Klapperend geluid bij optrekken

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Klapperend geluid bij optrekken

Bericht door Robin » 06 dec 2022, 14:56

Hi allemaal,

Ik heb al enige tijd last van een vrij vervelend probleem. Hoewel ik er al een tijdje mee rondrijd, begin ik steeds meer mijn twijfels te trekken bij mijn originele conclusie. Het leek mij in eerste instantie de hardyschijf omdat je hier veel over leest/hoort. Echter heb ik zelf steeds meer het idee dat het de kruiskoppeling, de overbrenging van de cardanas naar het differentieel of het differentieel zelf is.

Bij hard optrekken (dus meer dan 50-60% gas) heb ik in de eerste en tweede versnelling last van een klapperend geluid en een trilling in de auto. De trilling is synchroon met het klapperende geluid. Heel soms doet dit zich ook voor in de derde versnelling. Het probleem lijkt in de aandrijving te zitten, maar ik vraag me af waar precies. Bij rustig optrekken doet dit probleem zich heel sporadisch voor.

Nu heb ik gisteren een oliewissel gedaan en gelijk even wat dingen geprobeerd toen het carter aan het uitdruppen was. De cardanas heeft aan de voorkant, dus tussen de motor en de hardyschijf, wat speling. Deze kan ik een paar millimeter beide kanten op draaien zonder dat het achterste gedeelte (dus ná de hardyschijf) meedraait. Op en neer (dus richting de bodem van de auto en van de auto naar de grond zit er géén speling op de cardanas. Het middenlager lijkt mij hierbij dus uitgesloten. Tevens lijkt er ook geen speling op de overbrenging naar het differentieel te zitten. Echter, omdat de auto niet opgebokt was maar op de brug stond, lijkt mij dit niet volledig uitgesloten.

Ik hoop dat jullie me hierbij verder kunnen helpen.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Klapperend geluid bij optrekken

Bericht door malle pietje » 13 mar 2023, 08:44

Zou het ook je koppeling kunnen zijn? Als die aan het einde van zijn levensduur is, willen de veren die de klappen van eerste contact (bij opkomen van de koppeling) opvangen er gewoon uit springen. Met als gevolg een klapperend effect dat weg is als de koppeling helemaal pakt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”