Klimaatcontrole fouten opgelost, volledige ombouw
Klimaatcontrole fouten opgelost, volledige ombouw
Mijn 320ci Cabrio uit 2001 is een beetje een project aan het worden. Als ik 'm uitlees met de BMW scanner, krijg ik op heel veel systemen wel wat fouten.
Een die me erg stoort is het ventilatiesysteem:
airco by Harm Bremer, on Flickr
Deze twee fouten blijven erin zitten. Ik heb dus een extra kachelhuis gekocht compleet met alle motortjes en kleppen, zodat ik er eens op mijn gemak eentje uit elkaar kon halen en analyseren hoe het werkt:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Erg leerzaam, zit ingenieus in elkaar zo'n kachelhuis! Na afloop heb ik de hele boel overigens ook weer in elkaar gezet.
Ik heb dus ontdekt dat er drie kleppen in zitten:
- 1 grote in het midden, die de lucht naar de uitstroomopeningen in het dashboard (midden, links, rechts) stuurt
- 2 kleine links en rechts van de grote in het midden, die sturen de lucht naar de voorruitontwaseming
- 2 kleine links en rechts onderaan die de lucht naar de voetenruimte sturen
En dan nog twee recirculatiekleppen, elk met een eigen motortje. Plus de warm/koud klep die handmatig bediend wordt (die maakt een soort by-pass zodat extra lucht wél door de verdamper maar niet door de kachelradiateur geleid wordt).
De klacht: als ik de voorruitontwaseming gebruik, komt er eigenlijk geen lucht uit de roosters bij de voorruit. Bij een auto die veel (buiten) stilstaat is dat best vervelend.
Gek genoeg krijg ik dus alleen fouten op de "ventilation flap motor" wat me eerder de grote klep voor de dashboardroosters lijkt, en de footwell flap motor, voor de voetenruimte. Daar komt beide wel lucht uit, maar ik bedenk me nu dat ik niet getest heb of ze ook dichtgaan. Ik krijg geen foutmeldingen op iets van "defrost". Ik heb het gedeelte met de stelmotortjes er ook afgehaald, dus ik weet nu welk motortje wat doet:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Vraag is eigenlijk: kun je die motortjes vervangen zonder het hele dashboard eruit te halen? Ik heb al even het dashboardkastje eruit gehaald en gekeken, maar het ook weer heel snel teruggebouwd... Heeft iemand er ervaring mee, of zit ik op het verkeerde spoor?
Een die me erg stoort is het ventilatiesysteem:
airco by Harm Bremer, on Flickr
Deze twee fouten blijven erin zitten. Ik heb dus een extra kachelhuis gekocht compleet met alle motortjes en kleppen, zodat ik er eens op mijn gemak eentje uit elkaar kon halen en analyseren hoe het werkt:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Erg leerzaam, zit ingenieus in elkaar zo'n kachelhuis! Na afloop heb ik de hele boel overigens ook weer in elkaar gezet.
Ik heb dus ontdekt dat er drie kleppen in zitten:
- 1 grote in het midden, die de lucht naar de uitstroomopeningen in het dashboard (midden, links, rechts) stuurt
- 2 kleine links en rechts van de grote in het midden, die sturen de lucht naar de voorruitontwaseming
- 2 kleine links en rechts onderaan die de lucht naar de voetenruimte sturen
En dan nog twee recirculatiekleppen, elk met een eigen motortje. Plus de warm/koud klep die handmatig bediend wordt (die maakt een soort by-pass zodat extra lucht wél door de verdamper maar niet door de kachelradiateur geleid wordt).
De klacht: als ik de voorruitontwaseming gebruik, komt er eigenlijk geen lucht uit de roosters bij de voorruit. Bij een auto die veel (buiten) stilstaat is dat best vervelend.
Gek genoeg krijg ik dus alleen fouten op de "ventilation flap motor" wat me eerder de grote klep voor de dashboardroosters lijkt, en de footwell flap motor, voor de voetenruimte. Daar komt beide wel lucht uit, maar ik bedenk me nu dat ik niet getest heb of ze ook dichtgaan. Ik krijg geen foutmeldingen op iets van "defrost". Ik heb het gedeelte met de stelmotortjes er ook afgehaald, dus ik weet nu welk motortje wat doet:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Vraag is eigenlijk: kun je die motortjes vervangen zonder het hele dashboard eruit te halen? Ik heb al even het dashboardkastje eruit gehaald en gekeken, maar het ook weer heel snel teruggebouwd... Heeft iemand er ervaring mee, of zit ik op het verkeerde spoor?
Laatst gewijzigd door Harm78 op 26 feb 2019, 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Klimaatcontrole fouten
Zo te zien op de foto's heeft deze persoon de hele behuizing voor de verwarming (en airco) verwijderd en lijkt het mij een onmogelijke klus om bij de stappenmotoren te komen zonder het dashboard te verwijderen (wat ook een PITA-klus is).
https://www.youtube.com/watch?v=lKKZGJA5dfs
https://www.youtube.com/watch?v=lKKZGJA5dfs
Re: Klimaatcontrole fouten
Leuk filmpje! Zo te zien valt het nog best mee om het hele dashboard eruit te halen, misschien wel een keer een leuk klusje.
Re: Klimaatcontrole fouten
Nou... ik heb uitgevonden wat er mis is. Er zit een onderdeel op het kachelhuis dat ik niet kon thuisbrengen, dus ik heb 't maar gewoon nieuw besteld. Het is een rondsel dat alle kleppen van het kachelhuis bedient, in vaste standen ten opzichte van elkaar.
Mijn conclusie is dat mijn auto helemaal geen klimaatcontrole heeft, maar alleen het paneel ooit verwisseld is. Blijkbaar zijn alle aansluitingen hetzelfde en werkt het voor 90% prima, alleen heeft een handmatige airco maar één stelmotortje en de automatische variant heeft er drie. Grappig genoeg worden al die drie motortjes vanaf één stekkertje met drie draadjes aangestuurd, dus een ombouw zou niet eens heel moeilijk moeten zijn.
Nu dus eerst maar een draaiknoppenpaneel regelen en later eens overwegen of ik het dashboard eruit wil halen om het om te bouwen naar automatisch.
Positief: ik hoef niet per se het dashboard eruit te halen en alleen maar het paneel te wisselen.
Negatief: een e46 met draaiknoppen zou ik niet eens overwogen hebben bij de aanschaf, ik vind het echt een vreselijk kaal gezicht...
Mijn conclusie is dat mijn auto helemaal geen klimaatcontrole heeft, maar alleen het paneel ooit verwisseld is. Blijkbaar zijn alle aansluitingen hetzelfde en werkt het voor 90% prima, alleen heeft een handmatige airco maar één stelmotortje en de automatische variant heeft er drie. Grappig genoeg worden al die drie motortjes vanaf één stekkertje met drie draadjes aangestuurd, dus een ombouw zou niet eens heel moeilijk moeten zijn.
Nu dus eerst maar een draaiknoppenpaneel regelen en later eens overwegen of ik het dashboard eruit wil halen om het om te bouwen naar automatisch.
Positief: ik hoef niet per se het dashboard eruit te halen en alleen maar het paneel te wisselen.
Negatief: een e46 met draaiknoppen zou ik niet eens overwogen hebben bij de aanschaf, ik vind het echt een vreselijk kaal gezicht...
Re: Klimaatcontrole fouten
Intussen heb ik een draaiknoppenpaneel besteld, om zeker te weten dat mijn theorie juist is...
Als dat zo is, heb ik dus ook geleerd dat je een draaiknoppenpaneel gewoon kunt vervangen door een automatisch paneel. Het enige dat niet werkt, is het regelen van de luchtstromen en de ontwaseming... alle andere functies doen het gewoon: aanjagersnelheid, temperatuurinstelling, achterruitverwarming, automatische temperatuurregeling...
Dus ik heb drie opties: draaiknoppenpaneel laten zitten, volledige ombouw naar clima of het zo laten en maar accepteren dat de ontwaseming het niet doet.
Of de auto verkopen natuurlijk, ik weet niet of ik het aankan om tegen draaiknoppen aan te kijken.
Als dat zo is, heb ik dus ook geleerd dat je een draaiknoppenpaneel gewoon kunt vervangen door een automatisch paneel. Het enige dat niet werkt, is het regelen van de luchtstromen en de ontwaseming... alle andere functies doen het gewoon: aanjagersnelheid, temperatuurinstelling, achterruitverwarming, automatische temperatuurregeling...
Dus ik heb drie opties: draaiknoppenpaneel laten zitten, volledige ombouw naar clima of het zo laten en maar accepteren dat de ontwaseming het niet doet.
Of de auto verkopen natuurlijk, ik weet niet of ik het aankan om tegen draaiknoppen aan te kijken.
Re: Klimaatcontrole fouten
Ik zou voor de volledige ombouw naar climate control gaan, als je niet eens de ontwaseming en de luchtstromen kan bedienen zo.
Ik deel je mening iig dat een bmw met draaiknoppen niet om aan te zien is.
Ik deel je mening iig dat een bmw met draaiknoppen niet om aan te zien is.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
Re: Klimaatcontrole fouten
Vandaag heb ik een draaiknoppenpaneel binnengekregen. En inderdaad: daarmee werkt alles zoals het hoort...
Voorlopig moet het maar even zo blijven, in de winter is het wel handig om ontwaseming te hebben. Ik zou nog kunnen overwegen het rondsel in een bepaalde stand vast te zetten waarbij er wel lucht langs de voorruit wordt geblazen, maar uiteindelijk zal ik denk ik toch een volledige ombouw doen. Heel moeilijk lijkt dat trouwens niet, alleen moet het dashboard eruit.
Voorlopig moet het maar even zo blijven, in de winter is het wel handig om ontwaseming te hebben. Ik zou nog kunnen overwegen het rondsel in een bepaalde stand vast te zetten waarbij er wel lucht langs de voorruit wordt geblazen, maar uiteindelijk zal ik denk ik toch een volledige ombouw doen. Heel moeilijk lijkt dat trouwens niet, alleen moet het dashboard eruit.
Re: Klimaatcontrole fouten
Nu heb ik dus geen fouten meer op die motortjes, maar wel "auxiliary water pump". Dat vind ik raar, ik dacht eigenlijk dat alleen de diesels die eentje hadden?
Re: Klimaatcontrole fouten
Heb ook diverse E46's laten staan alleen al om de draaiknoppen ernstig ouderwets, ook de cassette...zijn ze ook heel erg lang mee doorgegaan bij BMWHarm78 schreef: Positief: ik hoef niet per se het dashboard eruit te halen en alleen maar het paneel te wisselen.
Negatief: een e46 met draaiknoppen zou ik niet eens overwogen hebben bij de aanschaf, ik vind het echt een vreselijk kaal gezicht...
Re: Klimaatcontrole fouten
Maar zo'n cassette kun je simpel wisselen, klimaatcontrole niet... hoewel nu dus eigenlijk blijkt van wel
Re: Klimaatcontrole fouten
tuurlijk zijn ze zo om te wisselen heb ik ook 2x gedaan met 4:3 naar 16:9, maar bedoelde meer feit dat ze er zo lang mee door zijn gegaan.
Heb ook nog een E46 gehad met de orginele MD radio erin
Heb ook nog een E46 gehad met de orginele MD radio erin
Re: Klimaatcontrole fouten
Ach... intussen is een cassette net zo achterhaald als een cd Maar inderdaad, auto's waren de laatste plekken waar je nog cassettespelers kon vinden.
Een MD-radio zou ik dan wel weer heel gaaf vinden om te hebben, als curiositeit!
Een MD-radio zou ik dan wel weer heel gaaf vinden om te hebben, als curiositeit!
Re: Klimaatcontrole fouten
Om dit topic maar even goed af te sluiten...
Een tijd geleden had een collega een BMW sloperij ontdekt. Hij moest een spiegelkap hebben, en ik bedacht me dat ik wel een stuk plastic voor in de voetenruimte wilde hebben.
Dat deed me bedenken dat die sloperij ook wel een kachelhuis zou hebben liggen van een e46 met draaiknoppenairco. Dat had ie! Dus die heb ik eentje aangeschaft, zodat ik thuis op m'n gemak even kon oefenen. Ik heb dus het kachelhuis dat ik al had aangeschaft (van een automatische airco) en het handbediende kachelhuis even naast elkaar gelegd en ben onderdelen over gaan zetten. Conclusie: je kunt het kachelhuis gewoon ombouwen naar klimaatcontrole.
Nu ik dat wist, kon het natuurlijk niet lang meer duren...
Dus toen heb ik me er eens een paar uurtjes op kwaad gemaakt.
Zo begonnen we, lelijke draaiknoppen:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Vervolgens is het gewoon een kwestie van dingen eraf slopen. Veel aanhangsels van het dashboard heb ik wel vaker verwijderd dus da's makkelijk:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Stuurkappen en bijrijdersairbag eruit:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
En uiteindelijk kun je dan het dashboard zelf eruit halen:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Dan zit er nog een groot stalen frame in de weg, dat moet dus ook weg:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
En toen kon ik gaan doen waar het eigenlijk om begonnen was... het vervangen van het ene motortje en rondsel voor een unit met drie aparte motortjes om alle kleppen te bedienen.
Dat heb ik natuurlijk even getest voordat ik alles weer ging terugschroeven, en ja hoor, het werkt!
Uiteindelijk heb ik nu dus dit:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Precies zoals toen ik 'm kocht, maar nu wel helemaal werkend zoals het hoort...
De sloperij had ook nog interieurpanelen liggen voor naast de achterbank. Bij mij waren ze helemaal beschadigd, maar de set die hij had liggen kwam uit een M3 met 50k op de teller. Dat heb ik dus meteen ook maar even vervangen. In totaal zo'n 6 uur mee bezig geweest.
Een tijd geleden had een collega een BMW sloperij ontdekt. Hij moest een spiegelkap hebben, en ik bedacht me dat ik wel een stuk plastic voor in de voetenruimte wilde hebben.
Dat deed me bedenken dat die sloperij ook wel een kachelhuis zou hebben liggen van een e46 met draaiknoppenairco. Dat had ie! Dus die heb ik eentje aangeschaft, zodat ik thuis op m'n gemak even kon oefenen. Ik heb dus het kachelhuis dat ik al had aangeschaft (van een automatische airco) en het handbediende kachelhuis even naast elkaar gelegd en ben onderdelen over gaan zetten. Conclusie: je kunt het kachelhuis gewoon ombouwen naar klimaatcontrole.
Nu ik dat wist, kon het natuurlijk niet lang meer duren...
Dus toen heb ik me er eens een paar uurtjes op kwaad gemaakt.
Zo begonnen we, lelijke draaiknoppen:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Vervolgens is het gewoon een kwestie van dingen eraf slopen. Veel aanhangsels van het dashboard heb ik wel vaker verwijderd dus da's makkelijk:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Stuurkappen en bijrijdersairbag eruit:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
En uiteindelijk kun je dan het dashboard zelf eruit halen:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Dan zit er nog een groot stalen frame in de weg, dat moet dus ook weg:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
En toen kon ik gaan doen waar het eigenlijk om begonnen was... het vervangen van het ene motortje en rondsel voor een unit met drie aparte motortjes om alle kleppen te bedienen.
Dat heb ik natuurlijk even getest voordat ik alles weer ging terugschroeven, en ja hoor, het werkt!
Uiteindelijk heb ik nu dus dit:
Untitled by Harm Bremer, on Flickr
Precies zoals toen ik 'm kocht, maar nu wel helemaal werkend zoals het hoort...
De sloperij had ook nog interieurpanelen liggen voor naast de achterbank. Bij mij waren ze helemaal beschadigd, maar de set die hij had liggen kwam uit een M3 met 50k op de teller. Dat heb ik dus meteen ook maar even vervangen. In totaal zo'n 6 uur mee bezig geweest.