BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie

BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Berichtdoor maarten80 » 21 apr 2018, 08:13

Goedemorgen!

Ik zou graag wat tegen jullie aan willen houden, voor wat advies. wellicht hebben jullie wat praktische ideeën waar ik het e.e.a. kan zoeken ;)

Ik rij nu grofweg een jaar (zonder al te veel problemen) in een nette btw e46 330 cabrio met hard-top en electrisch dak. nu het lekker weer is, en ik de hard-top verwijder, doet mijn soft-top (elektrisch) helemaal niets meer. het lampje van het 'dicht knopje' knippert rood, en er wordt niets in gang gezet (ramen iets naar beneden, etc). Zowel met als zonder draaiende motor,
zou wel lekker zijn met de cabrio te rijden nu. Feitelijk kan dat ook, maar dan kan er geen dak dicht ;)

Daarnaast heeft de radio ook kuren. voor mijn gevoel valt hij soms weg als ik over hobbels rij (en dat is vaak :) ) ... Dit is een radio met relatief groot display scherm met 2 grote draai knoppen. wanneer ik de linker knop een paar keer indruk, komt er soms weer geluid, tot ik weer over een hobbel rij of hij er geen zin meer in heeft. Ik heb geprobeerd de radio er uit te halen, maar ik denk dat de vorige eigenaar hem "iets te vast" heeft gezet. hij heeft namelijk niets mee (ik volg de instructies van een youtube filmpje, maar heeft geen millimeter mee). Mijn vraag; is het de verwachting dat de unit stuk is (los contact in de unit?) of ligt het waarschijnlijker aan de bekabeling naar de radio toe? Waar kan ik het beste mee beginnen?

Als laatste, en dit is wellicht het geks, zitten de ramen "los". wanneer ik de deur normaal dicht gooi, hoor je de ramen rammelen en ben ik bang dat hij eruit valt. daarnaast, wanneer ik de passagiersraam van binnenuit open/dicht doe, sluit hij niet goed met de bovenzijde waardoor er een ruis ontstaat wanneer je op de snelweg rijdt. Niet echt comfortabel dus. Wat is hier een praktische oplossing voor? nieuwe raam mechanismes? dingen aandraaien? het lijkt, (leek als ik ben) dat aan de buitenkant het rubber/plastic er ook wat gescheurd uit ziet. Maarja, de auto komt uit 2001 dus zo gek is dat misschien niet.

Hoor graag jullie ideeën!

Bedankt,
maarten
maarten80
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 jul 2017, 19:42

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Berichtdoor maarten80 » 21 apr 2018, 08:17

Oja, ook het reservoir van de ruitenwisser vloeistof is lek. Ik kan grofweg elke week / 2 weken een 5 liter fles leeggooien in het reservoir. Niet echt een groot lek dus, maar hij loopt wel leeg. Ik zie geen sporen van lekkage, dus wellicht is het een slangetje of wat anders. de sproeiers doen het overigens perfect. Is dit een duur grapje?
maarten80
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 10 jul 2017, 19:42

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Berichtdoor vang » 21 apr 2018, 15:46

Ten aanzien van een lek reservoir: ik vermoed dat een van je sproeiers lekt. En dat gaat eigenlijk gemakkelijk want 't klemmetje wat de sproeierslang moet vasthouden is zo dun dat die bij een keer "onbenullig" demonteren al stuk is. Een nieuwe sproeier zal je rond de € 40 gaan kosten.

Ten aanzien van je cabriodak: het klinkt voor mij alsof de stuurmodule van het dak (Cabrio Verdeck Modul) de weg kwijt is. Die laat zich wel opnieuw programmeren. Let bij het opnieuw programmeren er wel op dat je dit door iemand met de goede software laat uitvoeren. Met name de Cabrio-module is erg gevoelig voor verkeerd programmeren en je zal niet de 1e zijn die z'n module met 't net niet goed programmeren "opblaast".
Beest Met 4 Wielen
Avatar gebruiker
vang
 
Berichten: 408
Geregistreerd: 26 feb 2011, 19:22
Woonplaats: Twente

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Berichtdoor DennisJ » 23 apr 2018, 16:00

Het laatste is echt een coupé kwaal, het achterlijke raamsysteem.
Door slijtage krijg je speling in je geleiders en moet er dus een nieuw raammechaniek in.
DennisJ
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 06 feb 2018, 18:49

Re: BMW e46 cabrio - Rare puntjes

Berichtdoor Jeremy » 23 apr 2018, 22:21

maarten80 schreef:Oja, ook het reservoir van de ruitenwisser vloeistof is lek. Ik kan grofweg elke week / 2 weken een 5 liter fles leeggooien in het reservoir. Niet echt een groot lek dus, maar hij loopt wel leeg. Ik zie geen sporen van lekkage, dus wellicht is het een slangetje of wat anders. de sproeiers doen het overigens perfect. Is dit een duur grapje?


Is het reservoir dan helemaal leeg of blijft het staan net onder het zwarte pompje? Als het laatste het geval is kan het zijn dat het pompje lekt of, in het meest gunstige geval, het pompje niet helemaal goed erin geklikt zit. Duw dus even op het pompje om te kijken of ‘ie dan weer vastklikt. Mocht het pompje vervangen moeten worden kan dit voor enkele tientjes. Even naar de dealer gaan om er één te bestellen. Neem ook altijd een originele want deze wordt geleverd inclusief het rubber wat de pomp waterdicht afsluit. Aftermarket pompjes hebben dit niet altijd.

Het dak kan meerdere dingen zijn. Ik zou ‘m toch maar even laten uitlezen. Heeft de auto genoeg olie in het reservoir zitten? Deze zit in de kofferbak, links achter de kofferbakbekleding. Ook kan je een kabelbreuk hebben in het mechanisme. Als je het dak even “helpt”, gebeurt er dan wel iets? Je zegt dat het dak het niet meer doet na het verwijderen van de hardtop. Deed het dak het wel probleemloos toen je deze weer sloot?
BimmerPortal Team



'01 E46 330ci Executive
Klik hier voor mijn E46 showroom
Avatar gebruiker
Jeremy
BimmerPortal Team
 
Berichten: 2282
Geregistreerd: 14 jan 2013, 22:56
Woonplaats: Tussen 0 en 40.000 voet. :-)


Keer terug naar BMW 3 Serie (E46) Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: goos en 18 gasten