E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
daobra
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jul 2017, 17:41

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door daobra » 20 nov 2017, 15:25

In DIS wordt ook verwezen naar brandstofpomp, als deze bij stationair te weinig druk geeft kunnen schommelingen het gevolg zijn van niet goed kunnen regelen van inspuiting. Misschien eens brandstofdruk (laten) meten.

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door rob75 » 21 nov 2017, 07:34

Een verstopt brandstoffilter kan zijn, maar volgens mij krijg je dan niet zo'n hoog verbruik.
Gezien het hoge verbruik zou ik eens kijken naar de uitlaatgassamenstelling. Het kan best zijn dat er toch ergens valse lucht wordt aangezogen. Kijk ook eens naar de adaptatiewaardes in het motormanagement.
Het kunnen ook de kleppen zijn, maar dan merk je denk ik nog meer en niet alleen een beetje rommelig lopen bij stationair.

Succes,
Rob

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Beens1 » 02 mar 2018, 12:58

Excuses voor het late antwoord!
Eerlijk gezegd heb ik wat dingen laten verzanden en ben 'domweg' doorgereden.

Recent de thermostaat laten vervangen, inverband met het erg traag oplopen van de motortemperatuur.
Vandaag is hij weer vervangen, in verband met waarschijnlijk een productiefout.

2 weken terug een onderhoudsbeurt gedaan, oliewissel met filter en brandstoffilter eindelijk vervangen. Had nu een brug tot mijn beschikking.
Uiteindelijk op aanraden van mijn broer niet een motorflush gedaan (blok heeft inmiddels bijna 290dkm gedraaid), ivm mogelijk loskomen van vervuiling dat ergens anders juist voor problemen gaat zorgen.
Olie ververst voor 5W30 LL04, met een toevoeging voor de hydraulische kleppen (advies van mijn garage).
Ook injectiecleaner toegevoegd.

Vooralsnog geen resultaat waar ik op hoopte.
Onrustig toerental blijft, tikken blijft ook. Dan weer wel, dan weer niet.
Verbruik is nu niet eerlijk te meten afgelopen tijd i.v.m. kapotte thermostaat.
Ik hoop weer richting de 1:11 misschien 1:12 te gaan. Dat is dan acceptabel lijkt mij.

Wat ons wel is opgevallen, is dat er een klein slangetje loszit bij het inlaatspruitstuk. Mogelijk geeft die de reden van het onregelmatig lopen? Volgens mij is dit voor de secondaire luchtpomp t.b.v. katalysator?


Het vervelende is dat het kunststof waar deze slang op zit geklemd is gebroken.
Moet dan het hele spruitstuk vervangen worden, of niet?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Vintiem » 02 mar 2018, 17:58

Het is inderdaad een vacuumslang die zich splitst, naar secondaire luchtpomp en brandstoffilter(?). Je hebt dus een lek in je vacuumsysteem als de los zit. Ik weet niet of er nog meer ingangen zitten in je inlaatspruitstuk, bij mijn m54 wel, en dan daar deze slang op aansluiten. De defecte ingang even goed bekijken hoe je deze structureel kunt afsluiten.

Mocht er geen andere ingaan meer zijn dan wordt het vermoedelijk een andere kunststof inlaat

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Beens1 » 02 mar 2018, 19:00

Brandstoffilter zit bij mijn auto onder de bestuurders stoel.
Hij gaat sowieso met een aftakking naar wat lijkt de injectoren.

Ik zat zelf te denken om het slangetje los te maken van het kunststof tuitje. Dan proberen het tuitje te verlijmen weer wat het hoort.
Goed laten drogen en dan slang er weer op.
Mocht dat niets worden, dan zal ik denk ik toch het kunststof deel moeten vervangen.

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Vintiem » 02 mar 2018, 21:07

Zeker het proberen waard,

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Beens1 » 08 mar 2018, 09:34

Kijk gistermorgen onder de kap, om even de vloeistoffen te checken.
Zie ik dat de garagist (zonder te melden overigens), het slangetje heeft vast gekit.
Helaas iets minder fraai dan ik voor ogen had.
Is dus (waarschijnlijk) niet de reden van onrustig toerental. Het verbruik is ook niet super goed nog. We gaan het zien.

Ik zit nu te denken om de luchtmassa meter eens te vervangen. Maar ja. dat zijn nogal even uitgaven als je niet zeker weet al dat is oplost.
Edit:
09-03-2018:
Ik zit nu te denken, problemen met luchtmassameter moeten uit te lezen zijn én een melding van het motorlampje in dash. Lijkt mij dan ook niet logisch dat die het moet zijn.
Mogelijk toch gaan zoeken in de automaat, aangezien die bij volgas (warm) op de snelweg, ook wel eens blijft hangen en niet opschakelt bij weer rustig gaan rijden.

Beens1
Berichten: 4614
Lid geworden op: 29 jan 2010, 12:44

Re: E46 318i M43TU - onrustig toerental en hoog verbruik

Bericht door Beens1 » 01 apr 2018, 18:18

Lmm uitgesloten gisteren. Met draaiende motor stekker losgetrokken. Gelijk een dip en weer opgepakt. Ook getrakteerd op een tandwieltje bij de automaat.
Wat overigens zich vanzelf weer hersteld.

Ik zit nu spreekwoordelijk met mn handen in het haar.
Bij het in D zetten van de automaat bewoog/kantelde de motor overigens wel ietsje.
Zouden het de motor steunen de oorzaak kunnen zijn van het trillen stationair?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”