Stotteren + motormanagement = opgelost
Stotteren + motormanagement = opgelost
Goedendag,
Ik heb een probleempje met mijn 320i van 2003, dat is dat de auto stottert, voornaam bij een koude motor. Bij een warme motor houdt hij soms nog wel in, maar ik merk het minder. Alles is eigenlijk begonnen met het motormanagement lampje dat 5.000 kilometer geleden ging branden. Is naar gekeken, maar niets gevonden. Ben er verder probleemloos mee doorgereden en af en toe ging die uit, maar even later ging die weer aan. De foutcode daarbij was P0313, dat is, Misfire. 4.500 kilomter later (dus kort geleden) merkte ik als de auto koud was dat hij een klein beetje stotterde en ging zelfs in noodloop bij temperaturen onder het nulpunt. Daar is hij voor weg geweest en ze hebben het gasklephuis schoongemaakt en gezegd dat het niet terug zou komen. Nu heeft het niet meer gevroren daarna, dus of het echt weg is, moet nog bewezen worden. Ik rij geen lange afstanden, maar vorige week dus wel een keertje (100 km heen, 100 km terug) tijdens die rit merkte ik dat hij inhield (vooral bij vol gas). De ochtend erna was het drama. Ik moet heel erg spelen met het gas om hem boven de 50 km/h te krijgen. Dit duurt 1 a 2 minuten en dan merk je er niks meer van en stottert hij niet meer, behalve dus als je veel vermogen gaat vragen, dan merk je dat hij ietsje inhoudt, anders merk je dus niks. Het is dus zo dat er tijdens die rit van toaal 200km. Nu heb ik zaterdag de OBD eraan gehangen wat aangeeft code P0313, die storing zit er al in sinds 5.000 kilometer geleden. En de 2 nieuwe zijn P0171 en P0174. < http://prntscr.com/m1d0d0 Het linkje laat de mogelijke defecten zien. En hier de P0313 http://prntscr.com/m1d1l4. Nu zie ik enige logica in een defecte brandstofpomp als ik zo naar de mogelijke defecten kijk die de screenshots aangeven.
Heeft iemand nog een beter idee of is het een idee om de gok te wagen?
U wordt alvast bedankt.
Arjen
Ik heb een probleempje met mijn 320i van 2003, dat is dat de auto stottert, voornaam bij een koude motor. Bij een warme motor houdt hij soms nog wel in, maar ik merk het minder. Alles is eigenlijk begonnen met het motormanagement lampje dat 5.000 kilometer geleden ging branden. Is naar gekeken, maar niets gevonden. Ben er verder probleemloos mee doorgereden en af en toe ging die uit, maar even later ging die weer aan. De foutcode daarbij was P0313, dat is, Misfire. 4.500 kilomter later (dus kort geleden) merkte ik als de auto koud was dat hij een klein beetje stotterde en ging zelfs in noodloop bij temperaturen onder het nulpunt. Daar is hij voor weg geweest en ze hebben het gasklephuis schoongemaakt en gezegd dat het niet terug zou komen. Nu heeft het niet meer gevroren daarna, dus of het echt weg is, moet nog bewezen worden. Ik rij geen lange afstanden, maar vorige week dus wel een keertje (100 km heen, 100 km terug) tijdens die rit merkte ik dat hij inhield (vooral bij vol gas). De ochtend erna was het drama. Ik moet heel erg spelen met het gas om hem boven de 50 km/h te krijgen. Dit duurt 1 a 2 minuten en dan merk je er niks meer van en stottert hij niet meer, behalve dus als je veel vermogen gaat vragen, dan merk je dat hij ietsje inhoudt, anders merk je dus niks. Het is dus zo dat er tijdens die rit van toaal 200km. Nu heb ik zaterdag de OBD eraan gehangen wat aangeeft code P0313, die storing zit er al in sinds 5.000 kilometer geleden. En de 2 nieuwe zijn P0171 en P0174. < http://prntscr.com/m1d0d0 Het linkje laat de mogelijke defecten zien. En hier de P0313 http://prntscr.com/m1d1l4. Nu zie ik enige logica in een defecte brandstofpomp als ik zo naar de mogelijke defecten kijk die de screenshots aangeven.
Heeft iemand nog een beter idee of is het een idee om de gok te wagen?
U wordt alvast bedankt.
Arjen
Laatst gewijzigd door ArjEn46 op 14 jan 2019, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden
E60 530i: 2019 - heden
Re: Stotteren + motormangement
Arjan,
om een begin te maken trek je de luchtmassameter (LMM) kabel los bij een koude motor en start je de wagen. Loopt hij dan beter of slechter. Je hoeft niet te gaan rijden hoor. Merk je een duidelijk verschil weet je waar het naar toe gaat.
Verder: valse lucht in het inlaat traject controleren. Alle slangen echt kritisch bekijken en buigen. Zie je ook maar iets, even een tape eromheen om verbetering te merken.
In de basis is het rijden van alleen maar korte stukken de hoofddader. Dat is voor geen enkele auto ok.
om een begin te maken trek je de luchtmassameter (LMM) kabel los bij een koude motor en start je de wagen. Loopt hij dan beter of slechter. Je hoeft niet te gaan rijden hoor. Merk je een duidelijk verschil weet je waar het naar toe gaat.
Verder: valse lucht in het inlaat traject controleren. Alle slangen echt kritisch bekijken en buigen. Zie je ook maar iets, even een tape eromheen om verbetering te merken.
In de basis is het rijden van alleen maar korte stukken de hoofddader. Dat is voor geen enkele auto ok.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Stotteren + motormangement
Om valse lucht te detecteren, bij stationair draaiende motor met rem reiniger spuiten, gaat het toerental omhoog weet je dat je een lek hebt in je inlaattraject.
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Re: Stotteren + motormangement
Grote kans op valse lucht. Vers ach zijn alle vaccuumslangen en de ccv.
P0171 en p0170 wijzen daar op. Kost idee kunnen daar ook door komen.
Succes,
Rob
P0171 en p0170 wijzen daar op. Kost idee kunnen daar ook door komen.
Succes,
Rob
Re: Stotteren + motormangement
Bedankt voor alle reacties, ik ga er aan werken en laat wat weten.
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden
E60 530i: 2019 - heden
Re: Stotteren + motormangement
Ah... zo ingewikkeld is het allemaal niet... Ik heb de LMM losgetrokken en hij rijdt weer als een nieuwe. Geen geschok, niks. Heel erg bedankt voor alle reacties!
Ik vraag me nog wel even af welke LMM ik moet bestellen. Het kan voor een paar tientjes en het kan voor een paar 100. Ik begrijp dat er kwaliteitsverschil in zit, maar zolang die zijn werk goed doet, vind ik het prima. Heeft iemand een tip? Het is voor een 320i (170pk) uit 2003.
Ik vraag me nog wel even af welke LMM ik moet bestellen. Het kan voor een paar tientjes en het kan voor een paar 100. Ik begrijp dat er kwaliteitsverschil in zit, maar zolang die zijn werk goed doet, vind ik het prima. Heeft iemand een tip? Het is voor een 320i (170pk) uit 2003.
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden
E60 530i: 2019 - heden
Re: Stotteren + motormangement
Neem a.u.b. een originele. VDO-Siemens-Bosch.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Stotteren + motormangement
Je kunt hem ook eens proberen schoon te maken. Met contact cleaner, niet met rem reiniger.
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Re: Stotteren + motormangement
Gisteren geprobeerd schoon te maken met contact cleaner, maar zonder succes, was te proberen. Wel nog even snel een laatste vraagje. Moet ik hem laten inleren of hoeft dat niet? Op internet kom ik een beetje verschillende antwoorden per auto tegen. Het gaat dus om een 320i uit 2003. Iemand die dat weet?
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden
E60 530i: 2019 - heden
Re: Stotteren + motormangement
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een LMM ingeleerd, deze zou zichzelf in moeten leren.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Stotteren + motormangement
Volgens mij heeft de ECU 2 mappen, eentje met en zonder de MAF meter (of LMM). Dus hoeft er niks in geleerd te worden, als je de stekker los trekt rijdt ie ook gewoon. Schijnt voor circuit gebruik zelfs een aanrader te zijn.
Grappig detail, op mijn e46 325 werkt de cruise control niet meer als je de stekker los trekt.
Grappig detail, op mijn e46 325 werkt de cruise control niet meer als je de stekker los trekt.
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Re: Stotteren + motormangement
Dank voor de reactie heren! Ik rij nu inderdaad ook zonder stekker en hij lijkt inderdaad nog ietsje feller haha. En inderdaad doet ook mijn cruise control het niet meer. En nog een detail daarvan is dat als ik de auto net heb gestart de cruise control het gewoon doet en dat die na een minuut gewoon wegvalt
E46 320i: 2018 - 2019
E60 530i: 2019 - heden
E60 530i: 2019 - heden
Re: Stotteren + motormangement
Nog een fun fact: zonder LMM kun je geen gas geven als je de rem in trapt
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Stotteren + motormangement
Dus geen heel & toe zonder luchtmeter!
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Stotteren + motormangement
het gevaar van te lang doorrijden zonder luchtmassameter is dat je je katalysator kunt stukmaken. de mengselverhouding wordt nu minder nauwkeurig geregeld wat voor extra HC (onverbrande koolwaterstofverbindingen) in je uitlaat kan zorgen. Dat verklaard het wat feller zijn van de motor maar kan op termijn schadelijk zijn...
Inleren is niet nodig, het is een sensor die alleen een signaal stuurt naar de motorcomputer, hij heeft dus geen eigen regeleenheidje, slechts een stukje electronica die het analoge signaal digitaal maakt.
De motorcomputer heeft zich geadapteerd naar de waarden van je oude lmm, zodra je een nieuwe plaatst gaat hij zijn adaptiewaarden vanzelf bijwerken, binnen enkele rijsessies is dat gebeurd en je merkt er vrij weinig van. Rij vooral snelweg om het proces te versnellen.
Een nieuwe lmm kun je het beste origineel kopen, vaak geven imitatie of goedkope meters verstoorde signalen waardoor ze niet werken.
Inleren is niet nodig, het is een sensor die alleen een signaal stuurt naar de motorcomputer, hij heeft dus geen eigen regeleenheidje, slechts een stukje electronica die het analoge signaal digitaal maakt.
De motorcomputer heeft zich geadapteerd naar de waarden van je oude lmm, zodra je een nieuwe plaatst gaat hij zijn adaptiewaarden vanzelf bijwerken, binnen enkele rijsessies is dat gebeurd en je merkt er vrij weinig van. Rij vooral snelweg om het proces te versnellen.
Een nieuwe lmm kun je het beste origineel kopen, vaak geven imitatie of goedkope meters verstoorde signalen waardoor ze niet werken.
Laatst gewijzigd door thijsvanzwam op 11 feb 2019, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.