Pagina 1 van 5

[E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Geplaatst: 04 okt 2017, 11:43
door andydewit
Beste experts,

Ik ben geheel nieuw op dit forum en ben hier terechtgekomen via Google aangezien ik op zoek was naar een antwoord m.b.t. het olie/benzineverbruik van mijn BMW. Ik hoop dat ik gebruik mag maken van jullie expertise, aangezien dit niet mijn vak is.

Ik heb sinds ongeveer twee weken een 318i Sedan E46/N42 105kW uit maart 2002 met 178000 op de klok. De volgende problemen spelen bij mijn BMW:

  • Het olieverbruik is belachelijk hoog: ongeveer 1 liter per 300-500 kilometer. Er zit 5W30 van Kroon Oil in. Via de zoekresultaten kwam ik bij klepseals/klepgeleiders/klepsteelrubbers. Zijn er nog andere mogelijkheden waar het door kan komen of is het bijna wel zeker dat het aan de klepseals ligt? Zo ver ik heb gezien lekt er geen olie op de grond.
  • Het benzineverbruik is ongeveer 9,6L/100KM, wat op zich niet heel veel is. Maar met mijn nette rijstijl (wilde kijken hoe zuinig 'ie kon zijn) zou ik toch verwachten dat deze lager zou moeten zijn, ook als ik het vergelijk met anderen die dezelfde auto hebben. Enig idee waar dat aan kan liggen? LMM?
  • De auto houdt soms in en stottert wat. Bij het optrekken tussen 1000-2500 toeren in z'n 2 wil hij soms een beetje stotteren waardoor ik het gevoel heb dat hij vermogen verliest op dat moment. Na ongeveer 2-3 seconden is het weer voorbij en rijdt hij weer normaal.
  • Daarnaast heb ik sinds vandaag dat m'n dynamo het (zo goed als) begeven heeft. Die ga ik zelf vervangen, maar ik plaats 'm toch even binnen dit rijtje omdat er misschien voor jullie een verband in te vinden is.
Heeft iemand een idee waar al deze problemen aan zouden kunnen liggen?

Vriendelijke groet,
Andy

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 12:46
door h3b
Als eerste wordt het hier gewaardeerd om je voor te stellen. Dat kan in het topic Stel jezelf voor

Maar nu je problemen.
1. Olieverbruik : 100% zeker de klepseals gezien het huidige hoge verbruik. Daarnaast staan de N42/N46 motoren er ook bekend om op diverse pakkingen te lekken maar dat zal niet resulteren in zo'n hoog olieverbruik. Plus externe lekkage is altijd zichtbaar. Dus klepseals is de boosdoener.

2. Benzineverbruik: Zou kunnen dat 1 of meerdere injectoren niet helemaal lekker zijn. Gooi er daarom eerst maar eens een injectorcleaner in om te kijken of dit wat helpt. Forte Gas treatment is hiervoor een aanrader maar er zijn ook voldoende andere merken te vinden die hetzelfde doen.

3. Stotteren : Je zou de magneetventiel eens kunnen reinigen met remmenreiniger. Let wel op dat je dan ook meteen de o-ringen (2 stuks: 1 zwart en 1 groen per ventieel) meteen vervangt. Op internet zijn wel goede filmpjes te vinden hoe je dit moet doen en kost je ongeveer 15 minuten. Snel gedaan.

4. Dynamo: Tja die gaan weleens defect. Meestal de spanningsregelaar. Staat los van je overige problemen wat mij betreft.

Daarnaast de auto eens (laten) uitlezen om te kijken welke storingen daar naar voren komen. Dat zou dan mogelijk ook sommige storingen kunnen verklaren.

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 13:30
door andydewit
Bedankt voor je snelle bericht! Ik zal me straks even voorstellen :-)

Toevallig heb ik vorige week een cleaner gekocht, dus dat komt mooi uit. Zodra de tank leeg is gaat die er in.
Wat betreft de klepseals, kent iemand misschien een adresje in Groningen, Drenthe of Friesland die dat zou kunnen doen?

De storingen die er in stonden zijn:
P0491 Secondary Air Injection System Insufficient Flow Bank 1
P0341 Camshaft Position Sensor A Circuit Range/Performance Bank 1 or Single Sensor
P0011 A Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance Bank 1

Deze heb ik ongeveer 200km geleden verwijderd uit het systeem en inmiddels geen storingen meer terug zien komen.

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 14:42
door h3b
De foutmeldingen P0011 en P0341 kunnen duiden op:
[1] nokkenas sensoren niet 100%
[2] een opgerekte ketting.

Mochten de fouten terugkomen dan zou ik, gezien de kosten, eerst beide sensoren vervangen. Mocht dat geen resultaat geven dan is de kans groot dat het toch de ketting is.
Zie ook volgende draadje op een ander forum waar exact het probleem besproken wordt. Op pagina 2 staat uiteindelijk de oplossing, de ketting dus. 318i Bj.02 N42, Error Codes (OBD2) p0011 and p0341

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 15:06
door andydewit
Met de ketting bedoel je distributieriem? Mocht dat zo zijn, dan zullen dat oude niet-verwijderde foutcodes zijn. Auto is namelijk afgeleverd met nieuwe distributieriem (augustus 2017).

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 15:47
door h3b
Deze motoren hebben een distributieketting en geen distributieriem. Dus als die vervangen is dan zijn dat inderdaad oude meldingen en mag je die negeren.

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 17:40
door andydewit
Ik las op internet dat ik de motor warm moest rijden, daarna stationair laten lopen en na enkele minuten gas moest geven tot ongeveer 4000 toeren. Dat heb ik gedaan, geen rook uit de uitlaat. Doe ik de motorkap open, zie ik het volgende:
https://www.youtube.com/watch?v=GLvlBDWqfaU[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=GLvlBDWqfaU

Heb de buurman even gevraagd, die zegt lekke klepdekselpakking. Plausibel? Het rare is dat ik nog geen een keer een olieplasje heb gevonden.

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 18:44
door Martien97
Lijkt er wel op dat het de kleppendekselpakking is, ik heb recent ook de pakking laten vervangen bij mijn E46 316i (2002) met N42 motor. Daarna ook de carterpakking vervangen, want het schijnt een kwaaltje aan de N42 motor te zijn dat de pakkingen uitharden heb ik begrepen. Bij mij was er in het begin ook geen olieplas te zien omdat alles op mijn bodemplaat "verstopt" was. Heb overigens ook wel een wat hoger olieverbruik dan normaal zou moeten zijn (waarschijnlijk ook de klepseals).

Je hebt een mooie wagen trouwens :duim:

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 19:43
door h3b
Aan het filmpje te zien is er wel degelijk externe lekkage te zien. Je zou verwachten dat als de ketting vervangen is ook de kleppendekselpakking vernieuwd is. Mogelijk de oude teruggezet?? Blijft nog steeds veel olieverbruik.
Geen garantie bij verkopende partij?

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 19:52
door andydewit
Martien97 schreef:Lijkt er wel op dat het de kleppendekselpakking is, ik heb recent ook de pakking laten vervangen bij mijn E46 316i (2002) met N42 motor. Daarna ook de carterpakking vervangen, want het schijnt een kwaaltje aan de N42 motor te zijn dat de pakkingen uitharden heb ik begrepen. Bij mij was er in het begin ook geen olieplas te zien omdat alles op mijn bodemplaat "verstopt" was. Heb overigens ook wel een wat hoger olieverbruik dan normaal zou moeten zijn (waarschijnlijk ook de klepseals).

Je hebt een mooie wagen trouwens :duim:
Dankjewel! :)
Hoe veel verschil heeft het vervangen van de pakkingen voor jou gemaakt?


h3b schreef:Aan het filmpje te zien is er wel degelijk externe lekkage te zien. Je zou verwachten dat als de ketting vervangen is ook de kleppendekselpakking vernieuwd is. Mogelijk de oude teruggezet?? Blijft nog steeds veel olieverbruik.
Geen garantie bij verkopende partij?
Dat zou kunnen, weet ik zo niet. Hoop dat het na die vervanging opgelost is.

Geen garantie, maar ik zal morgen contact opnemen met de verkopende partij aangezien ik heb gelezen dat je zonder garantie alsnog recht hebt op een deugdelijk 'product'. Ook bij een tweedehands auto. Tevens ben ik zeer goed verzekerd voor rechtsbijstand, dus ik ben benieuwd.

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 19:54
door Martien97
Is de ketting van het vanos vervangen of de multiriem? Begin wat verward te raken :gek: .

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 20:01
door andydewit
Men noemde het daar een "distributieketting". Heb het even nagezocht op de factuur.

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 20:09
door Martien97
Dit bedoel ik met multiriem:
Afbeelding
Als deze vervangen is dan is het goed mogelijk dat er niks aan de kleppendekselpakking is gedaan. En het vervangen van de pakkingen heeft bij mij best veel uitgehaald. Was eerst elke week bijvullen (een keer carter leeg gereden op 4 km, doordat er siliconenkit was gebruikt om de lekkage bij aankoop te verbergen -_- ), na vervangingen pakkingen nog geen olie bijgevuld (nu een maand geleden).

Re: Olie/benzineverbruik en inhouden (318i Sedan E46/N42)

Geplaatst: 04 okt 2017, 21:15
door Purm
kleppendekselpakking is niet specifiek gewoon standaard na x aantal jaar / km
heb gehad bij 330xd, 320i 318i 323i

lekken doen ze overal die n42 die ik had ook oa kleppendeksel, pakking vacuumpomp (vooral deze), pakkingen onder en zijkant oliefilter, voorzijde blok die 2 stekkers, pakking oliepeilstok.

bij 1 auto ook klepseals (doen al deze motoren op gegeven moment) gedaan, andere (begon olie verbruiken op 230k) steeds olie (op laatst 1 op 500) bij gegooid en weggedaan toen 325k op teller stond.

ps jij hebt die toevallig niet gekocht he haha nee gekkigheid maar zag nadat ik hem had verkocht later op mp met 180k op teller....

en oja over benzine verbruik, racen doe ik allang niet meer, gewoon rijden haalt mijn 320i 1 op 11,5/12 gemiddeld en met de destijds 318i gemiddeld iets van 1 op 13,5

Re: [E46 N42] Olie/benzineverbruik en inhouden

Geplaatst: 05 okt 2017, 14:15
door dirkfraterman
Ik heb zelf ook een N42 blok in mijn E46. Heb onlangs (1 maand / 2000 km geleden) alle pakkingen + de ketting laten vervangen. Het olie"verbruik" is aanzienlijk minder geworden, geen last meer van stank van verbrande olie. Qua verbruik is mijn auto van 1 op 10 naar 1 op 13,5 gegaan. De ketting van mijn auto was meer dan 1 tand opgerekt en daardoor is de motor van tijd geraakt.

Het is niet de goedkoopste oplossing, maar wellicht wel de beste: laat de pakkingen + de ketting vervangen en je zult merken dat het verbruik een stuk minder zal worden!