indien ik deze motor niet aan het draaien krijg zal hij terug gaan naar die vriend en in de pers verdwijnen. Dit zou echt zonde zijn omdat die auto nog mooi is met zeer weinig roest en nog jarenlang zou kunnen dienen. Ook werden de wielarmen en de voorste schokbrekers kortelings nog vernieuwd. Als ik de motor aan het draaien krijg gaat mijn zoon met deze auto rijden. Zijn huidige auto een Nissan 100NX is na 28 jaar trouwe dienst bijna aan rust toe. Vooral de roestduivel zit overal in het chassis.

Wat is er gebeurd met de BMW!
Tijdens het rijden naar zijn werk valt de motor plots uit en is niet meer aan de praat te krijgen.
Het uitlezen gaf de foutmelding, startbeveiliger geactiveerd. Volgens mijn zoon zou de startmotor wel nog draaien, wat ik eigenlijk niet logisch vind, die zou dan toch ook moeten blokkeren. Tijdens het starten komt er geen druppel brandstof uit de aansluiting op de injectors.
Die vriend is een handige jongen en heeft veel ervaring door aan auto's te werken. De ECU werd EWS vrij gemaakt voor €150, er is terug brandstof aan de injectors, maar aanslaan doet die motor niet.
Controle op juiste werking, van de gloeibougies, brandstoffilter, opvoerpomp, ontluchten enz werd gedaan. Zonder resultaat. Met wat remmenreiniger slaat de motor aan maar valt dan dadelijk terug stil.
Wat erop wijst dat er geen brandstof wordt ingespoten. Volgens mij is de druk op de injectors te laag om ze te openen.
Tijdens het zoeken van de fout werd er wel gestart zonder dat er een brandstoffilter geplaats was.
Zijn zoontje zat toen in de auto en bediende de startsleutel. Dit heeft wel maar even geduurd.
Zou dit voldoende kunnen zijn om de pomp te vernielen?
Kan een defecte inspuitpomp de startbeveiliger activeren?
Graag jullie raad en tips met wat te doen.
Groeten, Frie :)
Afbeelding

Afbeelding

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Motor BMW E46 320D start niet meer

Bericht door ehombie » 05 nov 2023, 09:29

met live data kun je mogelijk e.a. verifiëren omtrent druk denk ik
als je EWS getriggerd wordt dan is een gevolg mogelijk het uitschakelen van injectoren (dat doen veel systemen), waarom je startmotor wel draaid hangt gewoon af van ontwerp/fabrikant/model/ etc.

weet niet alle ins en outs van diesels. van ews een beetje de grote lijnen.

ik zou eerder zoeken/kijken met de juiste tools naar injectorpuls.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Frie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2023, 16:18

Re: Motor BMW E46 320D start niet meer

Bericht door Frie » 07 nov 2023, 08:25

Het gaat hier om een niet common rail motor dus die injectoren gaan open door de hoge druk niet elektrisch.
Het EWS systeem werd uitgeschakeld en zit niet meer op deze auto, kostprijs €150.
Er is een pulserende brandstof toevoer op alle vier de injectoren maar vermoedelijk te weinig om deze te openen.
Althans dat is mijn gedachte!
Het uitlezen geeft geen enkele foutcode meer aan.
Iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? Inspuitpomp defect????? ;)

Ik vermoed dat er hier op het forum zeer weinig diesel rijders tussen zitten. -_-

Frie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2023, 16:18

Re: Motor BMW E46 320D start niet meer

Bericht door Frie » 09 dec 2023, 14:14

Zeer spijtig dat hier op het forum zo weinig interesse is.
Waarschijnlijk heb ik de fout gevonden en is dit voor enkele € op te lossen. Ik moet het nog uitvoeren en dan weet ik het zeker. :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”