Raar geluid

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Sanderverhoeff
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2017, 09:45

Raar geluid

Bericht door Sanderverhoeff » 28 sep 2017, 20:13

Hallo mijn naam is sander ben 18 jaar. Ik heb een half jaar geleden een bmw e46 316i gekocht, prime dingetje hoor. Alleen irriteer ik me dood aan een licht gefluit als ik gas geef. Ik dach eerst dat het het luchfilter was maar daar is niks mis mee. Weet iemand anders wat t mischien kan zijn?

Dan naar het 2de dingetje. Het is een automaat en als ik rond de 2500toeren ga blijft een tijdje hangen op dat toerental todat ik meer gas ga geven en dan schiet ie gelijk in de 4000toeren(wat me logisch lijkt) weet iemand wat dat kan zijn?

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: Raar geluid

Bericht door Beens1 » 29 sep 2017, 13:54

Check al je vacuumslangen even op lekkage (valse lucht). De (dan aan vervanging toe zijnde) Carterventilatie wil het geluid ook wel eens maken.

Ik kan bij punt 2 niet helemaal uithalen wat je bedoelt.
Ik rij inmiddels 8 jaar (grotendeels BMW) automaten, dus heb wel wat ervaring met zulke bakken.

Het is normaal dat je bij versnellen een vrijwel constante toerental hebt, wat rustig oploopt naar mate dat je veel harder gaat rijden. Let wel, bij normaal versnellen.
Dan werkt je koppelomvormer in ieder geval op de juiste manier.
Als ik bijvoorbeeld de oprit van de snelweg opga, zit ik denk ik ook inderdaad rond de 2500 met die constante. Hij loopt dan heel zachtjes op, naar mate je snelheid meer wordt. Soms is dat bijna niet waarneembaar.

Ga je echt trappen, dan willen de toeren wel gaat schieten ja. Bedoel je dat je dan de kickdown intrapt? Want dan 'schakelt' ie een stapje of wat terug, met gevolg dat je flink in toeren stijgt.
Overigens kan ik je adviseren om niet teveel gebruik te maken van de kickdown, aangezien dit meer slijtage geeft in de bak, zeker als je al heel wat kilometers op de teller hebt (en de bakolie niet altijd niets om de 60/80000km is ververst).

Ik weet niet welk bj je E46 heeft? Ik heb zelf een vroege E46 Touring (1 van de eerste lichting E46-T uit dec.99), maar heb al wel de Steptronic. Da's de versie dat je ook zelf kan schakelen. Bij inhalen en groot versnellen, gebruik ik altijd die stand.

Sanderverhoeff
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2017, 09:45

Re: Raar geluid

Bericht door Sanderverhoeff » 29 sep 2017, 16:05

Mijn bmw komt uit het bouwjaar 2004. Het is btw alleen als ik gas geef dus als ik mn voet van het gasledaal afhaal hoor ik niks. Alvast Bedankt voor de tips ik ga er van het weekend maar even naar kijken.

Robbrand89
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 jun 2015, 19:35
Locatie: Papekop
Contacteer:

Re: Raar geluid

Bericht door Robbrand89 » 30 sep 2017, 08:20

Op de carterventilatie zit een heel klein gaatje. Probeer daar met draaiende motor je vinger is op te houden, hij mag hier geen lucht door aantrekken doet de auto dat wel gaat ie fluiten door dat kleine gaatje.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”