ABS systeem foutmeldingen - ABS/ASC geel, handrem rood

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
andydewit
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:50

ABS systeem foutmeldingen - ABS/ASC geel, handrem rood

Bericht door andydewit » 17 jul 2018, 10:07

Hallo!

Ik heb helaas weer een probleem met mijn auto. Ik krijg twee foutmeldingen (uitgelezen met INPA):

- 17FE unbekannter Fehlerort
- 5DF5 Steuergeraet Fehler intern

Die foutmeldingen zorgen voor het volgende op het dashboard:
- ASC lampje geel
- Handrem lampje rood
- ABS lampje geel

De foutmelding komt zodra ik ga rijden. Op internet zie ik veel verhalen staan over eventuele vervuilde wielsnelheidssensors. De achterste 2 heb ik schoongemaakt, maar dat heeft niets geholpen. Gisteren getest via INPA, blijkt dat alle 4 de sensoren gewoon naar behoren werken (ze gaven allen een juiste snelheid aan tijdens het rijden). Een noodstop lukte gisteren ook beide keren prima, waarbij de ABS gewoon ingreep. Tevens helpt het verwijderen van de foutmeldingen ook niet, zodra ik weer ga rijden komen ze terug.
Over 1,5 maand is de APK en ik zou het graag voor die tijd weer werkend willen hebben. Is er iemand die een idee heeft wat dit kan zijn?

Hier kun je de uitdraai van INPA bekijken: Uitdraai INPA foutmeldingen (let op: bij 'Error counter' staat 1, maar dat komt omdat ik de fouten had gereset. Voor de reset stond er ongeveer 255)
En hier een foto van het dashboard: Foto dashboard
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

BimmerThijs
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2015, 18:16

Re: ABS systeem foutmeldingen - ABS/ASC geel, handrem rood

Bericht door BimmerThijs » 02 aug 2018, 09:18

Hi Andy,

Heb dit probleem ook gehad waarbij het niet aan de sensors lag. De dealer wilde de ABS-module vervangen (niet doen), want een bedrijf als ACtronics kan die modules soms repareren. Een aantal andere mogelijke oplossingen:

- Niveau remvloeistof staat te laag (problemen met ABS-module--> storing)
- Auto niet of verkeerd uitgelijnd na vervangen draagarmen voor
- Stuurhoeksensor in je stuur vies (niet vervangen maar schoonmaken)

Heb het volgens mij al eens eerder op een topic van je geschreven, maar check voor je eigen bestwil je bedrading op oliesporen. Mijn E46 coupe was totallos doordat er olie vanaf het blok de bedrading in was gekropen en zelfs tot aan de ECU was gekomen. Gevolg? Nokkenassensor-storingen, ABS-storingen, opeens uitvallen van motor, enz enz. Omdat je dit niet verwacht vervang je alle sensoren e.d., dat helpt voor even (want olie is er even uit) maar zodra de olie doordringt in je nieuwe sensor gaat die ook stuk.

Dit is een quote van de website van de ANWB:
"Inwendige lekkage in de motor kan ervoor zorgen dat er motorolie of koelvloeistof via de kabelboom z’n weg vindt naar een computer. De oorzaak zijn dan lekkende sensoren" (https://www.anwb.nl/auto/tests/autotest ... 05-01/1311)

Succes anyways, hoop dat je er iets aan hebt.

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: ABS systeem foutmeldingen - ABS/ASC geel, handrem rood

Bericht door rob75 » 03 aug 2018, 07:28

In het INPA rapportje zie ik dat je een ABS module met DSC uitleest. Heb je die ook?
Volgens mij heeft jou auto alleen ASC en dat is een andere keuze in INPA.

Groet,
Rob

danemiddelkoop
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 jun 2015, 10:23

Re: ABS systeem foutmeldingen - ABS/ASC geel, handrem rood

Bericht door danemiddelkoop » 14 aug 2018, 18:52

Hoi Andy,

Is dit probleem al opgelost? Mijn pa heeft ook dezelfde E46 als ik heb. Hij heeft sinds kort ook de storing 5DF5, wel wisbaar, maar komt direct terug wanneer ik de auto start.

Eerst deed het probleem zich af en toe voor, kwam steeds vaker terug en nu heeft hij deze storing constant.

Heb er laatst wel 2 draagarmen van vervangen, stuur stond hiervoor ook al scheef en toen had hij die storing ook al. Heb nog geen tijd gehad om hem uit te lijnen.

Heb er vorig jaar voor de APK wel 2 nieuwe remslangen op gemonteerd, zou zomaar kunnen dat er vuil de ABS pomp in is gegaan met ontluchten en daarom nu deze storing heeft. Kan iemand dit bevestigen of dit mogelijk is?

Wil graag mee denken over dit probleem, ga de auto binnenkort uitlijnen en dan ook nog eens de remvloeistof eens goed laten doorpompen met verse vloeistof. Tegen die tijd laat ik het resultaat wel weten.

Gebruikersavatar
andydewit
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:50

Re: ABS systeem foutmeldingen - ABS/ASC geel, handrem rood

Bericht door andydewit » 19 aug 2018, 10:25

Bedankt allen voor de reacties!

@BimmerThijs thanks voor je tip, ik zal binnenkort eens uitgebreid de bekabeling nalopen. De stuurhoeksensor heb ik nog niet schoongemaakt, dat leek me namelijk niet zo'n makkelijke opgave.

@rob75 klopt, mijn pauper kabel wil alleen die uitlezen. Ik heb een nieuwe kabel nodig, misschien lukt uitlezen dan wel. Idee waar je tegen een degelijke prijs een niet-Chinese kabel kan bemachtigen?

@danemiddelkoop helaas is het probleem nog aanwezig, ik heb nog weinig/geen tijd gehad om er mee bezig te gaan.

Ik heb hier een tweedehands ASC pomp liggen die ingebouwd moet worden, maar ik weet niet of ik dat zelf zou moeten doen. Weten jullie misschien een goede & goedkope monteur/hobbyist in omgeving Groningen?

Twee weken geleden heb ik de remvloeistof laten vervangen bij de dealer maar dat heeft het probleem dus ook niet verholpen. Ook laten uitlezen door de dealer, dat rapport kun je hier inzien: Uitleesrapport
Staat daar misschien nog iets in?
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: ABS systeem foutmeldingen - ABS/ASC geel, handrem rood

Bericht door rob75 » 19 aug 2018, 15:38

Te zien aan het dealerrapport, heb je wel degelijk een DSC eenheid. Je leest dus zelf ook de goede uit.
Te zien aan de code is de ABS/DSC regeleenheid defect. Die kun je vervangen, die hoef je niet opnieuw te programmeren volgens mij.
Zelf doen? Kan, als je zeker genoeg bent dat je aan het remsysteem wilt werken. Het is niet heel ingewikkeld, maar je moet wel weten wat je doet.

Succes,
Rob

Gebruikersavatar
andydewit
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:50

Re: ABS systeem foutmeldingen - ABS/ASC geel, handrem rood

Bericht door andydewit » 19 aug 2018, 17:11

Het aparte is, ik heb alleen een ASC knopje en ook een ASC pomp in de auto zitten. Tevens geeft RealOEM aan dat ik alleen DSC zou moeten hebben.
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”