Pagina 1 van 1

[E46] 330d 2001 ketting vervangen

Geplaatst: 14 mei 2018, 12:17
door Combidiesel
Goedemiddag

Ik ben van plan om een 330 d van 2001 te kopen. Deze heeft inmiddels ruim 3 ton ervaring.

Nu hoor ik veel over oprekkende kettingen

En nog veel meer over de prijzen van het vervangen...

Qua onderdelen valt het nog wel mee. Zoals een kettingset

Moet er nog meer vervangen worden. En is het zelf te doen. Bedoel de motor uitbouwen is geen probleem. En het lijkt mij iet zo super ingewikkeld om de ketting te vervangen. Ik ben zelf monteur maar nagenoeg geen ervaring met BMW. Werk veelal aan klassiekers.

Hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen verschaffen.

Groeten marcel

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Geplaatst: 14 mei 2018, 12:30
door Beens1
Ik ben zelf niet zo bekend met de grotere diesels, maar volgens mij heeft dit blok daar geen last van.
Het gaat in de kettingtoestand gevallen volgens mij meer om de 4-cilinder blokken van een bouwjaar rond de 2005-2010.

Laat dus alles eerst goed checken voordat je iets gaat vervangen wat niet strikt noodzakelijk is.
Indien automaat, wel even checken op reeds gedane revisie daarvan.

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Geplaatst: 14 mei 2018, 18:44
door Combidiesel
Ik begreep dat de automaatbak al eens vervangen was. Dus dat zou goed zijn.

Ben benieuwd naar de ketting. Hoor zoveel verschillende dingen...

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Geplaatst: 14 mei 2018, 19:35
door JdM
Ik weet niet waar je dat allemaal hoort, maar de 3.0D blokken zijn nagenoeg onverwoestbaar, alhoewel de jouwe in werkelijkheid waarschijnlijk een 2,5 liter is. Ik heb de upgrade van de jouwe in mijn X3 liggen en die loopt met 340.000 km nog steeds probleemloos.
Swirlflaps verwijderen is wel verstandig als dat nog niet gebeurd is, want in de eerste generatie M57 blokken zijn die wel een risico op afbreken, de automaten hebben meestal deze swirlflaps gemonteerd gekregen.

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Geplaatst: 14 mei 2018, 22:35
door Patrickk
Om de 3 ton ervaring zou ik me niet druk maken met deze motoren.
Als het een handbak is ook niet, maar bij een automaat wel.
Zijn bakken van GM die wat te ligt zijn. Gemiddeld ergens tussen de 180 en 250k gaat de koppel omvormer er aan. Ben je op tijd, kost je een wissel circa 1100 euro, zit het slijpsel aldoor de bak ga je richting 3000 euro.
Bij een proefrit 100 -120 op cc gaan rijden. Is je toerental niet constant, heb je een probleem. Bak spoelen helpt niet.

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Geplaatst: 15 mei 2018, 07:25
door Combidiesel
Super bedankt zover.

Motor hoef ik mij niet druk om te maken.

Bak is al eens vervangen, maar zal idd de test met de cruisecontrol gaan uitvoeren bij de proefrit

Iemand voor de rest nog punten ten waar ik op moet letten bij aankoop van een E46

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Geplaatst: 15 mei 2018, 18:08
door Combidiesel
BMW 3-Serie 330d Touring M pakket Automaat

http://link.marktplaats.nl/m1246173518? ... ialbuttons

Dit is de desbetreffende auto.

Misschien dat iemand hier hem kent?

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Geplaatst: 16 mei 2018, 08:04
door Beens1
Mooiste zou zijn als je een aankoopkeuring laat verrichten, kost iets van rond de €150, en je hebt gelijk een algemeen beeld van de staat op dat moment.

Waar je op kan letten is of het subframe geen scheuren vertoond, roestvorming rondom.
Bij mijn E46 touring is bijvoorbeeld de standaard roestvorming bij de achterklep (net boven de kentekenverlichting).
Check het onderhoudsboekje en laat je verwittigen van de facturen van het gedane onderhoud.

De wagen ziet er op de foto's prima uit, wat wel opvalt is dat de voorbumper niet echt lekker aansluit bij de wielkast linksvoor. Kan komen door wellicht een imitatie?
Wel lekker stoffen interieur, had ik graag gewild in mijn wagen i.p.v. het in mindere staat verkerende leder interieur.

Ga rijden en ervaren. Laat je niet door emotie meesleuren van het moment en de power die je ervaart.
Lekker rijden en dan een keer vol in de ankers, kijk hoe de wagen reageert.
Check (niet te vaak) of de kickdown werkt/aangrijpt.
Automaat kan je ook checken door de wagen op de rem te houden en in D gas te geven. Toerental moet constant blijven en de wagen mag niet uitvallen. Ongeveer rond de 2500 bij mijn wagen, kan bij deze iets anders liggen. Dit niet langer dan 5 sec. aanhouden en dan de wagen poosje in P laten draaien om bak weer af te laten koelen.
Mochten de toeren omhoog schieten, dan kan je koppelomvormer naar z'n grootje zijn.

Natuurlijk kan je zo niet alles uitsluiten bij de bak, maar op z'n minst iets.
Bij warme motor moet de bak iig goed vloeiend schakelen.

En gebruik gezond verstand en niet in een vlaag van emotie zomaar beslissen. Liever een nachtje extra erover slapen dan te snel een keuze maken.
En ik heb helaas ervaring genoeg met het maken van keuzes in vlagen van emotie... :gek: