Koelfan slaat uit zichzelf aan

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

Koelfan slaat uit zichzelf aan

Bericht door Tom_ » 15 jul 2018, 11:27

Goedemiddag,

Zoals de titel aangeeft slaat bij mijn 330Ci de elektrische koelfan achter de radiator uit zichzelf aan.

Laatst viel het me al een keer op dat de fan voluit stond te blazen toen ik ging parkeren en door bleef lopen nadat de auto uit stond. Temperatuur gecontroleerd, die was in orde. Toen de voedingsstekker van de fan afgehaald en weer aangesloten, hij draaide nog een minuut of 2 door en ging daarna uit.

Verder geen aandacht aan besteed, gistermiddag de auto nog gereden met de airco aan en eind vd middag geparkeerd (zet altijd de airco uit).
Vannacht was ik nog wakker en hoorde ik ineens voor de deur een fan aanslaan, met de gedachte van eerder toch maar naar buiten gegaan en het was idd mijn auto die stond te loeien, +/- 8 uur nadat ik hem voor het laatst gebruikt had. Stekker er maar weer af getrokken om leegtrekken accu/oververhitting fan te voorkomen en terug naar binnen gegaan.

Vanochtend weer aangesloten en uiteraard blijft de fan dan uit, altijd fijn met storing zoeken. Fan blijft uit zodra ik de motor start, gaat hopelijk wel gewoon aan zodra de temperatuur te hoog wordt. Fan gaat wel rustig draaien zodra ik de airco aanzet. Iemand wel eens eerder dezelfde symptomen gehad?

Gr Tom

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Koelfan slaat uit zichzelf aan

Bericht door rob75 » 16 jul 2018, 07:51

Zelf niet meegemaakt, maar de fan is elektrisch en heeft een regelmodule (PWM) ingebouwd. Deze kun je niet (zomaar) vervangen, aangezien dit geen los onderdeel is.

Grote kans dat die regelaar defect is.

Succes,
Rob

Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

Re: Koelfan slaat uit zichzelf aan

Bericht door Tom_ » 17 jul 2018, 17:03

Ja ik had ook al zoiets gelezen, ben bang dat dit idd de boosdoener is. Zal eens op zoek gaan naar een vervanging, bedankt voor de reactie.

Gebruikersavatar
Tom_
Berichten: 404
Lid geworden op: 26 mar 2011, 16:41

Re: Koelfan slaat uit zichzelf aan

Bericht door Tom_ » 25 jul 2018, 15:42

Nog een korte update

Had een vervangende fan besteld bij Offenga die gistermiddag zou worden afgeleverd. Gisterochtend kwam ik na een korte rit de straat ingereden en hoorde een luide 'plop', alsof ik over een plastic fles heenreed oid. Er lag uiteraard niks dus keek ik daarna naar de kvs temperatuur meter, die stond te hoog.

Snel de motor afgezet en uit kunnen rollen tot precies voor de deur, expansievat was kapot geknapt. Blijkbaar is de fan de laatste rit dus niet meer aangeslagen, had ik nog 30 meter verder kunnen rijden dan had ik hem geparkeerd en 's middags de nieuwe fan kunnen plaatsen.

Gisteren meteen de fan + expansievat gedemonteerd en vandaag opgehaald bij de dealer, boel weer afgevuld en ontlucht in de volle zon en het lijkt nu weer in orde met de nieuwe fan erin.

Mocht iemand dit topic vinden met dezelfde problemen: de koelfan zsm vervangen dus.

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Koelfan slaat uit zichzelf aan

Bericht door rob75 » 26 jul 2018, 09:25

Het niet werken van de fan en het knappen van het expansievat hoeven niet met elkaar samen te hangen. In dat geval heb je er wel kans op, trouwens.

Grote probleem is dat het expansievat ca. 7 jaar meegaat en dan uitgehard is. Door de relatieve hoge druk in het systeem knapt/scheurt deze dan. Zeker met dit weer niet raar.

Als je nu nog alle kunststof aansluitingen vervangt kun je er weer even tegenaan.

Succes,
Rob

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: Koelfan slaat uit zichzelf aan

Bericht door Martin280967 » 26 jul 2018, 18:59

Grote kans dat ook de kunststof koelwaterpijpen die onder het inlaatspruitstuk lopen half vergaan zijn. Als je toch bezig bent zou ik dit ook aanpakken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”