[E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54 - Opgelost

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Roy-teunissen

[E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54 - Opgelost

Bericht door Roy-teunissen » 18 mar 2018, 13:21

Hallo allen, laten we voorop stellen dat ik niet zomaar just another vacuum gerelateerd topic open :X . Ik weet dat er legio topics ten aanzien van dit probleem bestaan en deze heb ik tot treurens toe allemaal gelezen. Momenteel ben ik zelf ten einde raad en zou ik heel graag enige feedback van jullie ervaringsdeskundigen ontvangen, lees; positieve feedback.

- What happend -

Zoals sommige van jullie wellicht hebben gelezen in het "stel jezelf voor topic" ben ik sinds maart vorig jaar de trotse bezitter van een 330i. Buiten de standaard onderhoudswerkzaamheden tot dik 5 weken terug geen enkel probleem gehad met de wagen. Totdat die verdomde MIL indicatie mijn aandacht van de weg aftrok en ook ik aan de beurt was. Even uitlezen kwamen de welbekende foutcodes gerelateerd aan een vacuumprobleem aan het licht. De meeste hier kunnen ze vast wel dromen toch wil ik ze nog even op jullie netvliezen branden:

P1083, P1085, P0171 & P0174

De auto liep op dit moment overigens nog ok, ik had wel het idee dat hij iets minder reactie op het gas had. Een beetje een dood stuk voordat hij op toeren kwam.

Even wat research gedaan toen besloten niet alleen de huidige veroorzaker aan te pakken maar gelijk de meest voorkomende veroorzakers van vacuumproblemen bij deze motoren de nek om te draaien. mede doordat je nooit weet hoe de wagen exact onderhouden is door de vorige eigenaar en ik de boel gewoon in orde wil hebben. :)

- Wat heb ik tot nu toe gedaan -

**Alle benoemde onderdelen zijn vervangen door nieuwe OEM onderdelen**

* Vanos revisie door P-motorsport
* nieuwe klepdekselpakking
* alle rubbers van de klepdekselbouten vervangen
* olie vuldop vervangen
* Lucht massa meter
* beiden inlaat buizen
* inlaatklep ultrasoon laten reinigen
* stationairklep ultrasoon laten reinigen
* afdichtingsrubber inlaatklep
* grijs haaks inlaatbuisje t.b.v. stationair klep
* Disa klep
* Disa klep gemodiviceerd met metalen klep
* Carter ventilatie cold weather editie
* 4x leiding t.b.v. carter ventilatie
* olie pijlstok O-ring op carter
* 2x rubber afdichtingsring op pijlstok zelf
* inlaatspruitstuk pakking tussen blok en spruitstuk
* vacuumleiding tussen spruitstuk en rempomp
* F-connector op inlaat
* vacuumleiding naar uitlaatklep afgedicht op spruitstuk
* Secondary airpump niet aanwezig dus ook geen vacuumleiding van vervangen.
* leiding naar het brandstof filter gecontroleerd = ok

en toen..

alles in elkaar gezet, vol overtuiging de wagen gestart en deze liep beroerd, aanvankelijk dacht ik dat de LMM nog even moest inleren maar al snel kreeg ik door dat het euvel nog niet verholpen was. Sterker nog; hij loopt nu ook zeer beroerd stationair wat hij daarvoor niet deed.

In dit stadium zal je al snel denken dat er ergens iets niet geheel goed gemonteerd zit. Gelukkig ben ik zelf in het bezit van een rookmachine dus heb de M54 onderworpen aan een rooktest, eerst netjes de olievuldop eraf gelaten om zeker te zijn dat de rook alle kanalen heeft bereikt. Toen de rook uit de opening kwam de dop erop gedaan en druk uitgeoefend. Nergens iets van rook te bekennen. Voor de zekerheid een bus remreiniger leeg gespoten op alles wat ik raken kon en nergens een verhoogd toerental te bekennen. Wanneer ik de olievuldop eraf draai met draaiende motor is er een lichte zuiging waar te nemen. Als ik op de olie pijlstok blaas hoor ik de olie borellen wat mij zegt dat de oliepijlstok ok is.

Als ik de foutcodes reset komen deze vrijwel direct terug, echter de MIL indicatie gaat pas aan na het rijden van enkele kilometers.


Ik hoop dat iemand mij een vervolg stap kan aanbevelen, heb ik iets over het hoofd gezien?

Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 18 mar 2018, 14:09

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 18 mar 2018, 19:14

Even een kleine update:

Bij een koude start loopt hij slecht stationair. indien de motor op temperatuur is loopt deze OK stationair echter niet zo perfect als dat hij eerder deed.

nu het bizarre:

Wanneer ik de auto met warme motor een langere tijd laat draaien zonder het gas aan te raken, denk hierbij aan 10 a 15 min begint deze zeer slecht stationair te lopen. onder de 500 toeren en gaat hij op minder cilinders lopen. Ik krijg dan ook meerdere misfire codes op verschillende cilinders. Wanneer ik vanaf dit moment weg wil rijden blijft hij op minder cilinders lopen. Ik kan dan amper de 30km/h halen, wanneer ik de auto stop en de motor uitzet en herstart is er niets aan de hand. hij loopt netjes stationair op 6 cilinders.

Ik begin sterk aan het brandstof filter/ pomp te twijfelen. Ga maar eens een drukmeter scoren, een brandstofdruk van 3,5 bar zou goed moeten zijn?

Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 18 mar 2018, 19:15

Afbeelding
Afbeelding

Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 18 mar 2018, 19:18

Ik kan loggen met OBD fusion en heb PA soft 1.4 en INPA in mijn bezit, echter zeggen mij de ruwe data zoals short term and long term fuel trim gegevens niets. Wellicht dat iemand hier uitkomst kan bieden?

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Vintiem » 18 mar 2018, 19:58

Zeer vervelend zoiets. Zeker na al je werkzaamheden. Tussen 3 en 3,5 bar zou je wel op de drukmeter moeten halen. Anders is het echt te laag.

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Martin280967 » 18 mar 2018, 20:08

Brandstoffilter is incl brandstofregelaar, daar kun je een te arm mengsel van krijgen doordat er niet genoeg druk opgebouwd wordt. Je fueltrim moet tussen -5 en +5% zijn. Ook de o2 sensoren voor de kat kunnen niet meer top zijn, hier krijg je ook misfires van.
Probeer dit uit te zoeken door je o2 sensoren voor de kat los te koppelen, als de motor beter gaat lopen dan wert je dat de o2 sensoren stuk zijn.

Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 19 mar 2018, 05:46

Vintiem schreef:Zeer vervelend zoiets. Zeker na al je werkzaamheden. Tussen 3 en 3,5 bar zou je wel op de drukmeter moeten halen. Anders is het echt te laag.
ok duidelijk, ik ga er in de loop van deze week mee verder en zal eerst deze druktest uitvoeren. bedankt.

Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 19 mar 2018, 05:48

Martin280967 schreef:Brandstoffilter is incl brandstofregelaar, daar kun je een te arm mengsel van krijgen doordat er niet genoeg druk opgebouwd wordt. Je fueltrim moet tussen -5 en +5% zijn. Ook de o2 sensoren voor de kat kunnen niet meer top zijn, hier krijg je ook misfires van.
Probeer dit uit te zoeken door je o2 sensoren voor de kat los te koppelen, als de motor beter gaat lopen dan wert je dat de o2 sensoren stuk zijn.

dat snijdt hout :) ook dit ga ik uitsluiten. ik kom hierop terug zodra ik beiden tests heb uitgevoerd. Ik ga as weekend preventief mijn brandstof filter + pomp maar eens vervangen. Geen idee wanneer dit voor het laatst is gebeurd door de vorige eigenaar.

Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 23 mar 2018, 06:39

:gekdoen:

Doordat ik ook een probleem had met trillingen in de wagen gisteren de auto maar eens op de put gezet, uitlaat eraf etc. bleek ik de hardyschijf verkeerd om gemonteerd te hebben, trillingen compleet weg. echter gezien het feit ik de brandstof regelaar + filter wilde vervangen ging ik alvast kijken hoe lastig of makkelijk dit zal zijn. ik schroef die plaat weg en bingo. vacuum leiding van het filter compleet eraf. Hierdoor dus een vacuumlek onder de auto waar ik natuurlijk met de rooktest niet heb gekeken en een brandstofregelaar wie niet weet wat hij doen moet (vermoed ik want geen idee hoe zon ding werkt met vacuum maar dat terzijde).

Auto liep gelijk stukken beter, pakt ook weer lekker op toeren.

Alleen niet tevroeg feest vieren, ik kwam thuis en de wagen liep ok alleen eenmaal stationair ging hij weer pingelen en uiteindelijk weer op 5 cilinders lopen. Als ik flink gas gaf bleef hij ook op 5 cilinders lopen. in de software geen misfires te vinden. dat is toch bizar? wel weer die verrekte leancodes grrrrr. :jack:

We zijn in ieder geval een stuk verder en ik ga vanaf hier maar eens met INPA kijken naar de live data wat er allemaal onder die kap gebeurt. In ieder geval een goede stap voorwaards gemaakt. yeah.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

brandstof druk met draaiende motor.. is dit niet te laag?

Afbeelding

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Martin280967 » 24 mar 2018, 03:11

Ik zag van je eerdere fotos dat je fueltrim short term op beide banken ruim 22% is maar longterm binnen de norm van -5 en +5% blijft. Toerental staat ook op ruim 800tpm, dit moet normaal rond de 700tpm zijn. De fueltrim shortterm moet zowiezo binnen de 10% marge blijven, zowel negatief als positief. De fueltrim wordt bepaald door de o2 sensoren VOOR de kat, dus degenen op de uitlaatspruitstuk. Tevens kun je de druk meten als je de sensoren 1 voor 1 eruit draait en mogen maximaal 1 tot 2 psi druk geven. Is de druk hoger dan zit de katalysator verstopt en zijn er 2 opties mogelijk. Brandstoftoevoeging om kats te reinigen of nieuwe kats monteren. En de brandstofdruk is prima in orde!

Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 29 mar 2018, 08:12

Hallo Martin,

Allereerst bedankt voor je uitgebreide antwoord :)

Inderdaad waren mijn short trims erg hoog maar sinds ik de vacuumleiding op de brandstofdruk regelaar heb vervangen zijn de waardes enorm gedaald. Echter nog niet voldoende om de MIL sensor niet meer te doen oplichten. Er is dus zeker iets niet in de haak. Ook merk ik bij half vermogen, tijdens het intrappen van vol gas dat de auto even tijd nodig heeft om op gang te komen. Alsof de gasklep opengaat en de motor lucht krijgt maar het even duurt voor er brandstof wordt ingespoten.

Als ik nu naar mijn fuel trims kijk tijdens stationair, halve en volledige belasting valt er niet echt een verschil te bemerken, de long term blijft vrijwel altijd rond de 10% staan waar de short term veranderd tussen de 0 en 20%.

doordeweeks zit ik krap in de tijd, echter aanstaande zaterdag ga ik hier uitgebreid naar kijken.

Corrigeer mij aub als hetgeen ik wil doen niet afdoende is of als jullie meer informatie nodig hebben:

4 minuten loggen op stationair

4 minuten loggen op 1500 toeren

4 min loggen op 2500 toeren

Ik zal loggen op short en long van beiden banken, RPM en MAF.

Moet ik nog meer data toevoegen aan de log?

De motor loopt overigens stationair tussen de 650 en 700 toeren.

De opties katalysatoren houdt ik zeker open, indien dit het geval is stap ik af van de OEM KATS en plaats ik spaghetti spruitstukken met kats in de rechte pijp midden onder de auto.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Yor » 29 mar 2018, 10:58

Zoek eens bij youtube op 50's kid. Hij maakt uitgebreide diy video's voor de e46 en in het bijzonder de 330.

Met de meest voorkomende 'problemen'

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door molen586 » 29 mar 2018, 12:58

Voordat je gaat loggen, zou ik wel de adaptiewaarden van de fuel trims vooraf resetten. De fuel trims geven zeer goed aan wat er aan de hand kan zijn.

Ook naar de rondloop per cilinder gekeken? Volgens mij ook een functie in INPA.

Wat is de staat van je injectoren? Ik heb zelf ervaren dat vervuilde of sticky injectors, vooral bij lage toerentallen problemen kan veroorzaken, wat op een vaccuumlek lijkt. Beginnen met Fuel system cleaner, anders misschien Injectoren laten reinigen, controleren. Het zijn allemaal mogelijkheden.

Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 29 mar 2018, 14:04

@ROY:

ik ben weg van die gozer, heb al zijn filmjes en DIY gezien. Enorm veel kennis en duidelijke uitleg. :amen:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”