[E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54 - Opgelost

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door molen586 » 11 apr 2018, 11:54

Die vanos timing set heb ik ook liggen. Mag je altijd lenen.

spinnaker
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2012, 11:07

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door spinnaker » 11 apr 2018, 20:01

Heb je de LMM vervangen voor een originele? Een arm mengsel kan namelijk heel goed voorkomen uit een LMM die er naast zit en laat dit nou veel voorkomen met imitatie sensoren. Hoe is je long fuel trim nu na alle reparaties. Als deze stationair een positief % geeft en op verhoogd toerental terug gaat richting 0% dan is je probleem vacuum lekkage. Blijft op verhoogd toerental het percentage nagenoeg hetzelfde dan is het een brandstof toevoer probleem of een belasting sensor probleem (LMM). Wat geven de achterste lambdasondes eigenlijk voor waarden af ook hiermee kan je veel informatie uithalen. Ze zouden bij een goedlopende motor en werkende katalysator rond de 0.7 volt moeten zitten.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 18 apr 2018, 04:37

Excuses voor mijn late antwoorden, drukke periode deze week en as weekend ben ik er niet dus de progressie ligt even on hold.

Bedankt voor het aanbod van de ECU test en de timing set, wellicht ga ik in een later stadium gebruik maken van je aanbod.

@spinakker;

Nieuwe LMM is OEM
Fuel trims corrigeren zowel in deellast als vollast en daarnaast hebben hebben de meerdere rooktest, remreiniger testen en het effectief alles vervangen wat maar een vacuüm lek kan veroorzaken vervangen. Een vacuumlek is dus wel 99% uitgesloten. Brandstof toevoer; pomp draait stabiel op 3,5 bar. Injectoren allen gereinigd + nieuwe seals.

Telefonisch contact gehad met Patrick van p Motorsport en deze vroeg mij de lmm eens af te koppelen en te kijken of de motor dan beter liep. Motor liep nog heel veel slechter daarmee. Hij gaf ook al aan een geflashte ECU te hebben wie ik er zo in kon hangen is dat 200km enkele reis en de BMW gaat direct op 5 cilinders lopen na 2min stationair. Een file is dus killing.

Daarna na mijn airco bij laten vullen, bleek die kerel heel veel van motoren af te weten. Hij keek even naar de 02 waarden en concludeerde al heel snel dat dat geen ene moer van klopt. Totaal verkeerde waarden zei hij dus daar ga ik mij binnen kort een in verdiepen middels inpa of romraider.

Ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door molen586 » 19 apr 2018, 22:13

Inpa kan je downloaden via mikes easy bmw tools. Echt het makkelijkste. Welke regio zit je?

Martin280967
Berichten: 236
Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Martin280967 » 22 apr 2018, 19:27

Als ik alles zo door lees dan merk ik dat je dezelfde problemen als ik heb/had.
Ik heb ook alles vervangen om een hele hardnekkige foutcode weg te krijgen, namelijk p1349. Dit is de code voor misfire cylinder 4 met fuel cut off. Jouw motor gaat ook op 5 cylinders lopen bij stationair draaien, dus hier mijn gevonden oplossing voor dit probleem.
Ik heb de compressie getest van alle cylinders en bank 2, dus cylinders 4,5 en 6 hebben goede compressie, 160 tot 170psi.
Bank 1, cylinders 1 t/m 3 zijn een stuk minder. Cylinder 3 geeft 120psi en cylinder 1 en 2 net aan 60psi, ronduit slecht dus.
De ontstekingsvolgorde van dit m54 blok us 1,3,5,6,2,4.
Cylinder 4 geeft misfire maar heeft goede compressie, maar cylinder 4 zit qua ontstekingsvolgorde tussen 2 en 1 in, degenen die dus heel weinig compressie hebben.
Door dit verschil in compressie is de ontbranding in cylinder 1 en 2 dus slecht, er zit immers geen kracht meer achter en ontbrandt dus trager. Misfire met check engine light is onontkoombaar in deze situatie.
De oplossing; bougies eruit gedraaid, top engine cleaner door de bougiegaten erin gegoten, na warm gedraaide motor, avond en nacht laten weken, motor rondstarten ZONDER bougies erin om de cleaner eruit te pompen, handdoek over de gaten leggen, na paar keer rondstarten bougies erin en starten, heel veel rook, dus schrik niet en laten draaien voor een half uur tot een uur en dan rijden alsof je de auto gestolen hebt.
Het nut van dit proces is het losweken van de zuigerveren die na verloop van tijd vast kunnen gaan zitten in de groeven van de zuiger.
Op YouTube kun je veel dingen over top engine treatment bekijken, er zijn verschillende merken maar Marvel Mystery Oil is mijn favoriet. Weet niet of het in Nederland te krijgen is, maar Ebay of Amazon doet ook wonderen bij het vinden van dit produkt.
Succes, man.
Laatst gewijzigd door Martin280967 op 22 apr 2018, 21:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
molen586
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mar 2018, 15:25

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door molen586 » 22 apr 2018, 20:01

Eerst even compressie meten dan:P

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 25 apr 2018, 18:45

zo, daar ben ik weer. Momenteel in een erg drukke periode met mijn bedrijf. Daarnaast nog mijn huis aan het schilderen dus dit probleem even on hold gezet.

Het compressie verhaal klinkt goed! Deze gaat zeker op mijn lijstje om te gaan doen.
" Daarna rijden alsof je hem hebt gestolen" :rolf: geweldig

Inpa heb ik overigens in mijn bezit evenals bmwscanner 1.4, delphi etc.

Wat mij opviel tijdens het uitlezen met INPA en dan vooral de live data van de lucht massa welke de motor in gaat is dat deze heel slecht reageerd op mijn gas en als ik snel adhoc gas geef komt er een uitroepteken achter de waarde te staan.

Met het gegeven dat ik een nieuwe originele BMW luchtmassameter heb geplaatst en hier gruwelijk veel geld voor betaald heb ( waarom moet dat ding in godsvredesnaam zo duur zijn? stuk plastic met een platina draadje en wat elektronische componenten :bang: ) ben ik er van uitgegaan dat dit OK zou zijn. Nu heb ik de LMM met een andere 330I rijder geruild en hij kreeg niet mijn probleem.. maar wat het bizzare is; ik heb ook geen foutcodes meer. Ik zeg niet dat hij zoals van ouds op het gas reageerd maar geen foutcodes. Inmiddels rijdt mijn vriendin met de BMW in Heerlen rond, dat is een kleine 220km bij mijn huis vandaag dus zeg voor het gemak dat hij het al 250km doet zonder problemen. Ook geen 5 cilinders etc bij stilstand. De LMM wie ik te leen heb is er 1 van Apix, een merk wie mij tot op heden onbekend was dus het betreft zelfs nog een imitatie. Als dit echt de oorzaak van het probleem is, een defecte nieuwe LMM eet ik dat ding persoonlijk op. (hij is mij te duur om door de ramen van de bmw garage hier te kegelen).

Ik wacht even af tot mijn vriendin morgen terug is maar ik zie licht aan het einde van de tunel.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 26 apr 2018, 05:52

p.s. uit bovenstaand gegeven valt dus ook te concluderen dat ik iemand met ook een e46 330 heb gevonden. Heb een stuk in zijn machine mogen rijden, want dat is het vergeleken met mijn 330. Hem een stuk laten rijden in mijn wagen en er is duidelijk een verschil te bermerken. Hij heeft helaas geen kennis van techniek dus qua iput kom ik niet verder maar gelukkig kan ik nu wat onderdelen uitwisselen. Vanavond ga ik gelijk de auto uitlezen als mijn vriendin terug is ga ik jullie direct de status laten weten :gekdoen:

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Vintiem » 26 apr 2018, 06:45

Ben benieuwd, zou allemaal enerzijds wel kl*te zijn als het allemaal aan je nieuwe OEM LMM zou liggen want daar ga je niet vanuit maar aan de andere kant zou het wel mooi zijn als dat het echte euvel is want dan ben je snel klaar.

Alleen ik vind het zo raar dat er elke keer 1 cilinder uitvalt als het aan de LMM zou liggen.

BTW ik zou wel een Bosch halen (niet via de dealer) als je weer een nieuwe haalt en geen Apix.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 26 apr 2018, 15:49

Mijn vriendin is terug, ze ervaart geen verschil in het presteren van de motor echter de auto is compleet foutloos na een kleine 600 km verder waarbij veel snelweg en veel binnendoor gereden is.

Ik heb na mijn Vanos revisie door Patrick van Pmotorsport laten adviseren alleen de originele Siemens VDO LMM erin te plaatsen want dat is volgens hem de enigste wat echt doet wat het doen moet. In feite heb ik gewoon een jaar garantie op dit ding dus ik ga maar eens even bellen met BMW.

Voor wat betreft de misfires.. deze zijn (waren! :whistle: ) random. Niet telkens 1 bepaalde cilinder. Ik zelf vermoed dat de LMM wel degelijk lucht verplaatsing waarneemt echter dat deze bij lange na niet de hoeveelheid doorgeeft aan de ECU wat hij zou moeten doen. Resultaat is dat de ecu te weinig brandstof inspuit en de Lambda's dit zien en corrigeren. Echter na een minuut of twee gaat hij naar fuel status 8 wat een noodprogramma is en de ECU in feite zegt flikker maar op en terug gaat naar vaste waarden wat dan veels te laag is gezien de hoeveelheid lucht wie binnenkomt en vermoedelijk daardoor op 5 cilinders gaat lopen?

Of is dit klinkklare onzin wat ik nu zeg :jack:

Afbeelding

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Vintiem » 26 apr 2018, 16:45

Correctie, ik weet inderdaad niet of in jouw e46 330 af-fabriek een Bosch of een siemens vdo geleverd is. Mijn e46 325 heeft ook een Siemens VDO.

Als je redenering klopt zou je auto ook zonder LMM zonder fouten moeten rijden, ecu heeft een noodprogramma om zonder aangesloten LMM te rijden. Auto rijdt dan gewoon zonder problemen met de inspuiting, spreek uit ervaring

Maar als ik je goed begrijp heb je geen foutmeldingen meer maar de auto rijdt niet ‘beter’ dan met de foutmeldingen? Dat is dan wel weer vreemd. Zou heb toch weer eens even naast de andere 330zetten

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 27 apr 2018, 09:39

Inderdaad, de auto is qua rijgedrag niet veranderd. Ik heb laatst geprobeerd zonder aangesloten LMM te rijden op vraag van Pmotorsport en de auto reed wel maar heel beroerd. Nog beroerder zeg maar. Heb toen niet naar de codes etc gekeken. Het feit dat hij nu foutcodeloos rijdt met een imitatie lmm geeft mij hoop wat hij doet met een originele LMM. Ik hou jullie op de hoogte. Dit zal as week worden.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Yor » 27 apr 2018, 14:20

Roy, vergelijk anders de LMM waardes bij stationair en 25% gas met een andere massameter of andere 330 auto.

Dan heb je een beeld bij hoeveel de sensor zou moeten waarnemen.

Voorbeeld: mijn m52 motor meet 200gram bij 750 toeren.

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54

Bericht door Roy-teunissen » 29 apr 2018, 11:12

Goede Tip!

nog even een update; ik heb met INPA de adaptie waarden gereset en dit in combinatie met de geleende LMM heeft een wereld van verschil gemaakt. De auto rijdt vele en vele malen beter. Nog niet de gasreactie wie ik hebben wil want hij houdt een fractie van een seconde in maar dat is minimaal. Dit kan denk ik nog komen doordat de geleende LMM een imitatie is. Als ik in mijn OEM LMM kijk zie ik twee hele dunne draadjes of platte plaatjes. lastig te zien. Denk dat het hier om platina gaat, als ik in de imitatie kijk zie ik een weerstand met een bepaalde kleur codering erop en het tweede object is iets wat op een weerstand lijkt maar een blauwe kleur heeft. In ieder geval niet zoals de OEM eruit ziet.

Gisteren kreeg ik tevens het heugelijke nieuws dat de 330I welke met mijn OEM LMM rijdt ook de MIL sensor heeft branden en na het uitlezen bleek hier ook de leancodes de oorzaak van te zijn. Ik denk dat we hiermee kunnen concluderen dat het probleem echt in de LMM zat. Helaas heb ik mij totaal blind gestaart op andere oorzaken daardat je er niet van uit gaat dat een niewe OEM LMM niet Ok is.

Morgen gaat de LMM terug naar BMW en hoop ik snel een juiste te krijgen. Wanneer dit is gebeurd ga ik de waarden van de LMM meten bij stationair en 25% gas zodat anderen op dit forum in de toekomst ook kunnen checken of hun LMM de juiste waarden aangeeft. Beter gezegd; ik zal LOGGEN met verschillende gas standen zodat dit duidelijk te vergelijken is.

Dan ga ik de titel aanpassen naar *OPGELOST* en wil ik eenieder wie mij hier heeft geholpen zeer vriendelijk bedanken voor alle hulp en meedenken.

:driving:

Roy-teunissen

Re: [E46] hardnekkig vacuumprobleem 330I M54 - Opgelost

Bericht door Roy-teunissen » 29 apr 2018, 11:17

ok.. toch nog een laatste vraag; Hoe verander je de naam van een topic? -_-

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”