[E46] 330d 2001 ketting vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie

[E46] 330d 2001 ketting vervangen

Berichtdoor Combidiesel » 14 mei 2018, 12:17

Goedemiddag

Ik ben van plan om een 330 d van 2001 te kopen. Deze heeft inmiddels ruim 3 ton ervaring.

Nu hoor ik veel over oprekkende kettingen

En nog veel meer over de prijzen van het vervangen...

Qua onderdelen valt het nog wel mee. Zoals een kettingset

Moet er nog meer vervangen worden. En is het zelf te doen. Bedoel de motor uitbouwen is geen probleem. En het lijkt mij iet zo super ingewikkeld om de ketting te vervangen. Ik ben zelf monteur maar nagenoeg geen ervaring met BMW. Werk veelal aan klassiekers.

Hoop dat jullie mij wat duidelijkheid kunnen verschaffen.

Groeten marcel
Combidiesel
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 mei 2018, 18:39

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Berichtdoor Beens1 » 14 mei 2018, 12:30

Ik ben zelf niet zo bekend met de grotere diesels, maar volgens mij heeft dit blok daar geen last van.
Het gaat in de kettingtoestand gevallen volgens mij meer om de 4-cilinder blokken van een bouwjaar rond de 2005-2010.

Laat dus alles eerst goed checken voordat je iets gaat vervangen wat niet strikt noodzakelijk is.
Indien automaat, wel even checken op reeds gedane revisie daarvan.
Beens1
 
Berichten: 4614
Geregistreerd: 29 jan 2010, 12:44

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Berichtdoor Combidiesel » 14 mei 2018, 18:44

Ik begreep dat de automaatbak al eens vervangen was. Dus dat zou goed zijn.

Ben benieuwd naar de ketting. Hoor zoveel verschillende dingen...
Combidiesel
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 mei 2018, 18:39

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Berichtdoor JdM » 14 mei 2018, 19:35

Ik weet niet waar je dat allemaal hoort, maar de 3.0D blokken zijn nagenoeg onverwoestbaar, alhoewel de jouwe in werkelijkheid waarschijnlijk een 2,5 liter is. Ik heb de upgrade van de jouwe in mijn X3 liggen en die loopt met 340.000 km nog steeds probleemloos.
Swirlflaps verwijderen is wel verstandig als dat nog niet gebeurd is, want in de eerste generatie M57 blokken zijn die wel een risico op afbreken, de automaten hebben meestal deze swirlflaps gemonteerd gekregen.
http://www.gm5reparatie.nlProblemen met je centrale vergrendeling? GM5 module aan nieuwe relais toe? PM of MAIL me voor een afspraak; ik repareer hem voor je!.

Afbeelding
Avatar gebruiker
JdM
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 22 apr 2009, 17:34
Woonplaats: Geldrop

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Berichtdoor Patrickk » 14 mei 2018, 22:35

Om de 3 ton ervaring zou ik me niet druk maken met deze motoren.
Als het een handbak is ook niet, maar bij een automaat wel.
Zijn bakken van GM die wat te ligt zijn. Gemiddeld ergens tussen de 180 en 250k gaat de koppel omvormer er aan. Ben je op tijd, kost je een wissel circa 1100 euro, zit het slijpsel aldoor de bak ga je richting 3000 euro.
Bij een proefrit 100 -120 op cc gaan rijden. Is je toerental niet constant, heb je een probleem. Bak spoelen helpt niet.
E46 330iA touring 05-2003 69.000km
E39 523iA sedan 05-2000 95000km
E46 318i touring 06-2001 262000km

Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!
Avatar gebruiker
Patrickk
 
Berichten: 1860
Geregistreerd: 19 dec 2009, 04:21
Woonplaats: Vaart tussen Basel en Vlissingen heen en weer.

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Berichtdoor Combidiesel » 15 mei 2018, 07:25

Super bedankt zover.

Motor hoef ik mij niet druk om te maken.

Bak is al eens vervangen, maar zal idd de test met de cruisecontrol gaan uitvoeren bij de proefrit

Iemand voor de rest nog punten ten waar ik op moet letten bij aankoop van een E46
Combidiesel
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 mei 2018, 18:39

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Berichtdoor Combidiesel » 15 mei 2018, 18:08

BMW 3-Serie 330d Touring M pakket Automaat

http://link.marktplaats.nl/m1246173518? ... ialbuttons

Dit is de desbetreffende auto.

Misschien dat iemand hier hem kent?
Combidiesel
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 13 mei 2018, 18:39

Re: 330d 2001 ketting vervangen

Berichtdoor Beens1 » 16 mei 2018, 08:04

Mooiste zou zijn als je een aankoopkeuring laat verrichten, kost iets van rond de €150, en je hebt gelijk een algemeen beeld van de staat op dat moment.

Waar je op kan letten is of het subframe geen scheuren vertoond, roestvorming rondom.
Bij mijn E46 touring is bijvoorbeeld de standaard roestvorming bij de achterklep (net boven de kentekenverlichting).
Check het onderhoudsboekje en laat je verwittigen van de facturen van het gedane onderhoud.

De wagen ziet er op de foto's prima uit, wat wel opvalt is dat de voorbumper niet echt lekker aansluit bij de wielkast linksvoor. Kan komen door wellicht een imitatie?
Wel lekker stoffen interieur, had ik graag gewild in mijn wagen i.p.v. het in mindere staat verkerende leder interieur.

Ga rijden en ervaren. Laat je niet door emotie meesleuren van het moment en de power die je ervaart.
Lekker rijden en dan een keer vol in de ankers, kijk hoe de wagen reageert.
Check (niet te vaak) of de kickdown werkt/aangrijpt.
Automaat kan je ook checken door de wagen op de rem te houden en in D gas te geven. Toerental moet constant blijven en de wagen mag niet uitvallen. Ongeveer rond de 2500 bij mijn wagen, kan bij deze iets anders liggen. Dit niet langer dan 5 sec. aanhouden en dan de wagen poosje in P laten draaien om bak weer af te laten koelen.
Mochten de toeren omhoog schieten, dan kan je koppelomvormer naar z'n grootje zijn.

Natuurlijk kan je zo niet alles uitsluiten bij de bak, maar op z'n minst iets.
Bij warme motor moet de bak iig goed vloeiend schakelen.

En gebruik gezond verstand en niet in een vlaag van emotie zomaar beslissen. Liever een nachtje extra erover slapen dan te snel een keuze maken.
En ik heb helaas ervaring genoeg met het maken van keuzes in vlagen van emotie... :gek:
Beens1
 
Berichten: 4614
Geregistreerd: 29 jan 2010, 12:44


Keer terug naar BMW 3 Serie (E46) Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Guusbuch, Majestic-12 [Bot] en 23 gasten