Airco/verwarming, probleem

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Joeywaaijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:25

Airco/verwarming, probleem

Bericht door Joeywaaijer » 11 jun 2018, 20:16

Goedeavond allen,

Ik heb een vervelend probleem met de airco, dat ik graag nog wil oplossen voordat ik op vakantie ga.
Wie kan mij helpen in de goede richting?

Wanneer de airco in werking is blaast deze steenkoude lucht door de ventilatierooster in het dashboard(zowel in het midden als de roosters voor de zijruiten). De luchtstroom bij de voeten (bestuurder & Passagierszijde) is dan erg heet. Ook de luchtstroom gericht op de voorruit is erg heet. Wanneer ik de airco alleen via de roosters in het dashboard laat stromen, dan is de airco nog steeds koud maar een stuk minder. De warme lucht lijkt zich in dat geval enigszins te mengen met de koude lucht. Ik snap hier niets van. De airco is afgelopen week afgevuld, maar daarvoor bestond dit probleem ook al. Op dit forum heb ik gelezen dat het de Egel/ kachelweerstand enkel invloed heeft op op het regelen van de blower/blaasstaden. Dit werkt bij overigens prima.
De computer uitlezen geeft geen fouten.


Wat moet ik nakijken of doormeten om het probleem te achterhalen?
iemand een idee?

alvast bedankt voor de moeite.

Gr. Joey

Gebruikersavatar
Zoef007
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:51

Re: Airco/verwarming, probleem

Bericht door Zoef007 » 12 jun 2018, 18:06

Joey ik denk dat je kachelkraan kapot is waardoor hij altijd de warme koelvloeistof door de kachel laat stromen en niet meer afsluit.
De kachelkraan zit rechtsvoorin het motorcompartiment net onder je luchtinlaat.
Als je hem uit zijn bevestigingsrubbers trekt kan je hem omhoog halen om de slangklemmen los te draaien waardoor je minimaal koelvloeistof zal verliezen.
Als je dan de kachelkraan in je handen hebt zonder slangen erop kan je in je kachelkraan kijken of de klep werkt.
temp omhoog klep open> temp omlaag, klep zakt en sluit onderste opening af. Doet hij dat niet moet je hem vervangen of electra doormeten.

Joeywaaijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:25

Re: Airco/verwarming, probleem

Bericht door Joeywaaijer » 22 jun 2018, 18:56

Dag Zoef007, heel erg bedankt voor je reactie!. Inderdaad opend en sluit de klep van de kachelkraan niet. Hierin zit dus de oorzaak van het probleem. Het is mij niet gelukt om de stroom te meten op de kabels. Dit zal ik van de week even moeten doen, om te bepalen of de kachelkraan kapot is of de electra. GR Joey

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”