[E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54 - Opgelost

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 29 mar 2018, 14:05

molen586 schreef:Voordat je gaat loggen, zou ik wel de adaptiewaarden van de fuel trims vooraf resetten. De fuel trims geven zeer goed aan wat er aan de hand kan zijn.

Ook naar de rondloop per cilinder gekeken? Volgens mij ook een functie in INPA.

Wat is de staat van je injectoren? Ik heb zelf ervaren dat vervuilde of sticky injectors, vooral bij lage toerentallen problemen kan veroorzaken, wat op een vaccuumlek lijkt. Beginnen met Fuel system cleaner, anders misschien Injectoren laten reinigen, controleren. Het zijn allemaal mogelijkheden.

Kan je deze in INPA resetten? Momenteel rij ik een busje fuel cleaner leeg.. ik ga dit bij de volgende tankbeurt nog eens herhalen want ik lees veel verhalen dat 1 bus niet veel zin heeft.

Roy-teunissen

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 29 mar 2018, 14:07

Martin280967 schreef:Ik zag van je eerdere fotos dat je fueltrim short term op beide banken ruim 22% is maar longterm binnen de norm van -5 en +5% blijft. Toerental staat ook op ruim 800tpm, dit moet normaal rond de 700tpm zijn. De fueltrim shortterm moet zowiezo binnen de 10% marge blijven, zowel negatief als positief. De fueltrim wordt bepaald door de o2 sensoren VOOR de kat, dus degenen op de uitlaatspruitstuk. Tevens kun je de druk meten als je de sensoren 1 voor 1 eruit draait en mogen maximaal 1 tot 2 psi druk geven. Is de druk hoger dan zit de katalysator verstopt en zijn er 2 opties mogelijk. Brandstoftoevoeging om kats te reinigen of nieuwe kats monteren. En de brandstofdruk is prima in orde!
Even om terug te komen op het meten van de KATS; je draait simpel weg de sensor eruit en meet in het gat? en dat kan met een normale druk meter zoals je deze ziet op mijn bovenstaande afbeeldingen?

Ik ben compleet nieuw met kats wie defecten geven, nooit eerder mee te maken gehad.

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door molen586 » 29 mar 2018, 20:28

Forté system cleaner werkt goed, beter dan WYNNS. Op een volle tank is de concentratie ook wat aan de lage kant, dus bij een halve tank toevoegen.

Ja de adaptiewaarden kan je via INPA resetten. Sowieso na het vervangen van al die delen kan het geen kwaad een aantal adaptiewaarden te resetten. Bij mij onder tabblad f4 en dan f7 erase adaptions. Dan zie je een lijst met alle adapties die je kan resetten.

Katalysator lijkt mij minder waarschijnlijk, maar goed je kan het daardoor uitsluiten. Gebruik dan wel een goeie dop om je lambdasondes te demonteren. Je zult wel een adaptertje nodig om op de plaats van de sonde te meten. Ook zou je een temperatuurmeting kunnen doen, mocht die verstopt zijn, wordt de temperatuur ook een stuk hoger (infaroodmetertje, hoef je ook niks te demonteren). Heb je wel een referentiewaarde nodig.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 31 mar 2018, 09:29

Ik las inderdaad al iets over temperatuur verschillen net voor en na de kat, ik heb een IR temp meter dus ga dit vandaag gelijk meepakken.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 31 mar 2018, 11:06

Ok, vandaag ga ik alle testen uitvoeren wie iedereen mij hier gemeld heeft.

Laten we eerste eens beginnen met een uitdraai van alle foutcodes wie er in de auto zitten.

Hierna ga ik de verschillende log files uploaden en straks als de motor warm is de test uitvoeren met de katalysator middels temperatuur.

onderstaand de link de naar de foutcodes:

https://www.dropbox.com/s/qz4z5t167fivc ... s.xps?dl=0

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 31 mar 2018, 11:50

De koude start is helaas mislukt, mijn apparaat heeft niet gelogd dus deze houden jullie van mij tegoed.

Hierbij de log van de 4 minuten 3000 toeren op cruise control en de tweedelink is een raport van het uitlezen toen ik de auto aan de kant heb gezet na deze test.

De log:

https://www.dropbox.com/s/ilcpmg0yizt6j ... 7.csv?dl=0

Het rapport:

https://www.dropbox.com/s/4gfzjptqkctxw ... .html?dl=0

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 31 mar 2018, 12:01

Warme motor 4 minuten stationair:

p.s. na enkele minuten de auto stationair te laten draaien ging hij op minder cilinders lopen. Na het voltooien van de log file heb ik gekeken wat hij doet als ik gas geef, de auto blijft op minder cilinders lopen naarmate ik gas geef. hij blijft dit doen, tot ik de auto uitzet en opnieuw start loopt hij weer netjes op 6 cilinders

Log file warme motor 4 min stationair:

https://www.dropbox.com/s/l0dluy132qqf9 ... 0.csv?dl=0

Rapport:

https://www.dropbox.com/s/4gfzjptqkctxw ... .html?dl=0

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 31 mar 2018, 12:09

Rough data van de motor op het moment dat hij op minder cilinders ging lopen:

Afbeelding

Auto uitgezet en direct opnieuw gestart:

Afbeelding

Voor mij is dit allemaal abacadabra, vooral heel bijzonder dat de auto na een herstart weer op 6 cilinders loopt.

Jullie krijgen van mij de log van de koude start morgen vroeg.

Ik hoop echt dat iemand hier wat mee kan want mijn kennis ten aanzien van deze motoren is bereikt

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door molen586 » 31 mar 2018, 20:25

Moeilijk om gelijk te zeggen. Je ziet heel snel dat die in open loop gaat. De motor doet dan niks meer met de lambdasensoren.
Eerst gaat cilbank1 en daarna gaat cil bank2. (Fuelsystem status verander van 2 naar 8 ). Cil bank 1 kan niet oxideren-reduceren (verarmen, verrijkken) dus gaat open loop. cil bank 2 doet dat wel. dus je ziet de lambdawaardes pendelen boven en onder 0,45V (dit hoort). Na een minuut of 2 stopt deze ook en gaat die in open loop.

Tja moeilijk te zeggen of de lambdasensor hier de oorzaak van is, het kan ook een gevolg zijn van andere storigen. Nog een aantal keer loggen en kijken of elke keer cil bank 1 als eerste in open loop gaat (modus 8 ) en dan bank 2.

Dan zou je beide lambdasensoren kunnen uitwisselen en kijken of bovenstaande gedrag verandert.

Cil 2 is de rondloop wel stuk minder. Is daar meer aan de hand? Bobines bougies uitgewisseld met andere cilinder? Dan rondloop weer bekijken.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 01 apr 2018, 09:10

molen586 schreef:Moeilijk om gelijk te zeggen. Je ziet heel snel dat die in open loop gaat. De motor doet dan niks meer met de lambdasensoren.
Eerst gaat cilbank1 en daarna gaat cil bank2. (Fuelsystem status verander van 2 naar 8 ). Cil bank 1 kan niet oxideren-reduceren (verarmen, verrijkken) dus gaat open loop. cil bank 2 doet dat wel. dus je ziet de lambdawaardes pendelen boven en onder 0,45V (dit hoort). Na een minuut of 2 stopt deze ook en gaat die in open loop.

Tja moeilijk te zeggen of de lambdasensor hier de oorzaak van is, het kan ook een gevolg zijn van andere storigen. Nog een aantal keer loggen en kijken of elke keer cil bank 1 als eerste in open loop gaat (modus 8 ) en dan bank 2.

Dan zou je beide lambdasensoren kunnen uitwisselen en kijken of bovenstaande gedrag verandert.

Cil 2 is de rondloop wel stuk minder. Is daar meer aan de hand? Bobines bougies uitgewisseld met andere cilinder? Dan rondloop weer bekijken.
Bedankt voor het bestuderen van mijn data :)

Ik had zelf al gezien dat hij inderdaad niets met de data doet en op 0 gaat staan. echter wist ik niet dat dit open loop is, weer wat geleerd. Waarom gaat de motor in open loop? omdat de waardes te ver afwijken van wat normaal zou zijn?

Ik ga in ieder geval nog een aantal keer loggen.

Er zijn geen bougies / bobines uitgewisseld tot op heden. Gisteren heb ik nogmaals de rookmachine eraan gehangen en er is absoluut nergens een vacuumlek te vinden. Wel lijkt het zo dat de motor met koude start beter loopt, ik ga dit overigens nog even loggen nu.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 01 apr 2018, 09:13

p.s. wat houdt de term rondloop in?

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door molen586 » 01 apr 2018, 17:42

Rondloop, is de rough pagina en geeft aan in hoeverre elke cylinder mee doet. Bij een mooie rondloop doen ze allemaal “evenveel” mee, gaat richting je tweede rough plaatje. Het wordt volgens mij gemeten met je toerentalsensor. Na elke arbeidslag vindt een versnelling plaats en dit is in je toerentalsignaal terug te zien.

Waarom die open loop gaat is waarschijnlijk de oorzaak van je probleem :gek: .

Koud-warm zou kunnen. Kijk goed of cilinder 2 steeds afwijkend is of elke keer een andere. Dan kan je misschien wat uitwisselen en zien of t probleem zich verplaatst.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 01 apr 2018, 19:26

Koude start:

** excusses, na 4 minuten ben ik weg gereden en vergeten de log uit te zetten **

https://www.dropbox.com/s/5ht34y9t6ni7i ... 9.csv?dl=0

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 01 apr 2018, 19:29

molen586 schreef:Rondloop, is de rough pagina en geeft aan in hoeverre elke cylinder mee doet. Bij een mooie rondloop doen ze allemaal “evenveel” mee, gaat richting je tweede rough plaatje. Het wordt volgens mij gemeten met je toerentalsensor. Na elke arbeidslag vindt een versnelling plaats en dit is in je toerentalsignaal terug te zien.

Waarom die open loop gaat is waarschijnlijk de oorzaak van je probleem :gek: .

Koud-warm zou kunnen. Kijk goed of cilinder 2 steeds afwijkend is of elke keer een andere. Dan kan je misschien wat uitwisselen en zien of t probleem zich verplaatst.
Dit is niet steeds dezelfde cilinder, het is echter wel telkens 1 cilinder wie niet mee doet waardoor hij op minder cilinders gaat lopen. het lijkt wel alsof deze cilinder elektronisch wordt uitgeschakeld want ik kan gewoon het toerental verhogen zonder dat hij weer mee gaat doen. Na een herstart loopt hij gewoon op 6 cilinders.

Bij een koude start is overigens de gasreactie 10x beter als wanneer de motor koud is.

Ik ga de termen closed loop en open loop eens even googlen, dit kom ik vaak tegen en is mij onbekend.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 01 apr 2018, 19:36

Mijn auto gaat dus na een X aantal minuten in open-loop terwijl de snelheid constant is. Als ik onderstaand stukje mag geloven is dit inderdaad niet de bedoeling. Ok, en met deze wijsheid.. en nu? :gek:

Open-loop en Closed-loop:
De lambdasonde functioneert alleen als de uitlaatgassen een temperatuur hebben bereikt van ca. 350 graden Celcius. Alleen dan dringen de uitlaatgassen door een beschermlaag in de sonde. Ook dient de motor in deellast te draaien. Dat wil zeggen, dat er met een constante snelheid gereden wordt, met een constant toerental. In deze situatie spreken we over "closed-loop".
In een "open-loop'' situatie, wordt er door het motorregelapparaat niet naar de doorgegeven waardes van de lambdasonde gekeken. In deze situatie is de auto aan het accelereren, decelereren (optrekken en afremmen) of is de juiste uitlaatgastemperatuur nog niet bereikt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”