BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
maarten80
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 19:42
Locatie: Noord-Holland

BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Bericht door maarten80 » 21 apr 2018, 08:13

Goedemorgen!

Ik zou graag wat tegen jullie aan willen houden, voor wat advies. wellicht hebben jullie wat praktische ideeën waar ik het e.e.a. kan zoeken ;)

Ik rij nu grofweg een jaar (zonder al te veel problemen) in een nette btw e46 330 cabrio met hard-top en electrisch dak. nu het lekker weer is, en ik de hard-top verwijder, doet mijn soft-top (elektrisch) helemaal niets meer. het lampje van het 'dicht knopje' knippert rood, en er wordt niets in gang gezet (ramen iets naar beneden, etc). Zowel met als zonder draaiende motor,
zou wel lekker zijn met de cabrio te rijden nu. Feitelijk kan dat ook, maar dan kan er geen dak dicht ;)

Daarnaast heeft de radio ook kuren. voor mijn gevoel valt hij soms weg als ik over hobbels rij (en dat is vaak :) ) ... Dit is een radio met relatief groot display scherm met 2 grote draai knoppen. wanneer ik de linker knop een paar keer indruk, komt er soms weer geluid, tot ik weer over een hobbel rij of hij er geen zin meer in heeft. Ik heb geprobeerd de radio er uit te halen, maar ik denk dat de vorige eigenaar hem "iets te vast" heeft gezet. hij heeft namelijk niets mee (ik volg de instructies van een youtube filmpje, maar heeft geen millimeter mee). Mijn vraag; is het de verwachting dat de unit stuk is (los contact in de unit?) of ligt het waarschijnlijker aan de bekabeling naar de radio toe? Waar kan ik het beste mee beginnen?

Als laatste, en dit is wellicht het geks, zitten de ramen "los". wanneer ik de deur normaal dicht gooi, hoor je de ramen rammelen en ben ik bang dat hij eruit valt. daarnaast, wanneer ik de passagiersraam van binnenuit open/dicht doe, sluit hij niet goed met de bovenzijde waardoor er een ruis ontstaat wanneer je op de snelweg rijdt. Niet echt comfortabel dus. Wat is hier een praktische oplossing voor? nieuwe raam mechanismes? dingen aandraaien? het lijkt, (leek als ik ben) dat aan de buitenkant het rubber/plastic er ook wat gescheurd uit ziet. Maarja, de auto komt uit 2001 dus zo gek is dat misschien niet.

Hoor graag jullie ideeën!

Bedankt,
maarten

Gebruikersavatar
maarten80
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 19:42
Locatie: Noord-Holland

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Bericht door maarten80 » 21 apr 2018, 08:17

Oja, ook het reservoir van de ruitenwisser vloeistof is lek. Ik kan grofweg elke week / 2 weken een 5 liter fles leeggooien in het reservoir. Niet echt een groot lek dus, maar hij loopt wel leeg. Ik zie geen sporen van lekkage, dus wellicht is het een slangetje of wat anders. de sproeiers doen het overigens perfect. Is dit een duur grapje?

Gebruikersavatar
vang
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:22
Locatie: Twente

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Bericht door vang » 21 apr 2018, 15:46

Ten aanzien van een lek reservoir: ik vermoed dat een van je sproeiers lekt. En dat gaat eigenlijk gemakkelijk want 't klemmetje wat de sproeierslang moet vasthouden is zo dun dat die bij een keer "onbenullig" demonteren al stuk is. Een nieuwe sproeier zal je rond de € 40 gaan kosten.

Ten aanzien van je cabriodak: het klinkt voor mij alsof de stuurmodule van het dak (Cabrio Verdeck Modul) de weg kwijt is. Die laat zich wel opnieuw programmeren. Let bij het opnieuw programmeren er wel op dat je dit door iemand met de goede software laat uitvoeren. Met name de Cabrio-module is erg gevoelig voor verkeerd programmeren en je zal niet de 1e zijn die z'n module met 't net niet goed programmeren "opblaast".
Beest Met 4 Wielen

DennisJ
Berichten: 78
Lid geworden op: 06 feb 2018, 18:49

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Bericht door DennisJ » 23 apr 2018, 16:00

Het laatste is echt een coupé kwaal, het achterlijke raamsysteem.
Door slijtage krijg je speling in je geleiders en moet er dus een nieuw raammechaniek in.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Bericht door Jeremy » 23 apr 2018, 22:21

maarten80 schreef:Oja, ook het reservoir van de ruitenwisser vloeistof is lek. Ik kan grofweg elke week / 2 weken een 5 liter fles leeggooien in het reservoir. Niet echt een groot lek dus, maar hij loopt wel leeg. Ik zie geen sporen van lekkage, dus wellicht is het een slangetje of wat anders. de sproeiers doen het overigens perfect. Is dit een duur grapje?
Is het reservoir dan helemaal leeg of blijft het staan net onder het zwarte pompje? Als het laatste het geval is kan het zijn dat het pompje lekt of, in het meest gunstige geval, het pompje niet helemaal goed erin geklikt zit. Duw dus even op het pompje om te kijken of ‘ie dan weer vastklikt. Mocht het pompje vervangen moeten worden kan dit voor enkele tientjes. Even naar de dealer gaan om er één te bestellen. Neem ook altijd een originele want deze wordt geleverd inclusief het rubber wat de pomp waterdicht afsluit. Aftermarket pompjes hebben dit niet altijd.

Het dak kan meerdere dingen zijn. Ik zou ‘m toch maar even laten uitlezen. Heeft de auto genoeg olie in het reservoir zitten? Deze zit in de kofferbak, links achter de kofferbakbekleding. Ook kan je een kabelbreuk hebben in het mechanisme. Als je het dak even “helpt”, gebeurt er dan wel iets? Je zegt dat het dak het niet meer doet na het verwijderen van de hardtop. Deed het dak het wel probleemloos toen je deze weer sloot?

Gebruikersavatar
maarten80
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 19:42
Locatie: Noord-Holland

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Bericht door maarten80 » 17 jun 2018, 19:37

Hi allen! sorry voor het late reageren. Het reservoir loopt soms sneller leeg dan andere keren. Heel apart, krijgt er geen vinger op wat het kan zijn. Ik vul hem nu regelmatig aan met gewoon water. Bij de volgende beurt bij de dealer laat ik ze even kijken. De ramen, net zo. Als er een nieuw raammechaniek in moet (beide deuren dan maar), dan is het maar klaar.
Het dak is een ander raar probleem,. olie reservoir heb ik niet kunnen vinden (handigheid zelf). Ik heb gemerkt dat het dak niet open/dicht gaat als
- hij stationair draait
- net een stuk gereden heeft
Paar dagen terug heb ik het dak open gehad, en daarna 15 minuten bezig geweest met het dak weer dicht krijgen;
- ramen dicht doen, contact uit, (wachten) contact aan, knop indrukken (niks)... zelfde procedure nog eens, en nog eens, etc. En ineens komt er beweging in en gaat het raam dicht. Heel apart.
Zou er een andere 'cabrio module' in moeten? Zo ja, welke moet ik dan precies hebben en maakt het nog uit of hij nieuw/2e hands is?

Gebruikersavatar
maarten80
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 19:42
Locatie: Noord-Holland

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Bericht door maarten80 » 22 jun 2018, 19:22

Goedenavond!

Hierbij een update van de radio perikelen:
Wanneer ik over een heuvel rij, valt het geluid weg (beeld blijft aan). Lijkt op Mute, of dat er een ander input kanaal gekozen wordt. Soms werkt het weer door de linker knop in te drukken maar soms ook niet,

De update;
Op de foto staat mijn 'oude' radio unit. Ik heb deze vervangen met vrijwel hetzelfde exemplaar. Visueel weinig verschil, behalve dan dit hij nu voorzien is van radio/cassette ipv radio/cd. Maargoed, het ging om het wegvallen.
Stom genoeg zijn de problemen exact hetzelfde. De 'nieuwe' radio valt dus ook spontaan weg (geluid, beeld niet) tijdens het rijden en zelfs soms als hij stationair loopt.

Wie heeft een idee hoe ik dit kan tackelen...? Waar kan ik dit probleem (laten) onderzoeken/oplossen? Wie heeft er tips?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door maarten80 op 22 jun 2018, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
maarten80
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 19:42
Locatie: Noord-Holland

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Bericht door maarten80 » 22 jun 2018, 19:52

Kabelboom? andere electronica?
Wellicht relevante issues;
- alarm gaat soms spontaan af
- cabrio dak hapert soms
--> op basis van bovenstaande reacties laat ik de Cabrio Verdeck Modul opnieuw programmeren, maar wie weet.

verder is het eigenlijk een hele fijne auto :shine:

Gebruikersavatar
vang
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:22
Locatie: Twente

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Bericht door vang » 23 jun 2018, 12:00

Radiomodule (BM54) zit links achterin de kofferbak bij jouw auto. Het is een bekend issue van deze dingen dat ze uitval van geluid hebben. Op bijv eBay worden deze aangeboden voor pak m beet € 120 met verbeterd binnenwerk.
Beest Met 4 Wielen

Gebruikersavatar
maarten80
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jul 2017, 19:42
Locatie: Noord-Holland

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Bericht door maarten80 » 26 jun 2018, 07:51

Bedankt! Ik ga op zoek naar een vervangende module. Ook heb ik het weekend de Parrot eruit getrokken, wellicht dat die nog wat verstoringen gaf. Wordt vervolgd!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”