[E46] Oliepeilstok en carterdruk

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Joeywaaijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:25

[E46] Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door Joeywaaijer » 08 jan 2018, 23:30

Goedenavond,

Ik ben gisteren lid geworden van het forum en heb me in de daarvoor bedoelde topic voorgesteld.
Sinds korte tijd ben ik de trotse bezitter van een BMW, alleen ondervind ik de nodige problemen.
Nu zit ik met een tweetal vragen, waarvan ik het antwoord niet zo snel terug kan vinden op het forum.

Na al de nodige reparaties verricht te hebben aan de auto, waaronder het vervangen van de carterventilatie/olieafscheider en toebehorende slangen, de oliefilterhuispakking, de oliefilterdoppakking en de koppakking ondervond ik nog steeds een kleine olielekkage.
Ik ben er achter gekomen dat er olie sputtert uit de carterpan, bij het punt waar de oliepeilstokbuis de carter inloopt. Na wat ik gelezen heb op dit forum, heb ik het vermoeden dat dit probleem verholpen kan worden door de nieuwe oliepeilstokbuispakking. Mijn vraag is de volgende, kan de oliepeilstokbuis gedemonteerd worden, zonder daarbij het inlaatspruitstuk te verwijderen?

Voorts vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat ik overdruk heb in de kleppendeksel, nadat de carterventilatie/olieafscheider en toebehorende slangen zijn vervangen. Als ik de olievuldop open, dan blaast deze nog steeds lucht, in plaats van dat er sprake is van een vacuum is. Ik heb op het forum gelezen, dat na het vervanging van de carterventilatie deze overdruk tot het verleden behoort te zijn.

Hopelijk kan iemand mij een antwoord geven op deze vragen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Joeywaaijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:25

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door Joeywaaijer » 08 jan 2018, 23:45

Oja, wellicht is het voor de beantwoording van mijn vragen nog van belang. Ik mijn auto hangt een motor van het type n46.

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door JdM » 09 jan 2018, 00:25

Er is geen vacuüm in het carter, er is altijd lichte overdruk. Vacuüm komt vanuit het inlaatspruitstuk. Als je carterontluchting al vervangen is en je overdruk is nog steeds hoog, dan kan er ergens drukverlies zijn vanuit de compressieruimtes (zuigerveren versleten, waardoor grote blowby).

Hoe is je olieverbruik? Houd dat maar eens goed in de gaten, vanaf dan verder denken/kijken.

Joeywaaijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:25

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door Joeywaaijer » 09 jan 2018, 19:40

Goedeavond JdM,

Dank voor uw reactie.
Op dit moment is het lastig om te beoordelen of de auto al dan niet olie verbruikt en in welke mate. Immers heb ik nog altijd last van een olielekkage bij de oliepeilstokbuis. Indien ik deze lekkage heb weten te verhelpen, dan zal ik bij gaan houden of de auto olie verbruikt. Is het misschien verstandig om een compressietest te laten uitvoeren?

Weet u wellicht ook of de oliepeilstokbuis te demonteren is, zonder daarbij het inlaatspruitstuk te verwijderen?


mvg

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door Dutchie » 10 jan 2018, 10:06

oliepeilstok is gewoon te demonteren zonder het inlaatspruitstuk eraf te halen. als het goed is zit er ergens een bout die je moet loshalen, en vervolgens trek je deze omhoog uit het carter.

om de peilstok zit een rubber ringetje, hier een nieuw ringetje omheen en je lekkage zal opgelost moeten zijn :duim:
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Bim

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door Bim » 10 jan 2018, 18:57

hi
klinkt als klus auto (maar altijd minder als er je niks over verteld is..), als je niet teveel hebt betaald en blijft binnen de perken zal niet zo erg zijn, mijn vriendin heeft destijds deze motor ook gehad, maar ze vond hem te langzaam, ik vond het verschil me tbv een 320i niet extreem.

de lekkage plekken/pakkingen die je al hebt gedaan zijn berucht bij deze motor, check ook ff de vacuumpomp pakking, links achter je hand ff tussen blok/schutbord steken en ff voelen of droog is of niet.
Zal je nu nog niet ondervonden hebben als je hem kort hebt, maar de klepseals zijn ook hekelpunt bij deze motor, miss zijn ze al is gedaan maar bij deze km stand kan het verbruik extreem zijn (1 op 500) maarja dan zal je ook wel een blauwe walm achter je zien

Joeywaaijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:25

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door Joeywaaijer » 10 jan 2018, 20:25

Goedenavond Dutchie en Bim,

Dank voor jullie reacties.

Fijn om te horen dat de oliepeilstokbuis eenvoudig te verwijderen is. Ik zal hier van het weekend dan ook even aandacht aan schenken. De auto lekt verder nergens meer olie, wat betreft uitwendige olielekkages is het daarmee klaar.

Ik heb de auto voor 2900 euro aangeschaft, tijdens de proefrit zijn mij de olielekkages en koelvloeistoflekkages niet opgevallen. In eerste instantie dacht ik enkel een lekkage te hebben bij het oliefilterhuis en de oliefilterdop. Deze reparatie is natuurlijk eenvoudig te verhelpen. Omdat de auto olie bleef lekken, ben ik op dit forum gaan lezen. Veel gelezen over een verstopte olieafscheider en de daarbij behorende slangen. Dit was bij mij ook het geval, dus ook maar vervangen. Gelet op de materiaalkosten was dat ook nog wel te overzien. Daarna komt een kleppendekselpakking en zo blijf je bezig. Overigens lekte de vacuumpomp geen olie, deze zal volgende week wel beginnen te lekken :gek: Op deze manier ging het ook met de koelvloeistoflekkage. Na een lekkage geconstateerd te hebben bij de het reservoir, een nieuw reservoir besteld. Opgelost dacht ik, helaas hierna een lekkage bij de koelvloeistofresevoirhouder. Toen heb ik een koelvloeistofresevoirhouder besteld en ook meteen maar alle koelvloeistofslangen voor deze auto. De koelvloeistoflekkage is dan ook verholpen.
Langzaam maar zeker kom ik er wel. Overigens vandaag een nieuwe accu aangeschaft, de accu was ook al een paar keer leeg geraakt.

Blauwe of grijze walmen uit de uitlaat heb ik niet waargenomen nadat de olieafscheider is vervangen. Wanneer de auto wordt gestart komt er wel wat rook uit de uitlaat. Dit is echter niet abnormaal in mijn ogen, zeker gelet op de buitentemperatuur. Wanneer de motor iets op temperatuur komt rookt de auto niet bij stationair. Ik zal iemand moeten vragen achter mij aan te rijden, om te bezien of de auto rookt tijdens het rijden. Als de laatste olielekkage is verholpen, dan zal ik het olieverbruik ook bij gaan houden.

Tot slot zal ik nog moeten kijken waarom het EML lampje soms aangaat en de auto in noodloop raakt. Ook moet ik nog uitzoeken waarom het motormanagement lampje brand en niet uit gaat.

Hopelijk heb ik alle problemen snel opgelost.

groet Joey

Joeywaaijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:25

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door Joeywaaijer » 02 feb 2018, 19:29

Goedeavond,

Inmiddels heb ik de oliepeilstokbuispakking vervangen. Dit ging echter niet eenvoudig, waarbij ik per ongeluk een slang van de carterventilatie heb losgetrokken. Toen heb ik het inlaatspruitstuk maar gedemonteerd en de slang opnieuw bevestigd en het rubber van de peilstok vervangen. Ik kan een ieder aanraden meteen de pakking van de peilstokbuis te vervangen, wanneer men de carterventilatie vervangt. Dit scheelt een hoop gepruts achteraf.
De olielekkages zijn gelukkig verholpen, alleen heb ik kunnen waarnemen dat de auto olie verbruikt.

Balen, de auto verbruikt dus olie!. Omdat de auto geen walmen uit de uitlaat blaast en omdat de olievuldop best wel veel lucht blaast( in plaats van een vacuüm), wil ik de motor morgen flushen met Forte. Ik heb veel gelezen over verkleefde olieschraapveren??/zuigerveren?? wellicht biedt een flush in dit geval soelaas. Vandaag heb ik de auto laten uitlezen i.v.m. blijvende EML- en motormanagementstoring. Over de uitgelezen waarden ga ik mij vanavond verder inlezen.

Kan iemand bevestigen dat een flush een goed idee is?, gelet op het olieverbruik en een blazende oliedop (of een grote blowby zoals JdM het noemt dit topic)


groet Joey

Bim

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door Bim » 02 feb 2018, 23:53

zoals al eerder vermeld, is bij verbruik bij dit type motor bijna altijd de klepseals de boosdoener. heb er ook 2 van gehad (318i tourings). De ene zal eerder als de andere beginnen maar als die boven de 2k is zal het wel eerder zijn. Je kan er uiteraard mee doorrijden, in begin zal het geen walmen geven ( bv 1 op 2500) maar als richting 1 op 500 gaat dan wel :-). was toen.over periode van 70k

Joeywaaijer
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jan 2018, 12:25

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door Joeywaaijer » 03 feb 2018, 11:18

Beste Bim,

Dank voor uw reactie. Stel dat de klepseals van mijn auto zijn versleten, kan dit dan ook in een blazende olievuldop resulteren (of een grote blowby zoals JdM het noemt in dit topic)??


Groet Joey

Bim

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door Bim » 03 feb 2018, 16:41

dat weet ik niet, gaat ie wel onregelmatig lopen met dop eraf? zo ff naar specialist ermee gaan. En eerst ff meten wat ie nu echt verbruikt. vul hem precies op max af en rij 1000 km

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door JdM » 03 feb 2018, 16:45

Hallo Joey,

Lekkende klepseals resulteren doorgaans alleen in olieverbruik, in verhoogde carterdruk alleen bij turbomotoren.
Versleten zuigerveren/olieschraapveren resulteren in olieverbruik en verhoogde carterdruk.
Je kunt misschien beter je auto eens goed laten nakijken bij een specialist denk ik, zij kunnen veel beter inschatten of het blazen uit je oliedop (wat vrij normaal is, zoals ik eerder al aangaf) ernstig is. Want een lichte overdruk is normaal.

Gebruikersavatar
andydewit
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:50

Re: Oliepeilstok en carterdruk

Bericht door andydewit » 03 feb 2018, 17:35

Ik heb ook een probleem met het olieverbruik gehad (lees hier). Ik kan je zeker een flush aanraden. Ik heb het volgende van Forté gekocht:
- 2x NG Motor Flush
- 1x Seal Conditioner (voor klepseals)
- 1x Oil Fortifier
- 1x Top End Treatment

Het heeft bij mij voor een rustigere motor gezorgd. Daarnaast Castrol 0W40 gekozen ivm winter en sludge aan de peilstok. Nog niet gekeken of de Seal Conditioner voor een lager olieverbruik heeft gezorgd. Daar zal ik eens op gaan letten.
Neem hier gerust een kijkje in mijn E46 318i 105kW Sedan :-)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”