E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
- birdy325ci
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 jul 2009, 18:07
E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Beste e46 liefhebbers...heb even een vraagje...m' n 325 ci uit 2001 blijft op het moment hoog stationair lopen (800-850 toeren) . Met name s' ochtends...ook al rijd ik een kwartier tot 20 minuten, hij blijft stationair hoog in toeren. S' middags als ik van m' n werk naar huis rijd loopt ie meestal wel sneller terug in toerental na een minuutje of twee...kan dit met de kou S ' ochtends te maken hebben?...heb ook op het moment een veel hoger benzineverbruik dan normaal....als de "choke" blijft hangen natuurlijk logisch...maar zou nog iets anders de oorzaak kunnen zijn ?...benieuwd naar jullie ervaringen/ideeen....bedankt alvast voor het meedenken!
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Komt je motor goed op temperatuur?
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
- birdy325ci
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 jul 2009, 18:07
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Als ik' m een tijd stationair laat lopen komt de meter van de koelvloeistof uiteindelijk wel in het midden te staan...maar duurt wel even...heb ook het idee dat m ' n verwarming wat minder snel warm wordt...heb verder geen foutcodes iig...
- birdy325ci
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 jul 2009, 18:07
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Zou hetaan de thermostaat kunnen liggen?
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Zou goed kunnen. Als je rijdt moet de temperatuurmeter binnen enkele minuten in het midden staan. Gezien ie meer verbruikt, het even duurt dat ie op temperatuur komt en hoger loopt is de kans groot dat je thermostaat permanent open staat. De temperatuur van je koelvloeistof moet bij bedrijfstemperatuur 90 graden zijn. Stationair komt er natuurlijk ook geen koellucht langs de radiateur, tijdens het rijden wel. Even het geheime menu van je tellerkast openen en kijken wat de daadwerkelijke temperatuur is, via menu 7.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
- birdy325ci
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 jul 2009, 18:07
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Bedankt!..zal het eens gaan checken!..
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Zou je het kunnen laten weten als je een oplossing hebt? Kan wellicht goed van pas komen voor andere forumleden.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
- birdy325ci
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 jul 2009, 18:07
- birdy325ci
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 jul 2009, 18:07
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Probleem is opgelost...ff een nieuwe thermostaat erin...en hij komt weer mooi op temperatuur, loopt weer netjes +- 700 toeren stationair , en het benzineverbruik is ook weer normaal...dus weer tevreden!..bedankt voor het meedenken!
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
En jij bedankt voor het melden van de oplossing. Hier kunnen anderen mogelijk ook weer mee geholpen worden
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Goed om te horen dat het opgelost is! En uiteraard bedankt voor je feedback!
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
-
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
- Locatie: Papekop
- Contacteer:
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Ik wil niet heel vervelend zijn, maar was dit toevallig toen het zo ontzettend koud was buiten? Ik heb zelf nml ook een 325ci en ik heb recent m'n thermostaat ook vervangen omdat mijn auto helemaal niet meer op temperatuur kwam. Maar 900 stationair is volgens mij volstrekt normaal, heeft de mijne altijd al gedaan. Wel enkel als t vriest.
En met die kou van vorige week dan ben je langer dan een paar m'n bezig voor de boel warm is. -15-20 gevoelstemperatuur betekent ook dat je auto veel warmte verliest, en t dus ook langer duurt voor de kachel warm wordt.
Nou kan een thermostaat vervangen niet zo veel kwaad en gaan ze bij auto's op leeftijd vaak kapot maar de symptomen die je hebt beschreven hoeven er niet per see op te wijzen dat je thermostaat kapot is. Kun je trouwens heel makkelijk testen. Start je auto koud en hou je hand op de koelwater slang die naar de radiateur gaat als deze warm wordt voordat je motor op temperatuur is dan heb je een lekke thermostaat. Rond de 75-80 graden moet je t eerste beetje warmte voelen komen.
En met die kou van vorige week dan ben je langer dan een paar m'n bezig voor de boel warm is. -15-20 gevoelstemperatuur betekent ook dat je auto veel warmte verliest, en t dus ook langer duurt voor de kachel warm wordt.
Nou kan een thermostaat vervangen niet zo veel kwaad en gaan ze bij auto's op leeftijd vaak kapot maar de symptomen die je hebt beschreven hoeven er niet per see op te wijzen dat je thermostaat kapot is. Kun je trouwens heel makkelijk testen. Start je auto koud en hou je hand op de koelwater slang die naar de radiateur gaat als deze warm wordt voordat je motor op temperatuur is dan heb je een lekke thermostaat. Rond de 75-80 graden moet je t eerste beetje warmte voelen komen.
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Ik vind 900 wel veel ook als het vriest, rij zelf een 325i uit 12-2001 maar vrij kort na starten zakt de auto keurig op zijn 600/700 toeren.
Kachel warmte doet er inderdaad wel iets langer over om de auto te verwarmen met die kou
Kachel warmte doet er inderdaad wel iets langer over om de auto te verwarmen met die kou
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
Mijn oude 325ci liep ook vrij gauw 600-700 toeren, ook tijdens vriezen. Duurde dan wat langer maar ik rijd voornamelijk snelweg. Mijn E90 330i loopt zelfs nog 100 toeren lager, de naald raakt bijna de 500 toeren aan, ook in de -7 van afgelopen weken.
||| BMW F36 420i LCI ‘19 Sport |||
- birdy325ci
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 jul 2009, 18:07
Re: E46 325 ci blijft hoog stationair lopen
"Gelukkig " was de thermostaat idd kapot, heb ' m dus niet voor niks vervangen!...