[E46] Vervangen schroefveer linksachter

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
joverhoeven
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2017, 09:55

[E46] Vervangen schroefveer linksachter

Bericht door joverhoeven » 02 feb 2018, 11:40

Beste lezers,

Ik heb linksachter een schroefveer gebroken.
Heeft iemand een diy hoe deze te vervangen
Ik heb begrepen dat de veer onder spanning gebracht moet worden om hem ertussen te krijgen

Ik hoor het graag

Gr. John

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Vervangen schroefveer linksachter

Bericht door JdM » 02 feb 2018, 13:05

Auto omhoog krikken, wiel eraf, blok hout onder de draagarm, auto laten zakken en blok hout tegen de draagarm laten drukken tot de schokbreker nét wordt ingedrukt, bout schokbreker losdraaien, auto weer omhoog krikken en de veer eruit halen (die is nu los). Montage verder in omgekeerde volgorde.
En voor de mensen die denken dat je draagarm er ook maar iets van lijdt; breng de auto weg en laat het doen.

edit: draagarm gebruikt om de schokbreker te bekrachtigen
Tevens: Bij originele rijhoogte is de kans groot dat het ook lukt zonder de schokbreker een beetje onder spanning te zetten.


joverhoeven
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 sep 2017, 09:55

Re: Vervangen schroefveer linksachter

Bericht door joverhoeven » 02 feb 2018, 18:21

Heren

Bedankt ik heb het al gefixt
Duidelijke uitleg en film

Gr. John

Johannes25
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2020, 12:35

Re: [E46] Vervangen schroefveer linksachter

Bericht door Johannes25 » 27 feb 2020, 20:16

Ook bij mij is een veer stuk. Het youtube filmpje laat naar mijn mening zien dat het zelf goed te doen is.
Echter zijn er 2 garagebedrijven die aangeven dat je er slecht bij kunt. Waar baseren zij dat op?
Ik heb een standaard 318i touring. Is er wellicht een verschil omdat een touring meestal stevigere weren heeft? Lijkt mij stug dat ze daar het hele onderstel voor aanpassen.
Waar ik niet veel over lees is het verschil in kwaliteit van de veren. Er zijn verschillende merken, maar wat is goed.
Ik zie veren aangeboden voor prijzen tussen de € 15,= (Ridex) en € 90,= (TRW) maar ze hebben ook nog verschillende lengtes (ook al zoek ik op kenteken).

Wie kan mij vertellen welke lengte ik nodig heb om het origineel te houden en wat nu goede veren zijn.
Ik wil de auto zo origineel mogelijk houden.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”