Ligt gebonk met schakelen.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
DikkeBmw0416
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 aug 2016, 20:12

Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door DikkeBmw0416 » 18 dec 2017, 19:02

Hallo BMW liefhebbers,
Ik rijd met heel veel plezeier een e46 320ci 285.000 km opteller uit 2000
Ik maak me zorgen en weet niet of dit nodig is.
Dit (probleem) is er al een tijdje al veel over gelezen maar krijg er niet echt duidelijkheid over.
Het betreft ligt gebonk bij het schakelen in versnelling 1 en 2.
De verhalen gaan van totaal versleten aandrijflijn tot aan het hoort erbij.
De hardyschijf is al nagekeken die is goed niks aan te zien verder zien de lagers in de aandrijf ook gewoon normaal
Uit. Tijdens het rijden merk ik niks anders.
Nu is mijn vraag zijn mijn zorgen terecht of niet?

Mvg,

Dave Knippels

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door h3b » 18 dec 2017, 19:24

E46 uit 2000, kans is dan groot dat je subframe gescheurd is. Dat is in lijn met het bonken wat je hoort. Zoek hier maar eens op via Google.Dit is een probleem met de E46 modellen t/m 2000. Vanaf 2001 is dit in principe opgelost.

Meer info in dit topic; Subframe gescheurd
Laatst gewijzigd door h3b op 18 dec 2017, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Bim

Re: Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door Bim » 18 dec 2017, 19:48

kan eventueel ook rubber van je diff zijn, geeft ook gebonk
hand of automaat?
bij hand is erger als een automaat

DikkeBmw0416
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 aug 2016, 20:12

Re: Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door DikkeBmw0416 » 18 dec 2017, 22:16

Bedankt voor snelle reacte.
Het subframe is niet gescheurd en waar hij aan vast zit ook niet wist van deze kwaal af voor ik hem kocht en check het nog regelmatig als hij bij een vriend van me op de brug staat.
De rubber van mn diff kan het eventueel wel zijn het is een handgeschakelde.

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door frankyman » 19 dec 2017, 09:49

Ik had exact het zelfde met mijn e46 320D uit 2000.

Heb bij een specialist de rubbers van het achter subframe laten vervangen, en het rubber van het differentieel, nu is het weg!
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Bim

Re: Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door Bim » 19 dec 2017, 18:28

als je diff rubber doet is handigst subframe rubbers (4) mee te nemen, alles moet toch los en die rubbers is tientjes werk, voornamelijk arbeidsloon zijn de kosten

DikkeBmw0416
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 aug 2016, 20:12

Re: Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door DikkeBmw0416 » 20 dec 2017, 21:45

Wat kosten het en bij welke BMW specialist bent u geweest?

Mvg
Dave

Bim

Re: Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door Bim » 20 dec 2017, 22:06

dat weet ik niet meer precies, paar honderd.
heb het een keer in friesland gedaan en een keer in de zaan (maar die adviseer ik niet).

Gebruikersavatar
cjjvisserM3
Berichten: 173
Lid geworden op: 30 mei 2016, 11:00

Re: Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door cjjvisserM3 » 21 dec 2017, 09:36

De bonk/clunck kan aan veel dingen liggen. Vaak is het cardanas de 'usual suspect'.
Gezien het alleen gebeurt bij het schakelen en dat je al de middenaslager en hardyschijf al gecontroleerd hebt, zal de ophangrubbers op het diff en/of de subframerubbers de volgende stap kunnen zijn.

Heb je dat probleem niet, bij andere versnellingen?

DikkeBmw0416
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 aug 2016, 20:12

Re: Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door DikkeBmw0416 » 14 jan 2018, 22:59

Probleem opgelost hardyschijf is vervangen problem solved.

Bim

Re: Ligt gebonk met schakelen.

Bericht door Bim » 15 jan 2018, 01:08

dat is mooi man, maar in je eerste post? wie had die dan nagekeken? blinde monteur? ;-)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”