ophanging/trillen van 330D
ophanging/trillen van 330D
hey allemaal,
ik ben benieuwd of jullie misschien hier ervaring mee hebben. Mijn 330D heeft al heel lang last van trilling, met name rechtsvoor, maar soms trilt het door naar links. De banden zijn vervangen, ophanging rechts is vervangen (daarna werd het alleen maar erger).
Alles is nagekeken, 3x uitgelijnd, stuurhuis nagekeken, de ophanging, alle lagers en nergens zit speling, remschijven zijn goed. Het zouden de schokdempers kunnen zijn, maar ik ken geen adres met een goede testbank (en ervaring met uitlezen resultaten). Er zitten 17" wielen onder die niet origineel zijn voor voor de auto, is dat misschien nog een ding? Ik weet het niet meer en ik ken geen goede expert in mijn omgeving die ik hiermee vertrouw.
Mijn vorige BMW is aan aandrijf-itis overleden doordat goedbedoelde monteurs de aandrijving hadden vervangen, maar plots niks meer konden afstellen en dus einde BMW was (die toen al 19 jaar oud was, maar amper 220k).
Mijn 330D komt uit 2001 met 370k op de teller.Van mij mag hij nog wel even mee, rijdt verder als een trein.
Dank voor het meedenken alvast. nb. ik kom uit regio Apeldoorn, mocht je goede adressen weten.
ik ben benieuwd of jullie misschien hier ervaring mee hebben. Mijn 330D heeft al heel lang last van trilling, met name rechtsvoor, maar soms trilt het door naar links. De banden zijn vervangen, ophanging rechts is vervangen (daarna werd het alleen maar erger).
Alles is nagekeken, 3x uitgelijnd, stuurhuis nagekeken, de ophanging, alle lagers en nergens zit speling, remschijven zijn goed. Het zouden de schokdempers kunnen zijn, maar ik ken geen adres met een goede testbank (en ervaring met uitlezen resultaten). Er zitten 17" wielen onder die niet origineel zijn voor voor de auto, is dat misschien nog een ding? Ik weet het niet meer en ik ken geen goede expert in mijn omgeving die ik hiermee vertrouw.
Mijn vorige BMW is aan aandrijf-itis overleden doordat goedbedoelde monteurs de aandrijving hadden vervangen, maar plots niks meer konden afstellen en dus einde BMW was (die toen al 19 jaar oud was, maar amper 220k).
Mijn 330D komt uit 2001 met 370k op de teller.Van mij mag hij nog wel even mee, rijdt verder als een trein.
Dank voor het meedenken alvast. nb. ik kom uit regio Apeldoorn, mocht je goede adressen weten.
Re: ophanging/trillen van 330D
Misschien dat er speling tussen de velgen en naven zit? Vaak zit er bij niet originele velgen een centreerring. Misschien mist deze nu?
Re: ophanging/trillen van 330D
Kijk eens bij https://www.steverinkbanden.nl/
Ben hier in het verleden eens geweest voor trillingen op mijn E39, hebben er g veel expertise en redelijke prijzen!
Ben hier in het verleden eens geweest voor trillingen op mijn E39, hebben er g veel expertise en redelijke prijzen!
Re: ophanging/trillen van 330D
Klaassen in Apeldoorn (Deventerstraat) hebben ook goed verstand van BMW's en nette prijzen.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: ophanging/trillen van 330D
De velgen zijn bij montage van de banden gebalanceerd neem ik aan, is de velg zelf niet krom?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: ophanging/trillen van 330D
Ik vraag me ook af of de velg krom is. Ik ga even wat tips van jullie uitzoeken, dank!
Re: ophanging/trillen van 330D
Hier ben ik ook geweest, niets gevonden. Ze dachten misschien schockdempers, maar hadden geen testbank zeiden ze.Rico40 schreef:Kijk eens bij https://www.steverinkbanden.nl/
Ben hier in het verleden eens geweest voor trillingen op mijn E39, hebben er g veel expertise en redelijke prijzen!
Re: ophanging/trillen van 330D
Aan een trillende auto kan ik mij ook groen en geel ergeren. Mijn eerste ingeving zou zijn om eens andere velgen te proberen. Zo om de huidige set uit te sluiten. De naven van je huidige velgen te inspecteren op corrosie en met name het aanlegvlak. Helaas is mijn ervaring dat wanneer een wiel niet 100% recht is dit nog erger te voelen is met een vervuilde naaf. Dus goed schoonmaken. De voorste fuseekogels kunnen naar verloop van tijd slapper worden en het wiel minder goed in bedwang houden met als gevolg een wiebelig/trillend onderstel. Dat is ook iets om te controleren.
De bmw heeft een snaar strak onderstel maar hierdoor ook de gevoeligheid voor trillingen...
De bmw heeft een snaar strak onderstel maar hierdoor ook de gevoeligheid voor trillingen...
Re: ophanging/trillen van 330D
Nou ik ga het opgeven, de 330D gaat de deur uit. Ik hoop met een maand een vervangende auto te hebben gevonden, deze mag of naar de sloop of voor de sleutelaar die een 330D Touring Executive zoekt
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: ophanging/trillen van 330D
Trilling kan overigens ook vanuit de achteras komen, ook al denk/ voelt het zo dat het voor lijkt te zitten.
Ook immi wielen kunnen idd een probleem zijn, zeker als er centreer ringen bij zitten.
Dat kan je voelen door de naaf en het wiel goed schoon te maken. Vervolgens wiel op de naaf houden en kijken/voelen of je het wiel in de hoogte kan bewegen t.ov de naaf. Als dat zo is moet er een centreerring tussen.
Ook immi wielen kunnen idd een probleem zijn, zeker als er centreer ringen bij zitten.
Dat kan je voelen door de naaf en het wiel goed schoon te maken. Vervolgens wiel op de naaf houden en kijken/voelen of je het wiel in de hoogte kan bewegen t.ov de naaf. Als dat zo is moet er een centreerring tussen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986