BMW e46 320D KVS komt niet op temp

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
jan98
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2017, 19:30

BMW e46 320D KVS komt niet op temp

Bericht door jan98 » 12 dec 2017, 20:06

Hallo,

ik ben jan, ben nu bijna een jaar in het bezit van een 320D, zeer tevreden alleen nu laat de auto mij in de winter in de kou zitten.

Het gaat om een e46 320d uit 2001 (Pre-facelift) de kvs temp kwam niet uit het blauwe gedeelte van de temperatuur aanduiding op het dashboard, dus heb ik beide thermostaten vervangen de AGR thermostaat is gloednieuw de andere is tweedehands (kon geen een nieuwe krijgen op zaterdag dus maar voor second hand gegaan), ontluchten ging vrij vlot, langzaam schenken tevoren alle ontluchtings dopjes los gedraaid, stukje gereden kvs vloeistof niv. lampje ging branden weer netjes op peil gebracht, prima toch?

maar nu komt de temp uit het blauwe gedeelte maar niet verder dan het eerste streepje, alleen als ik rond de 160km/u rijd (word het trouwens ook zalig warm in de auto) gaat ie iets verder dan dat streepje, zodra ik dan de snelweg verlaat gaat de temp weer naar beneden en zo ook de temperatuur in de auto(kachel staat op 32graden).

De auto schakelt trouwens ook beter na mijn gevoel en klimt een stuk vlotter in de toeren, eerst aarzelde de auto tussen de 1500 en 2500 toeren een beetje dat is nu ook weg, maar de temperatuur heb ik niet in de buurt van 90 graden gezien.

Is dit nou nog steeds Thermostaat gerelateerd en kan ik maar beter een nieuwe bestellen of is er nog ergens een ander probleem dat ik over het hoofd heb gezien?

Mvg,

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: BMW e46 320D KVS komt niet op temp

Bericht door JdM » 12 dec 2017, 20:15

Hallo Jan, controleer de slang van de thermostaat richting radiator na 5 minuten rijden eens, als die (lauw)warm is na zo'n korte tijd is mogelijk die tweedehandse thermostaat toch kapot, zeker bij deze buitentemperaturen.

jan98
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2017, 19:30

Re: BMW e46 320D KVS komt niet op temp

Bericht door jan98 » 12 dec 2017, 20:42

Zal morgen is even kijken bedankt voor de snelle reactie.

jan98
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 dec 2017, 19:30

Re: BMW e46 320D KVS komt niet op temp

Bericht door jan98 » 13 dec 2017, 21:47

JdM schreef:Hallo Jan, controleer de slang van de thermostaat richting radiator na 5 minuten rijden eens, als die (lauw)warm is na zo'n korte tijd is mogelijk die tweedehandse thermostaat toch kapot, zeker bij deze buitentemperaturen.
Nieuwe "Gates" thermostaat besteld, zaterdag maar weer aan de auto gaan sleutelen.

Zal het wel even vermelden hier, als het inderdaad de thermostaat was.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”