BMW 318i N42B20 motor start alleen met kabelboom omhoog

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
HarryE46

BMW 318i N42B20 motor start alleen met kabelboom omhoog

Bericht door HarryE46 » 11 okt 2017, 19:32

Een beetje een rare vraag, ik ben c.a. 3 weken geleden afgesleept met mijn BMW en omdat de auto helemaal niets meer deed heb ik deze naar een universele garage in de buurt laten brengen.

De auto staat inmiddels lange tijd bij deze garage; in eerste instantie kon men het probleem niet vinden, maar na een week werd ik gebeld dat de auto wél startte als men de kabelboom omhoog hield bij de motorcomputer, als de kabelboom dan werd losgelaten sloeg de motor meteen weer af, dat lijkt op losse stekkers of zoiets, lijkt me?

Ik heb verstand van computers; maar dan pc's dus ik heb ze om advies gevraagd. Ze gaven toen aan dat er aan de buitenkant van de bekabeling niets te zien was dus dat ze de computer naar een revisiebedrijf zouden sturen voor onderzoek/reparatie. Zo gezegd zo gedaan, het revisiebedrijf kon niets vinden in de computer en heeft de computer weer teruggestuurd naar mijn garage.

De computer is weer ingebouwd en nu start de auto helemaal niet meer. De garage gaf aan dat ze haast niet konden denken dat het iets anders moest zijn als bekabeling of contacten dus heeft inmiddels de contacten in deze computer gesoldeerd, de laatste keer dat ik contact met ze heb gehad; gaven ze aan dat ze na het solderen nog niet hebben getest.

Mijn vraag: Heeft een van jullie dit ooit van dit probleem gehoord? Zoeken we/ze wel op de juiste plek, nog tips voor ik een werkweek aan uren moet betalen voor het zoeken naar het probleem?

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: BMW 318i N42B20 motor start alleen met kabelboom omhoog

Bericht door Richard88 » 12 okt 2017, 11:31

Ik heb dit zelfde probleem gehad bij 2 Bmw's, bij mij ging het beide keren om een slechte massa.

Controleer de dikke massa draad links boven in de motor ruimte eens, deze zit vast met een M6 moer. deze was bij mij eens los getrilt en daardoor starte de auto alleen als ik de kabelboom op tilde(kwam de massa kabel op spanning en maakte deze contact)

Controleer verder aan de rechter kant waar je computer zit Alle massa punten, Meet PIN10 op connector 4 ook eens in je ecu door of deze massa schakelt wanneer je probeerd te starten. deze massa zorgt er voor dat je benzine pomp word ingeschakeld, zonder deze massa start je blok niet.

Controleer verder of de auto wel vonkt als de kabelboom Niet opgetilt is,
en controleer ook of je benzine pomp aan slaat als de kabelboom Niet opgetilt is.

en gaat je Startmotor wel rond als de kabelboom niet opgetilt is ?

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: BMW 318i N42B20 motor start alleen met kabelboom omhoog

Bericht door Richard88 » 12 okt 2017, 11:37

En verder heb ik erg mijn twijfels bij die garage waar je auto staat.. want als ze voor zo'n simpel probleem je computer op moeten sturen, terwijl er is geconstateert dat je auto gewoon start als de kabelboom omhoog getilt word.. Als jij je kabelboom optilt en de auto start dan duid dat 100% op een probleem in je kabelboom of slechte contacten op de stekkers van je kabelboom. je computer beweegt niet als de kabelboom opgetilt word dus daar kan het probleem niet in zitten.. Als de auto nu helemaal niet wil starten hoop ik niet voor je dat dat ''revisie'' bedrijf je computer heeft gereset zonder de ews te syncen, dan is de computer je sleutelcode vergeten en kan je je auto niet meer starten ook al til je de kabelboom weer op.. Ze moeten absoluut NIET gaan solderen aan dingen waar ze geen verstand van hebben, ik doe zelf veel werk aan computers/kabelbomen van auto's, en bij mij komt het zelden voor dat ik moet solderen.

HarryE46

Re: BMW 318i N42B20 motor start alleen met kabelboom omhoog

Bericht door HarryE46 » 14 okt 2017, 16:21

Bedankt voor je idee Richard;

De computer is opgestuurd geweest naar AC Tronics; dat zouden de experts moeten zijn.
Omdat de bekabeling waar je bij kan is doorgemeten; vermoedden ze de contacten in/aan de computerzijde.

Ik heb gisterenmiddag nog even contact met ze gehad, en inmiddels zit er een "sloop" computer in uit een andere 318i. Gekke is dat hierop het gasklephuis en brandstof pomp wél reageren bij op contact draaien. Echter starten lukt (logischerwijs) niet omdat de chips/sleutels moeten worden gematcht. ik weet er dinsdag meer over als het goed is.

Ik hou je op de hoogte. Ze gaven aan dit nog nooit te hebben meegemaakt...

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: BMW 318i N42B20 motor start alleen met kabelboom omhoog

Bericht door Richard88 » 16 okt 2017, 10:33

om de hele kabelboom door te meten moet je eigenlijk vrijwel alle stekkers van je motor los halen, inclusief de stekkers waar je niet eens bij kan.. o/a temparatuur sensors, klopsensors, olie druk sensor.. enz enz, ik kan me niet voorstellen dat ze dat allemaal hebben door gemeten, het zal waarschijnlijk gewoon een slecht contact of een gecorrodeerde stekker zijn geweest. contacten los in de ecu zelf heb ik nog nooit mee gemaakt eigenlijk, de kabelboom beweegt daar niet.. wat wel kan is corrosie op 1 van je 5 ecu connectors, wat waarschijnlijk het hele probleem is geweest.. was opgelost geweest met een beetje geduld en schoonmaak werk, in het ergste geval een andere stekker

hoop niet dat ze je teveel kosten in rekening gaan brengen.. want eigenlijk 70% van het werk wat ze hebben gedaan is onnodig geweest. als ze weten dat de auto start met de kabelboom omhoog, dan weten zei ook dat er niks mis is met de computer,. vind het raar dat ze dan met een andere computer gaan proberen, en idd dan zit je ook nog met het probleem dat de sleutel nu niet meer herkend word..

HarryE46

Re: BMW 318i N42B20 motor start alleen met kabelboom omhoog

Bericht door HarryE46 » 24 okt 2017, 19:57

Beste Richard, en andere lezers,

Ik heb de auto terug, het heeft even moeten duren, maar het was écht de computer. Het lijkt alsof een van de vorige eigenaren er iets mee heeft gedaan want hij was al open geweest blijkt. de printplaat was in een van de binnenlagen gescheurd waardoor de computer wel werkte als de print onder een soort druk werd gehouden. heel bijzonder verhaal. Maar goed, ik ben voor een redelijk bedrag door de garage geholpen en de BMW rijdt weer als een nieuwe!

BimmerThijs
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 aug 2015, 18:16

Re: BMW 318i N42B20 motor start alleen met kabelboom omhoog

Bericht door BimmerThijs » 29 okt 2017, 13:58

Beste Harry,

Heb je een sedan, of een coupé ? Zo te lezen een sedan, maar mijn vorige blauwe coupe is door mij weggedaan en dit verhaal lijkt donders veel op de problemen waarmee ik mijn auto naar een opkoper heb gesleept omdat 'ie total loss was door olie in de bedrading, tot op de ECU toe.. De vorige particuliere eigenaar heeft mij daarmee opgelicht door er een andere ECU in te schroeven (van een 316i) waardoor ie het even een tijd gedaan heeft en daarna ook alles uitviel. Heeft me duizenden euro's gekost om er achter te komen dat ik was genaaid.

M'n verlies gepakt en met volledige transparantie voor een paar 100 euro verkocht. Ben dus benieuwd naar of je bedrading ook is gecheckt op sporen van olie.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”