E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakkinge

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Markh
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:25

E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakkinge

Bericht door Markh » 30 jul 2018, 08:49

Beste liefhebbers en kenners,

ik heb vorige week mijn BMW 316i E46 touring (bj 2004) naar het kuuroord gebracht voor nieuwe klepseals, de kop is eraf geweest, omdat i.v.m. div. olielekkage ook alle pakkingen etc zijn vervangen. Daarnaast is de airco gerepareerd (nieuwe compressor) maar ik verwacht dat dat in dit verhaal niet relevant is.

Ik merk bij de eerste rit dat vanuit stilstand de auto echt overduidelijk inhoudt. Echt het gevoel van: Waar blijf je nou? En dan pas komt de gang erin. Daarnaast merk ik dat stationair de koppeling een lichte trilling heeft die ik voorheen volgens mij niet had. Als ik overigens scheutiger met het gaspedaal ben lijkt er geen probleem met wegtrekken, maar dat is natuurlijk niet de oplossing en ik weet niet of dat toeval is of consequent. Inmiddels heeft de garage er 30 - 40 km mee gereden voor de testrit, ik zelf nog ongeveer 60 in 4 ritten.

Zojuist heb ik met de garage gebeld en deze verwacht een mengsel-probleem en zegt dat de auto misschien nog moet inleren en dat dat even kan duren. Ernstiger problemen zouden bij de testrit opgevallen moeten zijn dus dat klinkt niet zorgwekkend.

Ik ga zelf later vandaag kijken of ik een foutcode kan uitlezen (mocht die er zijn) maar was stiekem al benieuwd naar jullie oordeel. Is het inderdaad zo dat deze mobiel dit soort zaken automatisch inleert? Enig idee op welke interval dat gebeurt? (km's?)

Wat er geknutseld is;
De- en montage colinderkop
Koppakking vervangen
Klepseals vervangen
Inlaat- en uitlaatspruitstukpakkingen vervangen
Pakkingen / O-ringen vacuumpomp vervangen
Pakkingen oliefilterhuis en warmte wisselaar vervangen
Motorolie ververst + oliefilter vervangen
Draagarmrubbers voorste draagarmen vervangen
Aircocompressor vervangen + airco service
Koelvloeistof verversen

Ik zal later updaten als ik een foutcode vind. Alvast dank voor jullie interesse/reactie(s) if any. :gekdoen:

Mark

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Yor » 30 jul 2018, 16:06

Voelt de auto lui aan of gaat het vermogen met stotteren vooruit?

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door rob75 » 30 jul 2018, 16:28

Als ik het zo lees vermoed ik een timing probleem. Geen idee of de ketting vervangen is? Is het originele gereedschap gebruikt om de distributie weer op tijd te zetten?

Succes,
Rob

Markh
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:25

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Markh » 31 jul 2018, 16:19

Dank voor jullie reacties alvast! Waardeer ik enorm :ja:

Die eerste rit die ik maakte voelde ie inderdaad luier dan ooit, zat ook in algemene zin geen pit in, en dan inhouden vooral vanuit stilstand. Gisterenavond heb ik opnieuw een rit gemaakt, dat voelde al beter. Vandaag nog twee vrij korte ritjes en dat voelde wéér beter. Waren zelfs momenten waarop ik het gevoel had dat ie sneller was dan ooit.

Dat voelt alsof ie inderdaad aan het bijleren is? Of is dat wishful thinking? :whistle:

Markh
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:25

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Markh » 31 jul 2018, 16:27

Volgens de garage zijn inderdaad de originele kits gebruikt om alles weer op tijd te zetten. Er is door hen zelf ook een proefrit gemaakt waarbij ze aangeven dat als zoiets het probleem zou zijn, dat zou zijn opgemerkt. Of dat zo is durf ik natuurlijk niet te zeggen? Distributieketting is voor zover ik weet niet vervangen.

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door rob75 » 02 aug 2018, 08:42

Dan maar uitgaan van een distributie die op tijd staat.
Inleren duurt ongeveer een 60 km. Maar kan ook sneller/langer. Je kunt ook alle adaptatiewaardes weer op nul zetten, dan versnel je dat proces aanzienlijk.

Succes,
Rob

Markh
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:25

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Markh » 03 aug 2018, 15:46

Dank voor de reactie Rob, ik merk de afgelopen week dat ik veel meer power heb dan daarvoor, er is dus daadwerkelijk iets ten goede veranderd. Wel had ik gisteren weer vermogensverlies bij het schakelen naar 2, bij het wegrijden vanaf de parkeerplaats, koude motor. Kwam gewoon echt even niet verder van zn plek zeg maar. Ik ben van plan om het gasklephuis te gaan schoonmaken, dat is waarschijnlijk nooit eerder gedaan. Benieuwd wat jullie in het plan zien?

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Yor » 04 aug 2018, 12:19

Kan natuurlijk geen kwaad om de inlaat schoon te maken. Zijn er ook nog foutcodes bekend?

Markh
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:25

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Markh » 05 aug 2018, 00:05

Dank weer voor de reactie!

Vandaag hebben we het gasklephuis schoongemaakt en een stukje slang vervangen (verbond een retourleiding met het gasklephuis) dat zo goed als vergaan was, zag er echt niet goed meer uit. Het gasklephuis zag er niet dramatisch uit, maar het papier bleef zeker niet wit :whistle:

Ik heb het idee dat e.e.a. wel verbetert, maar het probleem is zeker nog niet weg; Inhouden vooral in de lage versnellingen en bibberen in diezelfde versnellingen komt nog voor, niet altijd maar wel overduidelijk.

Tijdens 1 van die stotterende acties brandde het motormanagement ook (voorheen niet!) maar niet constant, een regelmatig knipperen dat ook weer stopte vrij snel, liep toen ook weer stabiel.

Direct daarna dus de stekker erin en codes uitgelezen;

P0327 - Type: PowerTrain - Status Confirmed - ECU 12 - Description: Knock Sensor 1 Circuit Low
P1327 - Type: Power Train - Status Pending - ECU 12 - Description: Manufacturer Defined.
P1345 - Type: Power Train - Status Pending - ECU 12 - Description: Manufacturer Defined.

Als ik op het internet zoek op die codes vind ik info over misfires en poor fuel.
De gedachte bestond al om het benzinefilter te vervangen, dat is voor zover ik weet sinds 2011 niet gebeurd.

En natuurlijk ben ik benieuwd naar jullie mening ;-)

Alvast dank,

Mark

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Yor » 05 aug 2018, 11:53

Hmmzz toch vreemd dat je na een kop revisie deze symptomen hebt. Ik zou bijna zeggen dat je lage compressie signalen krijgt van de motor. Op toeren wellicht wat meer vermogen en lage snelheden lage compressie en weinig vermogen. De ontsteking lijkt niet helemaal naar behoren te gaan... als het mijn auto is zou ik in ieder geval ter controle een compressie test (laten) doen om dat uit te sluiten. Ook de bougies vervangen/bekeken?

Dit vond ik via google:

Stop using regular gas.

You get knock from pre-ignition. So you either have a bad knock sensor or one of these problems:
Bad gas (a contaminated tank of gas or non-premium)
Carbon buildup in your engine that glows red hot and pre-ignites the fuel
Bad spark plugs
Dirty injectors (not vaporizing the fuel, more like squirting it)
Worn piston rings or valve seals (compression is off)

I would start by taking it easy on the throttle and try to burn off this tanks of gas. Go somewhere else next time for your refill and see if that fixes the problem.

If not then try running fuel injector cleaner and maybe do a BG44K induction carbon cleaning.

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Martin280967 » 05 aug 2018, 19:54

Die P1345 is misfire met fuel cut off in cylinder 2. Heb zelf P1349 gehad en dat was cylinder 4 van mijn 330ci met dezelfde symptomen als jouw blok, al heb je dan een 4 cylinder.
Dit probleem heeft 2 oorzaken en die zijn anders dan die je online tegenkomt.
Tank geen benzine met ethanol, deze heeft namelijk geen enkele smerende en reinigings werking voor je bewegende delen in het blok en in je brandstofvoorziening. Vroeger hadden we benzine met lood, dat lood zorgde ervoor dat alles soepel bleef lopen en werken.
Gebruik altijd synthetische olie, de vorige eigenaar van mijn auto had dit namelijk niet gedaan, hij gebruikte minerale olie en vulde alleen maar bij omdat het blok olie gebruikte, dus geen verversen of nieuw oliefilter. Het gevolg daarvan was dat ik enorm veel koolstof- en sludge aanslag in mijn blok had. Gevolg was veel compressieverlies op 2 cylinders en misfires op die cylinder 4.
Probleem heb ik weg kunnen krijgen door te flushen met synthetische olie en een toevoeging, dus gelukkig niet het blok uit elkaar hoeven halen.
Succes, man.

Markh
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:25

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Markh » 06 aug 2018, 01:05

Dank weer voor jullie reacties Yor en Martin280967, heel blij mee!

Ik ga de garage even bellen die de klus laatst geklaard heeft, ik kan me voorstellen dat als ze het hele blok uit elkaar gesleuteld hebben, ze sowieso een compressietest gedaan hebben om te zien of dat een beetje ok uitgevoerd is? Dat is het belletje in ieder geval waard.

Daarnaast was ik al van plan het benzinefilter te vervangen, ga ik morgen halen en zsm eronder knutselen. Het additief neem ik zeker ook mee, kwaad kan het zeker niet en klinkt logisch dat dat iets gaat bijdragen. top!

Dan nog gewoon premium tanken dus, ik ben van heel wat olieverbruik af, dus die paar cent extra gaan me ook de kop niet kosten ;-) Hebben de kenners hier nog een gedachte over 95 of 98? Eigen lijk niet eens een idee of dat onderscheid er is met bijvoorbeeld V-Power?

Nogmaals dank,

Mark

Markh
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2013, 22:25

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Markh » 06 aug 2018, 01:07

En nog vergeten; Bougies heb ik net vervangen, helaas heeft ie daarna nog wel een 1000km met het olieprobleem rondgereden voordat dat opgelost werd. Ik verwacht dat dat ze niet meteen helemaal verpest heeft, maar ik zal er eens eentje uitdraaien om te zien hoe die eraan toe is. Thanks!

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Martin280967 » 06 aug 2018, 02:52

BMW raadt over het algemeen octaangehalte 98 aan, loopt ie ook het beste op. Een benzine additief kun je het beste doen als je een benzine met ethanol toevoeging tankt.
Je bougies zullen gewoon blijven werken maar er niet zo mooi uitzien, mits het olieprobleem opgelost is, dan branden ze vanzelf weer schoon.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E46 Touring 316i - Inhouden na vernieuwen klepseals/pakk

Bericht door Yor » 06 aug 2018, 03:24

Martin280967 schreef:BMW raadt over het algemeen octaangehalte 98 aan, loopt ie ook het beste op. Een benzine additief kun je het beste doen als je een benzine met ethanol toevoeging tankt.
Je bougies zullen gewoon blijven werken maar er niet zo mooi uitzien, mits het olieprobleem opgelost is, dan branden ze vanzelf weer schoon.
Waar raden ze dat aan?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”