BMW 316i N42 start opeens niet meer, of toch wel?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

BMW 316i N42 start opeens niet meer, of toch wel?

Bericht door Martien97 » 17 okt 2017, 18:50

Na meer als een maand geleden dat de BMW (316i N42) in de garage is geweest besloot mijn auto niet meer te starten. Vandaag zonder problemen naar mijn werk heen en terug gereden, maar bij het verplaatsen van mijn auto op de oprit startte de motor niet meer.

Naar de volgende dingen heb ik gekeken:
- Accu heeft voldoende spanning en dynamo is in orde
- Startmotor werkt
- Brandstofpomp werkt
- Startonderbreker is ook niet het geval
- Alle zekeringen zijn in orde
- Oliepeil is ook op peil
- En ja er zit benzine in de tank ;)

Ik dacht dat het misschien een bobine kan zijn of de nokkenassensor. Heeft iemand tips wat het kan zijn of wat ik nog meer kan controleren.
Laatst gewijzigd door Martien97 op 17 okt 2017, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: BMW 316i N42 start opeens niet meer

Bericht door Martien97 » 17 okt 2017, 20:14

Heel vreemd allemaal, zo snel als het probleem er was is het ook weer verdwenen. Na een uur wachten opnieuw geprobeerd te starten en de auto liep weer als een zonnetje, ook weer even uitgezet en toen startte de auto ook weer gelijk.

Maar toch is dit geen normaal gedrag, iemand enig idee waarom de auto zich zo raar gedraagt. Nu heb ik geluk (bij een ongeluk) dat het probleem zich thuis voordoet.

Gebruikersavatar
wiren
Berichten: 484
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:39

Re: BMW 316i N42 start opeens niet meer, of toch wel?

Bericht door wiren » 17 okt 2017, 21:53

Kunnen vele oorzaken zijn zoals bobine(s) of bougie(s) of krukassensor. Beter even uit laten lezen. Misschien dat je dan wat wijzer word.

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: BMW 316i N42 start opeens niet meer, of toch wel?

Bericht door Martien97 » 14 nov 2017, 19:33

Uiteindelijk zelf het probleem kunnen verhelpen, het probleem zat in één nokkenassensor (kant van de olievuldop). Duurde weer een tijdje voordat het probleem verscheen, maar vandaag was het terug en maar direct opgelost.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
de boosdoener

Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: BMW 316i N42 start opeens niet meer, of toch wel?

Bericht door Martien97 » 20 nov 2017, 19:15

Nu heb ik inmiddels beide nokkenassensoren vervangen, maar het probleem is weer te voorschijn gekomen :'(

Uitlezen met universeel uitleesapparatuur geeft de volgende meldingen:

[P0366] : Camshaft Position Sensor "B" Circuit Range/Performance (Bank 1)
[P0015] : "B" Camshaft Position - Timing Over Retarded (Bank 1)

en soms ook deze melding

[P0160] : O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 2 Sensor 2)

Nu denk ik dat het de krukassensor moet zijn omdat deze gekoppeld zit aan de nokkenassensors, kan iemand dit bevestigen? Of betekent het dat valvetronic van tijd is of is het misschien een elektrische storing. Heb trouwens al contactspray gebruikt op de stekkers van de nokkenassensors. En de ketting en kettinggeleider van de valvetronic zijn in orde. Ook loopt de motor goed en rijd de auto verder prima, maar als je de motor probeert te starten na enige tijd met warm blok wil de motor niet aanslaan. Maar als de motor volledig afgekoeld is start de motor meteen (hierdoor dacht ik dat het de nokkenassensor moest zijn, maar nee :bang:)

En als het de krukassensor is, kan ik deze reparatie zelf uitvoeren met een basis kennis (ik weet dat de sensor op een moeilijke plek zit). Of kan ik dit beter door een garage laten doen.

Bij voorbaat dank,


Gebruikersavatar
Martien97
Berichten: 69
Lid geworden op: 26 aug 2017, 20:47
Locatie: Zuid-Holland

Re: BMW 316i N42 start opeens niet meer, of toch wel?

Bericht door Martien97 » 30 nov 2017, 16:42

@UseThink : Bij mij ligt het niet aan de sleutel, want als de auto niet wil starten lukt het ook niet met de reservesleutel. En de startmotor blijft wel werken, maar krijgt de auto niet gestart.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”