E46 320d vreemd vermogen probleem

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jan98
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2017, 19:30

E46 320d vreemd vermogen probleem

Bericht door jan98 » 05 mei 2018, 20:16

Goedenavond,

Na heel veel sleutelen is de 320d 136pk 2001 steeds beter gaan rijden maar nu het allerlaatste ding.

Reeds vervangen:
- Turbo, egr klep, alle vacuüm slangen thermostaat (beide), Maf, Map sensor schoongemaakt.

Het probleem is dat de auto nog steeds niet lekker rijd turbo geeft pas vol vermogen (met niet al te veel gas) met een schok bij 2500 toeren en maar nu is het zo als ik een poos stationair voor de stoplichten sta, voelt de auto wel de helft lichter en trekt ie zonder te aarzelen in een keer goed door. Dit gebeurt niet elke keer btw.

Ben bang dat het in de brandstofpomp of iets dergelijks ligt maar krijg geen codes (heb inpa) alleen van dat mijn gloeibouchies vervangen moeten worden.

Bij voorbaat dank.

jan98
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2017, 19:30

Re: E46 320d vreemd vermogen probleem

Bericht door jan98 » 07 mei 2018, 22:04

Heb inmiddels een vervangende intercooler opgehaald die van mij was lek aan warme kant, zeker verschil trekt bij volgas in de 2 zonder te aarzelen (turbo spoelt in no time op) de straatstenen eruit, in de 3 aarzelt ie nog wat en in de 4 als ik rond 2000 toeren volgas trap gaat ie pulserend in vermogen naar de 3k en trekt daarna normaal door maar als ik bijv. In de 2 normaal gas geef 10/20%,komt de turbo nog steeds bij 2500 toeren met een schokje bij (schokje is wat minder geworden, dat wel) in de 3 ook zelfde probleem. Ik ga morgen de auto maar even aan de laptop slingeren kijken naar de Map sensor. Of heb ik nog een boost leak en moet ik maar eens een druktester fabriceren.

Als iemand dit probleem herkent en de oplossing weet of mij in ieder geval op weg kan helpen, dan hoor ik dat graag.

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: E46 320d vreemd vermogen probleem

Bericht door Martin280967 » 11 mei 2018, 20:33

Vacuumklep die de turbo regelt kan stuk zijn of in ieder geval niet meer goed werken. Vermogen wordt dan niet meer geleidelijk opgebouwd of zelfs helemaal niet.

jan98
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2017, 19:30

Re: E46 320d vreemd vermogen probleem

Bericht door jan98 » 12 mei 2018, 18:17

Is 2 dagen geleden vervangen merk vrij weinig verschil mischien iets maarja.....

Dat pulseren gebeurt trouwens niet als je geleidelijk meer gas geeft, alleen als je het pedaal in een keer vloert in de 4e versnelling bijv.

Ga toch maar eens alles op druk zetten.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 11 apr 2019, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten van bovenstaand bericht

jan98
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2017, 19:30

Re: E46 320d vreemd vermogen probleem

Bericht door jan98 » 10 apr 2019, 18:43

Ben inmiddels jaar verder probleem is nog steeds niet helemaal opgelost, met het koudere weer van afgelopen maanden reed ie opzich (onderstaande probleem minder aanwezig) prima. Nu bij warm weer zeg maar 20 graden is de motor veel onrustiger en heeft na mijn idee meer moeite om in toeren te klimmen....

Zoals in eerste post al stond, als ik poos stationair voor stoplichten sta (Juliaplein Groningen bijv.) duurt even, dus je staat snel paar minuten te draaien, zodra ik dan wegrijd dan klimt de motor heel soepeltjes zonder trilling en problemen in de toeren, dit is zodra je op snelheid bent ook weer weg en is ie weer de oude. Dit probleem is eigenlijk alleen 1500 en 2500 toeren daarboven trekt ie als n malle, rij ik bijv. op n 80 weg 4e versnelling a 2500 toeren tik ik t gaspedaal aan en meteen volop boost nergens last van.

Turbo, Lmm, alle vacuüm leidingen (wel 1mm kleiner maakt niet uit?! ) , Egr delete, vacuüm aansturing turbo en Bosch vp44 (dure 😭), Allemaal vervangen.

Wie o wie? zit op 't punt om een andere auto te kopen dit rijd gewoon beroerd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”