Pagina 1 van 2

Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 25 apr 2018, 20:42
door martinus83
Titel zegt het al, meerder mensen hier ervaring mee? Bij mij na 15d km hevig trillend stuur.
330d touring 2004
Lijkt erop dat er meer hitte vrijkomt bij keramische blokken en zimmerman hier niet tegen kan.
Achterklauwen zijn geheel gereviseerd, voor was goed. Ik meet 0,05/6 mm slinger in de schijf en 0,01 mm op de lager naaf. Dit op alle vier de wielen..

Vele uurtjes Gegoogled en lees van alles..

Verkoper wil de voorschrijven en blokken terug nemen. Ik denk eraan nu ATE gladde schijven met ceramic blokken aan te schaffen. Zwager rijd daar nu een jaartje prima mee rond (15d km)

Moet ik nu huiverig zijn voor keramisch? Of zimmerman. Of de combi geperforeerde schijven en keramisch?

Benieuwd naar jullie ervaringen.

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 25 apr 2018, 23:23
door Yor
Vervelend dat je problemen hebt. Ik heb wel last gehad met gladde Ate schijven. Die hadden vrij snel trillingen.
Ik heb met Textar (oem Bmw) goede ervaringen.

Zo te lezen uit je verhaal ontstaat er een verhoogde warmte afgifte door de keramische pads. Ze remmen zeker goed?
Zimmerman is over het algemeen volgens mij goed. Zeker op duitse auto's.

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 26 apr 2018, 07:47
door martinus83
Ha Yor, jammer te lezen dat je problemen hebt met ATE schijven, hoop niet dat ik die pech heb.
Ik had hiervoor ATE schijven met Textar blokken en nooit problemen gehad.

Het setje remde goed ja, minder fading, dus wanneer je remt, en blijft remmen heb je tot stilstand veel remkracht.

Die textar epad blokken zijn vooral briljant. De schijven werden echter niet mooi glad, altijd wat strepig geweest zeg maar maar Textar zegt (mailcontact) dat dat komt door de laag die de keramische blokken afgeeft.
Schijven hebben een coating (coat Z) maar waren toch wel al licht aan het corroderen in de ventilatie zeg maar.

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 26 apr 2018, 07:52
door struikie
Mijn Zimmerman geboorde schijven waren ook krom... nu OEM BMW schijven (Ate)...
Ook op een vorige wagen geen goede ervaring met Zimmerman gehad...

JW

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 26 apr 2018, 08:01
door Yor
martinus83 schreef:Ha Yor, jammer te lezen dat je problemen hebt met ATE schijven, hoop niet dat ik die pech heb.
Ik had hiervoor ATE schijven met Textar blokken en nooit problemen gehad.

Het setje remde goed ja, minder fading, dus wanneer je remt, en blijft remmen heb je tot stilstand veel remkracht.

Die textar epad blokken zijn vooral briljant. De schijven werden echter niet mooi glad, altijd wat strepig geweest zeg maar maar Textar zegt (mailcontact) dat dat komt door de laag die de keramische blokken afgeeft.
Schijven hebben een coating (coat Z) maar waren toch wel al licht aan het corroderen in de ventilatie zeg maar.
Waarom niet voor Textar combinatie gaan? Althans, iets wat de hitte beter kan verdragen en misschien een remvloeistof met hoger kookpunt?

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 05 mei 2018, 17:32
door Lex-e46
Ik rijd met mijn wagen trackday's en daily met gladde schijven keramische blokken en dot 5.1 een vloeistof. Ik heb nog nooit last gehad van kromme schijven of lastig remmen door de hitte, wel zijn de schijven na de laatste keer op het circuit voor de helft blauw gekleurd :gek: :whistle:

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 07 mei 2018, 11:57
door Roy-teunissen
Zimmerman sport komt er bij mij niet meer onder, toen ik mijzelf voorstelde op dit topic had ik ze er ook onder liggen. Binnen no time zo krom als een hoepel. Remklauwen, ophanging alles gecontroleerd, alles was OK. Ondanks deze constatering toch de remklauwen etc preventief vervangen. De Zimmermans af laten draaien en binnen dezelfde tijd weer krom. Nu gewoon de OEM schijven van BMW eronder en deze blijven recht (inmiddels al 5x de afstand mee redenen waarbinnen de zimmermans krom trokken). Ik ben zeker geen rustige rijder, ik woon aan de grens en rijdt regelmatig via de duitse snelweg naar huis en pak dan last minute de afslag, uiteraard nooit de voet op de rem gehouden bij stilstand want dan vraag je er om.

Hoor veel positieve reacties over zimmerman maar ik moet ze niet meer hebben.

Dus ik vraag me af of je keramische blokken hier uberhaubt van op invloed waren.

Ik heb ze nog in de schuur liggen, als ik er iemand blij mee kan maken? let me know, laat ze nog een keer afdraaien zou ik zeggen en "succes" ermee :duimen: :'(

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 07 mei 2018, 14:36
door Dutchie
Hmm erg vreemde ervaringen, ik had ook Zimmermann sport schijven op de 330 (deze set zit inmiddels op mijn E36 compact), en na jarenlang use and abuse, nul problemen met kromtrekkende schijven, zelfs niet op circuit. lijkt me dan toch een probleem in koeling van de remmen, of het slecht af laten koelen van de schijven.

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 09 mei 2018, 08:25
door martinus83
@dutchie, icm welke blokken en sport of gladde schijven?

Ik betwijfel ondertussen of het echt de schijven zijn die krom zijn. Linkerfusee kogel lag er helemaal uit (Moog, 75d km oud) dus die draagarm is vervangen. Hiermee is het trillen niet opgelost maar alleen maar erger geworden. Verklaring zou zijn dat de speling op de kogel de trilling opvangt.

Ik heb de achterremmen eraf gehad, schoongemaakt, naven nog eens schoongeborsteld en alles gemonteerd. Ik heb de vooremmen eraf gehad, zuigers er uit, schoongemaakt, nieuwe rubbertjes etc. 1 zuiger had een roestig randje welke ruim buiten de keering viel maar ik hoopte toch dat die klauw misschien trillingen veroorzaakte.
Ook dat was niet het euvel. Geen verschil.

Remschijven worden rondom even warm als ik, eenmaal op het werk aangekomen,met de hand voel.

Ik heb ondertussen ATE gladde schijven + ceramic blokken rondom liggen. Deze schijf gemonteerd en ik meet met de klok exact dezelfde uitslag (0,05 mm) als bij mijn zimmerman schijven. Daarop afgaand zou de zimmerman niet krom kunnen zijn? ..

Misschien de ATE toch maar monteren, alleen eenmaal gebruikt kan het spul niet meer terug...

Nog een vraag. Ik had geen kopervet gebruikt, zag dat de naaf vrij snel aanslag kreeg 2 weken nadat ik de schijf er weer af had. Heb nu heel licht kopervet op de naaf gesmeerd.
Wat is nu de juiste manier mbt gebruik van vet?

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 09 mei 2018, 09:16
door Dutchie
Zimmermann Sport (geperforeerd) icm EBC Yellowstuff blokken. Deze blokken hebben serieuze hitte nodig voordat ze optimaal remmen, en heb ze zowel op de drift auto als nu op de compact heftig in gebruik, zelfs een aantal testjes gedaan met heftig remmen bij zowel 120, 150 en 170 km/u.

Maar na heftig gebruik rijd ik wel altijd een aantal minuten door om de remmen af te koelen, iets wat natuurlijk erg belangrijk is. Schijven trekken krom door slecht afkoelen (waarbij de kant die op dat moment bij de klauw zit langer warm blijft dan de andere zijde).

Voordat de Zimmermanns op de E46 kwamen, was de auto voorzien van OEM Bosch schijven (vorige eigenaar, auto was dealer onderhouden), deze waren zo krom als een hoepel. Ik heb de Zimmermanns nog niet krom gekregen.

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 09 mei 2018, 12:45
door Yor
Martijn, heb je de draagarmrubbers ook bekeken? Wil ook nog eens flink klapperen bij e36/46

Verder geen vet op contactvlak. Goed schoon borstelen met scotchbrite of zacht metaal borstel en eventueel een dun laagje keramisch vet (geen koper-> alu wiel = corrosie) op de ronding van de naaf. Ook je wiel naaf netjes ontdoen van oneffenheden.

Wat is de spec met uitslag meten? Mag volgens mij best wat hebben. Immers is de remschijf nooit met dezelfde klemkracht gemonteerd als met het wiel.

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 09 mei 2018, 12:57
door martinus83
Yor schreef:Martijn, heb je de draagarmrubbers ook bekeken? Wil ook nog eens flink klapperen bij e36/46

Verder geen vet op contactvlak. Goed schoon borstelen met scotchbrite of zacht metaal borstel en eventueel een dun laagje keramisch vet (geen koper-> alu wiel = corrosie) op de ronding van de naaf. Ook je wiel naaf netjes ontdoen van oneffenheden.

Wat is de spec met uitslag meten? Mag volgens mij best wat hebben. Immers is de remschijf nooit met dezelfde klemkracht gemonteerd als met het wiel.
Bij het meten zet ik een spoorverbreder vast op de remschijf met wielbouten. Klemkracht is dus gelijk als met gemonteerd wiel.
Rondom (alle wielen) meet ik 0,05/0,06 mm slag op de buitenste cm vd schijf. 0,01/0,015 mm op de buitenste rand vd naaf. Heb de veerpoot losgehad, toplager is goed. draagarmen goed (1 zijde afgelopen weekend vervangen, andere voel ik geen speling)

Corrodeert alu icm kopervet? nooit geweten. Ik zal keramisch vet gaan halen. Of is remzuigervet soms keramisch vet?
Ik had aardig aanslag op de naaf zitten, met een messing borstel op boormachine duurde heel lang dus heb de staalborstel gepakt. Dit heb ik ook bij binnenaanslagkant van de schijf gedaan. Buitenzijde maak ik enkel schoon.

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 09 mei 2018, 19:37
door Yor
https://textar-professional.com/textar- ... rn-brakes/

Klinkt in elk geval qua montage goed wat je gedaan hebt.

Remzuigervet is de blauwe tube toch? Weet niet of dat geschikt is. Keramisch vet zoals grafiet werkt uitstekend.

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 15 mei 2018, 08:18
door martinus83
Opgelost! hopelijk voor altijd :) Tijd zal het leren

Heb alle schijven en blokken nu rondom vervangen door ATE gladde schijven en ATE ceramic blokken.
Gemonteerd zonder kopervet (heb geen keramisch vet), remklauwen achter had ik al gereviseerd, nu heb ik meteen voor ook nieuwe oliekeering, stofhoes en geleidepen hoezen vervangen.

Ik gebruik ATE remzuiger vet voor de zuiger, en de geleidepennen van de ankerplaat.

Alle trillingen zijn helemaal weg, vooral voor was een verschil (hevige stuurtrillingen op snelweg) maar ook achter trilde licht (voelbaar in mijn stoel)

Euvel opgelost dus, zimmerman spul en textar Epad's teruggestuurd.
Ik denk dat Zimmerman niet tegen keramische blokken kan door het materiaal en/of tempratuur? weet het niet.

Voglende week laat ik alle remvloeistof verversen en de auto qua ophanging etc nog eens checken om zeker te zijn dat ik geen andere gekke (mede) oorzaak over het hoofd heb gezien.

Re: Zimmerman sport + textar epad (keramisch) kromgetrokken

Geplaatst: 16 mei 2018, 08:54
door Dutchie
Temperatuur zal het niet zijn bij de schijven denk ik, Wat ik me daarnaast afvraag is, in hoeverre heeft een materiaal van remblok iets te maken met het wel of niet kromtrekken van een schijf?

Puur uit interesse, zo goed heb ik me niet verdiept in remmerij.