Andere olie hoge km stand?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mpc007
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 aug 2018, 12:25

Andere olie hoge km stand?

Bericht door mpc007 » 20 aug 2018, 23:41

Wilde bij m’n nieuwe 325Ci preventief wat klein onderhoud doen, omdat ik niet weet hoe oud de olie is. Normaal schrijft BMW volgens mij Castrol Edge 5w30 volsymtheet voor, maar ik lees dat sommige lui op internet beweren dat je met een hoge km stand 5w40 moet hebben. Mijne heeft 3 ton gelopen, dus is daar iets van waar? Tevens, in de toekomst wil ik wellicht wat mods doen (cold air intake, spruitstuk, inlaat), is het daarmee rekeninghoudend ook beter een andere olie te gebruiken? Wellicht iets meer performance achtig zoals 10w60 (volgens mij gebruikt m3 dat)? Geef liever een paar euro meer uit als dat andere narigheid helpt voorkomen.

Alvast dank :duim:
2001 BMW 325Ci 5v (192/250)
LCI LED Taillights
Eisenmann Race Muffler
///M3 Styling 67 18" (Michelin PSS 225/255)
///M Sport (Custom) Nappaleather Steering Wheel
Oriental Blue Metallic

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Andere olie hoge km stand?

Bericht door thijsvanzwam » 23 aug 2018, 18:07

Gewoon 5w30 gebruiken, dat staat voorgeschreven en niet voor niets...
Mocht je auto hoog oliegebruik hebben wat met de hoge km stand te maken heeft, dan is 5w40 een optie. (Het lekt dan iets minder snel langs de klepseals maar eigenlijk moet je die dan gewoon vervangen)

10w60 is erg dik, leuk als je een auto hebt die erg warm wordt wanneer hij moet presteren zoals een m3 maar die heb je niet, ook niet na je mods.

Te dikke olie kan dan juist zorgen voor nieuwe problemen, het duurt langer voor deze bij je nokkenas is en je drukregelaar gaat eerder open waardoor er sowieso minder olie door je motor stroomt, de olie die er stroomt wordt niet snel genoeg ververst en kan gaan vervuilen waardoor oliekanalen kunnen dichtslibben.

Gewoon de olie gebruiken die BMW voorschrijft. Er zit jaren tijd en honderdenduizenden euro’s aan ontwikkeling in waarom ze deze olie toepassen, is niet voor niets...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

TobyW
Berichten: 105
Lid geworden op: 27 apr 2017, 16:28

Re: Andere olie hoge km stand?

Bericht door TobyW » 23 aug 2018, 21:30

Mijn mening: 5W30 kan bij hoge temperaturen te dun worden waardoor je onvoldoende smering hebt bij de wat ruimere toleranties die een motor met veel km mogelijk heeft (wat je dan in een toegenomen olieverbruik zou moeten zien). Ik ben daarom voorstander van 5W40 of zelfs 0W40 (bij de N42 motoren die gevoelig zijn voor te dikke olie) in motoren die wat meer gelopen hebben. 10W60 is inderdaad voor circuitgebruik.

thijsvanzwam
Berichten: 396
Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
Locatie: Broek op Langedijk

Re: Andere olie hoge km stand?

Bericht door thijsvanzwam » 24 aug 2018, 08:11

in een testje vorig jaar in mijn klas hebben we 5w30 en 10w40 verhit tot 130 graden (ik ben docent motorvoertuigen techniek), vervolgens hebben we getimmed hoe lang het duurt voor de hete olie door een gekalibreerde opening was gestroomd. Zelfde test bij olie van 90 graden gedaan en een keer bij kamer temperatuur. Tot op de milliseconden nagenoeg geen verschil bij de warme olie, alleen de koude olie stroomde meetbaar trager. Tevens bleef er veel olie achter op de kanalen waar deze doorheen stroomt, dus ook de adhesieve eigenschappen leken weinig onder de indruk van de temperatuur.

Ik heb de discussie over olie vaak met mijn leerlingen, dikke olie, race olie, dunne olie. Een fabrikant kiest olie die voldoet aan de eisen van de auto onder alle omstandigheden, dat testen ze vaak tot het extreme. Daarbij heeft olie wat betreft temperatuur een behoorlijke marge, als de motor te heet wordt waarbij olie te dun zou worden dan gaan er sowieso ook al andere dingen kapot door de hitte. Olie bedoeld voor de racerij is inderdaad dikker omdat deze motoren op hogere temperaturen werken, daar is het koelsysteem dan ook op berekend.

Dat motoren wat gaan gebruiken naarmate ze slijten is logisch. klepseals worden harder, zuivere ren slijten dus olie zal daar wat langs lekken. Om dat een olie te kiezen uit een iets hogere viscositeitsindex is een logische stap, maar niet te dik!
Dat de originele olie onvoldoende zou smeren bij oudere motoren dat geloof ik niet, het weglekken van de olie gebeurt immers doorgaans op plaatsen waar deze niet onder druk staat (klepseals, zuigerveren) dus geen invloed heeft op de druk in het smeersysteem. Daarbij heeft iedere oliepomp overcapaciteit welke door een drukregekaar wordt geregeld, die heeft ook nog flink wat marge.

Zolang er geen oliegebruik is wat afwijkt van de door de fabrikant opgegeven waarde, gewoon de olie gebruiken die er in hoort. Gaat hij meer gebruiken dan kan een dikkere olie uitkomst zijn al is het vervangen van versleten onderdelen altijd beter.

Bmw adviseerd inderdaad castrol edge, dit doen ze omdat de kettinggeleiders en alle andere kunstof delen die in contact komen met de olie hier mee zijn getest. Een olie van een ander merk waar ook longlife 04 op staat is niet per definitie het zelfde. De eigenschappen van olie worden chemisch verkregen, het toevoegen van dopes. Fabrikant A kan een bepaalde dope gebruiken om een olie bijvoorbeeld multigrade te maken. Fabrikant B doet dat ook maar met een andere -eigen ontwikkelde- dope. Resultaat is dat nu beide oliën multigrade zijn maar anders van samenstelling. Als bmw de motor heeft ontwikkeld met olie van fabrikant A dan kan de olie van fabrikant B de zelfde eigenschappen hebben maar bijvoorbeeld desintegratie van de kunstof delen hebben.
Ik heb voorbeelden genoeg hiervan van de bmw dealer gekregen die onze school van onderdelen voorziet.
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Andere olie hoge km stand?

Bericht door DJLeonardo » 31 aug 2018, 22:34

Als je BMW 6 in lijn met 3 ton op de teller nog geen olie verbruikt dan mag dat wel een wonder heten. Om de slijtage wat meer tegen te gaan bij koude start zou je een olie kunnen nemen die bij lage temp wat dunner is. Een 0W30. Shell maakt die tegenwoordig en het de viscositeit bij kamer temp is wat lager dan bij een gemiddlede 5W30. Bij 100 graden is die zo goed als hetzelfde (zoals het hoort, rond de 12) De Shell Helix 0W30 is ook LL04 goedgekeurd voor BMW. Ik gebruik ze inmiddels al een tijdje in m'n beide BMW's


Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30
Kinematische viscositeit @100 C cSt
11.90
Kinematische viscositeit @40 C cSt
58.70
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

ben316i
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 apr 2012, 21:07
Locatie: Frederiksoord ( Drenthe )

Re: Andere olie hoge km stand?

Bericht door ben316i » 01 okt 2018, 20:39

Ik ben er zo'n beetje wel klaar mee , kan het trouwens niet uitstaan dat een auto fabrikant als BMW zulke flut motoren maakt , het is naar mijn idee niet normaal als je een bmw koopt met een KM stand onder de twee ton , dat je bijna standaard een olie zuiper koopt , ik rij al 30 jaar bmw , alleen mijn E30 die ik nieuw heb gekocht in 1992 is de enige bmw die nauwelijks olie neemt , rest is allemaal brandhout .
het is ook heel makkelijk om te zeggen als fabrikant zijnde ,dat als je een bmw hebt die een liter op de 1500 km neemt het binnen de tolerantie valt , om eerlijk te zijn vind ik dat niet normaal , en vooral niet als je Castrol olie er volgende fabrikant in moet doen van ongeveer 8 euro de liter , en naar mijn idee is dat ook een verkoop praatje , het is maar net waar bmw een contract mee heeft, het had ook een Shell of een andere fabrikant kunnen zijn die zijn motor olie goedkoop aanbied bij de bmw fabriek, maar wel met de afspraak dat de naam op de vuldop moet komen te staan .
ik koop dus mijn olie gewoon bij de Action , lekker goedkope Valvoline olie voor 4,50 euro de liter wel 5w30, en voor mijn E30 15w40 , om dat deze viscositeit door de fabrikant zijn voorgeschreven .

als ik een motor revisie laat doen voor de klepsteelrubbers , dat is meestal duurder dan de auto waard is , het klinkt lomp , maar ik blijf mijn olie bij de Action kopen , bij blijven gieten en door rijden , is voor een E46 uit 2004 met 228 op de klok het goedkoopste .

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Andere olie hoge km stand?

Bericht door Daytonawim » 01 okt 2018, 21:54

Ik zou ook eens kijken of de auto niet olie lekt i.p.v. verbruikt.

Controleer ook je carterventilatie, kijk ook of je niet te veel overdruk hebt op je olievuldop, dan kan olie via de carterventilatie via de inlaat ook de motor in.

Overigens is die action olie in de basis niet echt slecht, waar je wel mee uit moet kijken is het wisselen tussen synthetische en minerale olie en een flush doen bij een oude auto, met name de flush is bedoelt om aangekoekte olie en vuil los te weken, das niet slecht maar niet zo goed voor de keeringen, die kunnen gaan lekken. Als je normaal minerale olie gebruikt en er dan syntetische in doet schijnt dat het zelfde effect te hebben als een flush.

Persoonlijk heb ik wel altijd goede ervaringen opgedaan met “ slick 50” in vooral oudere motoren qua olieverbruik en motorloop was ik er zeker blij mee. Geen idee hoe dat werkt in de wat modernere motoren.

De E46 330XiA heb ik laatst onderhanden genomen (270 k) op de klok, volgens mij lekte die meer olie dan ie verbruikt, zal komende week weer eens olie peilen.

De E28 535 waar ik meer dan 4 ton op de klok had staan nam iets van een halve liter per 10000km met gereviseerd motorblok doet ie iets van 0,25 liter per 10000km.

De E90 325i met 170 k op de klok doet iets van 0,25 liter per 10000 km

De E38 750i met ruim 2 ton verbruikt ook iets van een halve liter per 10000km

Ik rij over het algemeen met alle auto’s vaak langere afstanden tussen de 150 en 300 km achter elkaar ( behalve met de 330 daar rijd de vrouw voornamelijk korte stukjes mee)
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

ben316i
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 apr 2012, 21:07
Locatie: Frederiksoord ( Drenthe )

Re: Andere olie hoge km stand?

Bericht door ben316i » 03 okt 2018, 08:25

Ik had ook een beetje gehoopt dat het de karteronluchting was ,maar helaas.
Als ik 10 minuten stil sta en ga weer rijden, is nadien de straat half blauw.

Gebruikersavatar
surfroy01
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 okt 2018, 07:45

Re: Andere olie hoge km stand?

Bericht door surfroy01 » 15 okt 2018, 08:41

Ben in het bezit van 325 hand geschakeld en daar rijden we ook mee op het circuit. Verbruikt wel wat olie maar niet noemenswaardig. Ohja km stand is 320Kkm and counting :driving:
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!

Daily fun: Golf 7 GTI Performance 312pk Beek auto racing tuning
Track fun: BMW e46 328 Touring & Ducati 996SPS.
Ex trackday; BMW e46 325CI

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Andere olie hoge km stand?

Bericht door Daytonawim » 15 okt 2018, 21:53

Afgelopen week nog eens even olie gecontroleerd, auto is nu droog, geen verbruik gezien op peilstok, olie lucht in de auto is nu weg bij stilstand en hij rookt niet meer bij spruitstukken. :gekdoen:

Maar daar ben jij niet mee geholpen helaas, lijkt het toch op uitgeharde klepseals.

Er is wel een middeltje voorste krijgen om ze soepel te maken, maar de vreugde zal van korte duur zijn.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”