E46 318i 1998 (M43B19)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
MatthiasD
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2019, 18:28

E46 318i 1998 (M43B19)

Bericht door MatthiasD » 14 jan 2019, 18:59

Afgelopen kerstvakantie tijd gehad op mijn koppakking en alle andere rubbers die je tegenkomt te vervangen. Met succes verlopen, tenminste, de motor startte meteen weer.

Na het ontluchten de motor af laten koelen en de koelvloeistof bijgevuld, vervolgens terug naar huis gereden. Dat was een kilometer of 30. Tijdens de rit het koelvloeistof lampje met enige regelmaat gezien maar de temperatuur bleef perfect op 12u staan dus besloten het even aan te kijken.

De volgende morgen naar mijn werk gereden, nog steeds voorzichtig, en heb de temperatuur van de motor eenmaal een beetje zien toenemen bij het afremmen voor een stoplicht bij een snelwegafslag. Bij aankomst op mijn werk kwamen er walmen witte rook onder de motorkap vandaan waar het reservoir voor de koelvloeistof zit. Bij uitstappen hoorde ik flink wat lucht/damp ontsnappen. Ik moest echter opschieten om niet te laat te komen. Wel wist ik dat dit zeker niet goed was. Gezien dat de radiatorslang 'UIT' naar de motor toe lek is, dan bedoel ik het plastic deel waar ook de ontluchtingsnippel in zit. Hier is hij ook gescheurd rond de nippel.

Vervolgens ook voorzichtig terug naar huis gereden en goed op de temperatuur blijven letten, deze bleef eigenlijk perfect om 12u staan. Wel ben in binnendoor terug gegaan om filerijden te voorkomen.

Nu bedacht ik me, achteraf gezien, dat de fan achter de radiator tijdens het ontluchten niet is gaan draaien terwijl de koelvloeistof in het reservoir toch al lekker aan het borrelen was.

Mogelijke redenen dat het lek is ontstaan door de hoge druk;

1. De nippel zat veel te vast gedraaid.
2. Het koelsysteem is onjuist ontlucht.
3. De fan is defect. (aansturing, sensor, zekering of de fan zelf)
4. Koppakking problemen, uitlaatgas is koelvloeistof?

Is er iemand die me aan de hand van dit verhaal verder kan helpen. Ik heb internet grondig doorzocht maar het kan natuurlijk zijn dat ik een soortgelijke vraag op dit of een ander forum over het hoofd heb gezien.

Bij voorbaat bedankt!

Gebruikersavatar
surfroy01
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 okt 2018, 07:45

Re: E46 318i 1998 (M43B19)

Bericht door surfroy01 » 15 jan 2019, 08:11

Denk dat je toch niet goed ontlucht hebt. Mijn ervaring is dat je continu in de slangen moet knijpen tussen het vullen door, ook de ontluchtingsschroef open zetten. Bij mijn e46 (325) is het zo dat wanneer daar vloeistof uitkomt hij vol is. Maar na flink knijpen in de slangen zakt die altijd meteen. ook heb ik het voordeel van een elektrische waterpomp, dus contact aan en rond laten pompen. Dus als je denkt dat ie vol is kan er vaak nog heel veel bij.

Ik weet niet hoe oud je radiateur is, maar ik de mijne vervangen omdat die door gezakt was. Zijn niet echt de kosten. Die lekkende aansluiting moet je uiteraard ook vervangen. Maar dat zal je witte rook geweest zijn, verbrand koelvloesitof op warm deel motor (uitlaat).
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!

Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: E46 318i 1998 (M43B19)

Bericht door rob75 » 15 jan 2019, 10:28

Het koelsysteem van BMW heeft een expansievat naast de radiator. Dat is dus niet het hoogste punt. De ontluchting is daarnaast ook niet op het hoogste punt. Er blijft dus steeds wat lucht in zitten.
De symptomen die je beschrijft wijzen daar ook op.
Wel van belang is alle onderdelen in goede orde hebben.
Wat helpt met ontluchten is de neus van de auto iets omhoog te zetten.

Succes,
Rob

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 318i 1998 (M43B19)

Bericht door Yor » 15 jan 2019, 12:09

Verwarming op de heetste stand zetten met contact aan en vervolgens dan opnieuw ontluchten. Dat hielp bij mij.


MatthiasD
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jan 2019, 18:28

Re: E46 318i 1998 (M43B19)

Bericht door MatthiasD » 28 jan 2019, 15:24

Beste allen,

Afgelopen weekend tijd gehad om het één en ander te vervangen. De slang met onluchtingsnippel is dus één en hetzelfde onderdeel, deze vervangen. Dit is echter warme kvs IN, niet UIT, zoals ik eerder schreef. UIT zit links onder, met ook de kvs temp sensor.

Enfin, reden 1 was sowieso waar; ik had de nippel te ver vastgedraaid... stom! Daarnaast het ontluchten deze keer op de goede manier gedaan, neus omhoog en de verwarming aan. Ging perfect. Wel viel me op dat de radiateur slang uit, dus gekoelde kvs, steenkoud lijkt te blijven tijdens stationair laten lopen. Kan dat kloppen?

Via het boordcomputer menu, optie 19, dan 7 uit mn hoofd, de temperatuur bijgehouden tijdens het (test)rijden. Welke sensor geeft hier de temperatuur aan door? Hij stond stabiel tussen 109 en 112, dat is aan de hoge kant of zelfs te hoog? De analoge meter stond perfect op 12u...

Overigens de thermostaat al vervangen, deze zou helemaal open moeten zijn bij 105C.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”