Vanos Klepverstelmotor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Thiemo20

Vanos Klepverstelmotor

Bericht door Thiemo20 » 16 jul 2019, 12:27

Dag beste BMW liefhebbers,

Sinds enige tijd ben ik eigenaar van een 316i uit 2004. Het gaat om een model met een ingebouwde lpg installatie.

Bij het ophalen bij de auto werd verteld dat er net een nieuwe klepverstelmotor in was gemonteerd omdat deze niet meer functioneerde. Een bekend probleem bleek, nadat ik dit forum een beetje had doorgelezen. Destijds is er niet gekeken hoe het kon dat die motor was doorgebrand. Ze zijn uitgegaan van ouderdom/slijtage.
Nu, anderhalf jaar verder is de klepverstelmotor al 4 keer vervangen door de garage. Door een wissel van garage is de zoektocht opnieuw begonnen en daarom een hoog aantal. Iedere keer na een vervanging van de stelmotor komt het probleem terug binnen een maand(+-1000 km)

Momenteel hebben ze in de garage al gekeken naar het complete elektrische circuit wat invloed heeft op de stelmotor, van voeding tot de massa. Het enige waar ze nog geloven waar het probleem kan zitten is de ECU. Zelf gaf de garage ook al aan dat dit onwaarschijnlijk was omdat hij in zijn leven nog nooit had meegemaakt dat dit type ECU het heeft begeven.

Komt iemand dit probleem bekent voor? en zo ja, wat kan het zijn?

Het symptoom van het probleem is, dat de automaat versnellingsbak schakelt alsof de versnelling worden geselecteerd met een hamer en de timing van de schakel momenten is ook bar slecht.

Ik hoop dat iemand dit herkent :) zou echt heel fijn zijn! :duim:

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”