Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Robbel » 01 aug 2017, 17:12

Dag mensen,

Sinds een tijdje voelt m'n E46 zeer onstabiel en dus ook onveilig aan. Zeker als ik met wat hogere snelheden van baan wissel of wat slinger met 't stuur. Het voelt bijna alsof het onderstel achter los in de rubbers hangt, en als een dweil de rest van de auto volgt.

In eerste dacht ik aan de ophangingsrubbers achter en/of de schokdempers. Maar deze leken O.K. Nu zijn er meerdere onderwerpen over dergelijke dweil klachten, en heb daar al het nodige uit kunnen leren. Zo zou het ook aan de banden kunnen liggen. Het leek me stug dat het daaraan kon liggen aangezien ik redelijk platte bandjes heb met de 19" velgen. Maaaar ik heb er wel net nieuwe banden onder laten leggen achter. Dus dacht.. toch maar is kijken wat er gebeurt als ik m'n 17" winterwielen eronder leg achter. Als het met DIE al beter is, dan is 't wel duidelijk.. En wat denk je? PROBLEEM LIJKT WEG :bang:

Nu heb ik ook ergens gelezen, dat dergelijk dweilgedrag opgelost kan worden door voor en achter hetzelfde merk banden te monteren. Maar wil natuurlijk niet met ipv 2, 4 miskopen zitten eigenlijk :nee:
De 19" hebben nu : voor Goodyear eagle F1, en achter Nexen Nfera SU1 banden. Dus wel wat goedkoper. Maar geen slechte dacht ik zo.

Ook heb ik ergens gelezen dat bepaalde (zelfs A-merk) banden gewoon niet goed matchen met een BMW(E46).
Maar ik kon niet vinden welke dan wel of niet werken onder een BMW.

M'n vragen zijn dus:
- Zou ik 't probleem opgelost kunnen krijgen door de voorwielen ook van de Nexen banden te voorzien?
- Is er ergens een lijst o.i.d. met welke banden allemaal wel/niet geschikt?

Het zou iig wel zuur zijn als het dus gewoon zo blijkt te zijn dat deze banden zo'n complete miskoop waren. Want daar begint 't op te lijken. Kon het verschil gewoon niet geloven toen ik een proefrit maakte met de 19 vs 17 inch (achter), vlak na elkaar. Die winterbanden zijn overigens wel Continentals.. A-merk dus, maar wel oude banden.

#Gefrustreerd :emo:
Laatst gewijzigd door Robbel op 01 aug 2017, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Auto dweilt over de weg, zeker met 100+ km/h

Bericht door Martijn. » 01 aug 2017, 21:21

Een E46 kan heel gevoelig zijn voor bepaalde achterbanden.
Ik heb het zelf ook ooit gehad.
Nieuwe banden en er was niet meer mee te rijden.
Daarna de banden vervangen voor andere en het was helemaal opgelost.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Auto dweilt over de weg, zeker met 100+ km/h

Bericht door Robbel » 01 aug 2017, 22:08

Aha, het is dus mogelijk dat het idd de banden zijn. Ik kan me daar zo moeilijk een voorstelling bij maken met zulke platte banden.

Want het moet 'm dan toch zitten in de flexibiliteit van de wangen.. welke amper aanwezig zijn.

Ik vind het ergens gewoon hilarisch hoe een 17" met een oude winterband zoveel stabieler op de weg ligt dan een gloedje nieuwe, welliswaar niet a-merk zijnde, bredere zomerband :gek: Onvoorstelbaar vind ik 't echt
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden??

Bericht door rob75 » 02 aug 2017, 10:42

Waar ze ook erg gevoelig voor zijn is juiste uitlijning. Dat geeft ook hele rare effecten, zeker ook wat jij beschrijft.
Daarnaast kunnen rubbers er goed uitzien, maar zijn ze nog wel in staat hun werk te doen? Na verloop van tijd laat de flexibiliteit te wensen over en dat geeft ook rare effecten.

Als het al de banden zijn, verwissel dan voor met achter eens.

Succes,
Rob

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden??

Bericht door Robbel » 02 aug 2017, 12:02

Ja die rubbers zijn lastig te bepalen idd. Maar aangezien die nogal een klus zijn om te vervangen had ik eerst maar is andere wielen erop gezet, wat dus al een verschil maakte. De 19" kan ik niet verwisselen van voor naar achter, is een breedset.
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Dutchie » 02 aug 2017, 12:52

Het zou ook nog eens kunnen dat het inderdaad de rubbers zijn, en dat het effect door de stuggere 19" banden versterkt wordt.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Robbel » 02 aug 2017, 12:58

Ja maar zou dat zo'n groot verschil maken? Dat je de rubbers voelt met 19 vs 17 inch?

Pff echt een irritant probleempje dit zeg.. Wat moet ik ermee.. Wat is wijsheid grrrr
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Dutchie » 02 aug 2017, 13:28

Dat maakt meer verschil dan je zou verwachten. die stugge 19" banden kunnen nauwelijks bewegen, waardoor eventuele bewegingen in je achteras beter doorgegeven worden, waarbij die 17" banden dat niet doorgeven.

Het is een beetje lastig uitleggen, maar volkomen logisch. Ik zou het dus niet in je banden zoeken op dit moment.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Robbel » 02 aug 2017, 13:40

Ja ik snap je wel. Hoe stugger de banden (en schokdempers), hoe meer de rubbers op hun fl*kker krijgen. Dus er zit zeker wat in.

Dus jij zou de rubbers gaan vervangen? Is er niet een bepaalde manier om die dingen te checken? Ik heb er dus wel naar gekeken er er wat aan zitten sjorren met een stalen pijp maar.. Niks geks voor zover ik als leek kan beoordelen.
Wel merkte ik dat er redelijk makkelijk wat beweging is te krijgen in die boven arm als ik die, zegmaar recht tegen de zijkant vd auto aan kijkend, linksom/rechtsom draai. Snap je 'm? :leip:
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Robbel » 02 aug 2017, 13:46

Zo:
Afbeelding

Misschien moet ik anders is de 19" voorwielen er achter op zetten
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Patrickk » 02 aug 2017, 15:35

Als ik het goed lees heb je er nieuwe banden (nexen) op laten leggen en daarvoor had je die problemen niet?
Dan lijkt het vrij duidelijk....
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
Robbel
Berichten: 3069
Lid geworden op: 27 okt 2008, 17:53
Locatie: Brabant

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Robbel » 02 aug 2017, 16:13

@ Patrickk: Nou.. Toch was dat niet zo duidelijk op de 1 of andere manier. Misschien omdat ik niet zoveel rij met deze auto. Daardoor gaat er dus ook zo weer wat tijd (maandje ruim) overheen voordat ik echt merkte dat er iets niet pluis was.. en tegen die tijd is het al niet meer zo zwart wit zegmaar.

Zojuist de 19" voorwielen achter erop gezet (en de 17 voorop). Voel niks geks. Het moeten dus idd wel de banden zijn.
Nu heb ik dus 2 opties:
1) voor dezelfde Nexens erop gooien zodat er weer balans is (Volgens sommigen is dat echt mogelijk. Heb verhalen gelezen dat mensen dezelfde klachten hebben met 4 A-merk banden, maar wel verschillende merken voor en achter)
2) Ik moet proberen die bandenboer zien te overtuigen om een soort ruil service te bieden (met bijbetaling), zodat die Nexens worden vervangen door Goodyears.....
_______________________________Showroom________________________________
Afbeelding
Dit onderschrift is mede mogelijk gemaakt door DV

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Patrickk » 02 aug 2017, 16:20

Als je nou optie 1 leest en je problemen met nexen gekomen is........juist, niet doen.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door Martijn. » 02 aug 2017, 19:16

Ik heb het ook met Dunlop banden gehad op een 330i Touring.

Bij mij was het destijds zo erg dat hij gewoon ingreep bij lichte bochten.
Andere banden erop en weg was het, ik heb ze destijds gewoon kunnen ruilen bij de bandenboer, maar ik had het probleem dan ook meteen al.
Dag erna gewisseld.

Sterker nog, ik had destijds Dunlop sp9000 en de achterbanden vervangen voor weer sp9000 en toch was het een dweil. Volgens mij zijn er toen michelins op gekomen en het probleem was weg.
Ik denk dat je moet vragen naar een band met een wat stijvere wang.

Maar het blijft een vaag iets. Het ligt wel echt aan de banden.
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

Gebruikersavatar
martinus83
Berichten: 618
Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
Locatie: Noord-brabant

Re: Auto dweilt over de weg vanwege nieuwe achterbanden?

Bericht door martinus83 » 03 aug 2017, 07:13

Voor mijn 18 inch set had ik Eagle f1 rondom gekocht, maar las toen op een UK forum dat Eagle F1 een wat breder profielbed heeft. Dat vond ik wat minder leuk om te lezen ivm et waarde verlaging etc.
De banden/wielen boer vertelde me dat elk A merk wel een wat breder profielbed heeft dan B-merken.
Om de maat op de achteras heb ik toen alle vier de Eagle F1's omgeruild voor Conti sportcontact 6.

Zou heel misschien zo kunnen zijn dat de Eagle F1 enigzins breed uitvallen, en daardoor wat meer dweilgedrag veroorzaken?
Kun je eens wat velg en band maten geven die je nu hanteert met die 19"?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”