E46 320d toerental bij weinig gas

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
RobertJB
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2013, 02:15

E46 320d toerental bij weinig gas

Bericht door RobertJB » 17 aug 2018, 13:31

Ik heb een gek probleem.
De 320d start normaal en loopt netjes stationair.
Als het gaspedaal licht wordt ingedrukt gaat het toerental van de motor gestaagd naar de 4.000 rpm.
Ik heb met INPA al naar de waarde van het gaspedaal gekeken en deze zijn keurig de één kerug de helft van de ander.
De waarde die wordt aangegeven in INPA bij licht indrukken van het gaspendaal zijn dan 0,5 en 1 Volt, zoals het hoort. Zonder gas te geven 0,35 en 0,7 Volt.

Heeft iemand een idee wat de reden kan zijn van het agresief stijgen van het toerental bij weining gas.
J emerkt het ook bij het rijden met de auto. Als je een kleinbeetje gas geeft gaat de auto direct snelweg. Als hier eenmaal voorbij bent dan reageert het gas weer normaal.

Ter info:
- 1 injector recent vervangen (het probleem is gelijk gebleven)
- EGR en lucht verdeler geheel ontdaan van roet, probleem gelijk gebleven.

Ik verneem graag of iemand een idee heeft.

grt. Robert
BMW e87 116i
BMW e46 320d

DennisJ
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 feb 2018, 18:49

Re: E46 320d toerental bij weinig gas

Bericht door DennisJ » 17 aug 2018, 16:10

Heb je al eens een throttle reset geprobeerd?

https://www.youtube.com/watch?v=RmGvLUlu67M[/youtube]

RobertJB
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2013, 02:15

Re: E46 320d toerental bij weinig gas

Bericht door RobertJB » 17 aug 2018, 17:37

Ja dat is al een aantal maal gedaan echter zonder resultaat.
BMW e87 116i
BMW e46 320d

RobertJB
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2013, 02:15

Re: E46 320d toerental bij weinig gas

Bericht door RobertJB » 21 aug 2018, 17:27

Ik heb nog eens wat verder gekeken en hoop hierbij nog wat extra info te geven.

De auto start koud en warm zonder probleem.
Inpa geeft wel voor alle vier de gloeipluggen een fout melding maar geen melding op het dashboard.

Bij stationair draaien is het toerental ca. 830 rpm.
zonder gas te geven is de spanning van het gas pedaal 0,35 en 0,7 Volt.

Als ik de auto alleen met contact aan (pos 2.) en mijn voet tegen het gaspedaal zet dan zie ik ook dat de beide waarde gelijk oplopen in de verhouding 1:2.

Als de motor loopt en ik druk op het gas en ik hou de spanning onder de 0,5 en 1 Volt loopt het toerental op maar klimt niet door. De motor draaid dan op 9000 tot net onder de 1.000 rpm.

Als ik iets meer gas geef dan gaan de spanning naar net boven de 0,5 en 1 Volt dan klimt het toerental rustig, in ca. 3 seconde naar 4.000 rpm (net als of je rustig aan het gaspedaal telkens verder indrukt)

Iemand stelde voor dat het brandstoffilter wel eens de boosdoener kon zijn en dat ik dat zou af kunnen leiden aan de druk van de brandstof.
In INPA lees ik de gewenste en actuele druk af. Bij stationair is deze ca. 303 en bij drup op het gaspedaal stijgen de gewenste en actuele min of meer gelijk mee. Het verschil is niet meer dan 2 tot 5 counts.

Nog wat extra info.

Als ik met de auto rij en b.v. in de 3de versnelling het gas loslaat dan remt de auto redelijk sterk af. natuurlijk door de compressie van de motor. Als ik het gaspedaal een kleinbeetje indruk krijg ik direct versnelling geef ik meer gas dan wordt de snelling groter. Het is voor de eerste 3 to 5 mm van het gaspedaal of deze werkt als een AAN/UIt schakelaar. waarbij hij in de aan stand wel AAN is meer niet helemaal om dat bij meer gas er toch nog behoorlijk veel extra versnelling komt.

Sorry het lange verhaal maar ik hoop dat hierdoor form leden mij beter kunnen helpen met hun oplossingen.
BMW e87 116i
BMW e46 320d

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: E46 320d toerental bij weinig gas

Bericht door rob75 » 26 aug 2018, 15:22

Ik denk aan twee dingen:

- brandstofdruk in het lagedrukdeel: zowel aanvoer als afvoer controleren
- lektest van de injectoren

Daarnaast, maar dat is denk ik minder relevant, de LMM controleren.

Succes,
Rob

RobertJB
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2013, 02:15

Re: E46 320d toerental bij weinig gas

Bericht door RobertJB » 10 nov 2018, 17:30

Rob,

sorry voor de exreem laat reageren op jou bericht.

Ik hebben inmiddels het brandstoffilter vervangen. Deze zat er ca. 100.000 km in. Het heeft geen oplossing gegeven.
Wel valt mij op dat als bij rijden het gas loslaat dat de auto nog ca. 1 seconde gas blijft geven voor dat de brendstof toevoer afgesloten wordt naar de cilinders!

Hoe kan ik de brandstof druk in de twee delen die jij aangeeft controleren?
Hoe kan ik een injector lek test doen of moet ik hiervoor de injectroren bij een firma laten controleren?

De luchtmassameter geeft in de INPA geen gekke waarde aan, maar ik weet natuurlijk ook niet wat normaal is!

alvast mijn dank voor extra informatie.
BMW e87 116i
BMW e46 320d

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: E46 320d toerental bij weinig gas

Bericht door rob75 » 11 nov 2018, 14:40

De drukken kun je meten. DIe van de hoge druk op de rail tegen de kop aan. Maar die zou ik niet zomaar zelf doen (>1300 bar).
De opvoerdruk is makkelijker te doen door in de leiding die van de tank naar de hogedrukpomp loopt te meten. Daar zit waarschijnlijk al een opnamepunt op.

De LMM geeft altijd wel een waarde af. Het probleem is dat je niet een soort standaardwaarde hebt. De waarde moet eigenlijk direct mee veranderen als je gas geeft. Vertraging is al een indicatie.

De retourtest kun je uitvoeren door op de injectoren elk een slangetje te monteren en de hoeveelheid brandstof voor elk apart op te vangen. Dit doe je bij draaiende motor. Het verschil mag maar heel klein zijn tussen de injectoren.

Succes,
Rob

RobertJB
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jan 2013, 02:15

Re: E46 320d toerental bij weinig gas

Bericht door RobertJB » 11 nov 2018, 23:46

Rob,,
de retour test hebben wij al gedaan.
de achterste injector gaaf 5 maal meer terug dan de voorstel drie injectoren.
Die injector hebben wij vervangen en nu geven alle vier de injectoren in 2 minuten stationair draaien het zelfde retour ca. 20 ml als ik het mij goed herinner. Een hoeveelheid die ik ook op youtube video's heb zien voorbij komen.

Ik zal eens kijken naar de LMM met de INPA tool had hier nog niet direct opgelet.
De aanvoer zijde kan ik dan mogelijk ook met de INPA tool bekijken.

Als ik meer info hab zal ik het hier plaatsen.

Alvast bedankt.
BMW e87 116i
BMW e46 320d

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”