Rood olie lampje knipper automaat in R.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
kenneth.BMW
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 sep 2010, 01:12
Locatie: Zaanstad

Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door kenneth.BMW » 26 okt 2016, 11:08

Hallo

Ik heb een probleem met mijn e46 cabrio m54 automaat uit 2002.

Wanneer ik mijn auto inaar zijn achteruit zet zakt me toerental even iets lager en knippert 2 seconden rood olie lampje, verder tijdens rijden heeft de auto nergens last van.

Hebben jullie een idee. Het lijkt of het zakken in toeren eraan gerelateerd is?

Ik hoor Julie mening.
Echt rijplezier begint hier.

Gebruikersavatar
kenneth.BMW
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 sep 2010, 01:12
Locatie: Zaanstad

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door kenneth.BMW » 29 okt 2016, 06:47

Niemand een idee. ik merk als ik de auto in zijn achteruit zakt ver in toeren zakt. Net iets te ver dat het rode olie lampje even knippert? Iemand hier een verklaring voor? Dit voorval gebeurd alleen na 20 min + rijden
Echt rijplezier begint hier.

bmw316
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 jan 2011, 20:41

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door bmw316 » 29 okt 2016, 20:01

Een olielampje die gaat branden kan een te lage oliedruk zijn. Omdat dit alleen gebeurt als hij warm is en in achteruit staat kan dit heel goed. Het toerental zakt dan net te ver waardoor de olie druk (te) laag is.
Bij een koude motor zal dit inderdaad niet zo snel gebeuren. De olie is dan nog dikker en de motor draait dan vaak net iets hoger in de toeren.

Zit er de juiste en voldoende olie in? Is hij ook gewoon vervangen wanneer dat moest gebeuren?

Best een goede kans dat het de oliedruk sensor is, deze zijn relatief goedkoop en ook wel zelf te vervangen.

Gebruikersavatar
kenneth.BMW
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 sep 2010, 01:12
Locatie: Zaanstad

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door kenneth.BMW » 30 okt 2016, 22:13

Olie pijl is in orde en is in februari nog vervangen zit er nog geen 9000 in. Lijkt me sterk dat deze niet goed meer is? Is dit op een manier te testen?

En die sensor kan die stuk zijn als deze alleen rood gaat knipperen onder een te laag toerental? Ik merk nu echt satelliet het lampje alleen aangaat wanneer mijn toerental zakt.
Auto loopt in zijn D stationair 600 en in P 700 tussenschakeling tussen deze 2 als de motor goed warm is doet de toerental een stukje zakken. Van D naar R en soms ook andersom.

Nou heb ik ook een keer met hardtop remmen gehad dat het toerental eventjes zakt onder de 600 en ook dan kwam 1 seconden het rode olie lampje in beeld verder merk ik niks tijdens het rijden of dergelijke daarna loop de motor ook gewoon normaal stationair.
Echt rijplezier begint hier.

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door rob75 » 31 okt 2016, 11:49

Als het rode lampje brand dan is er een te lage druk wat (bijna) direct smeerproblemen tot gevolg heeft.

De enige oplossing hierbij is om de oliedruk te laten meten met een drukmeter, zodat je zeker weet wat de druk is. Naar aanleiding daarvan kan het de sensor zijn die defect is, of een ander probleem. De oliepomp kan wat te weinig druk leveren, de olie is te dun of er zijn problemen met verstoppingen. In het ergste geval kunnen het ook de krukaslagers zijn.

Succes,
Rob

Peufreak
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2018, 20:24

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door Peufreak » 21 mei 2018, 23:32

Hallo, is er al een oplossing gevonden? Wij hebben exact hetzelfde probleem en als ik op diverse fora zoek komt dit eigenlijk alleen bij automaten voor i.v.m het zakken van het toerental bij het inleggen van de D of de R. Simpelweg het toerental iets verhogen zou het in ons geval al oplossen. Bij het inschakelen van de airco gebeurt dit ook en dooft het lampje meteen indien het knippert. Auto heeft nu bijna een ton gereden en loopt super.

Peufreak
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2018, 20:24

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door Peufreak » 25 jun 2018, 22:24

Stationair regelklep schijnt volgens diverse buitenlandse fora het probleem te zijn ivm vervuiling. Ik ga hem controleren.

Peufreak
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 mei 2018, 20:24

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door Peufreak » 28 jun 2018, 09:29

Helaas, geen verandering. Ik wordt moedeloos van deze auto...

Marcelbouius
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2019, 16:25

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door Marcelbouius » 05 jun 2019, 16:30

Is hier ondertussen al een oplossing voor? Want ik heb hetzelfde maar dan in de Drive

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door Daytonawim » 05 jun 2019, 20:06

Echt niet herkenbaar, onze heeft al ruim 250k op de teller staan.

Geen last van olie lekkage bij oliefilterhuis ?
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door rob75 » 07 jun 2019, 08:44

Misschien heb je dat al gedaan, maar er zijn een aantal updates geweest voor de DME. Zo wat rondneuzend op internet wil dit wel eens de oplossing zijn. Het gaat er om dat de compensatie voor het stationair toerental soms niet lekker werkt. Dit is soms wel en soms niet een probleem. Ook zie ik wel eens dat de druksensor vervangen wordt waarna het gedrag ook weg is.

Succes,
Rob

rozv
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2021, 20:28

Re: Rood olie lampje knipper automaat in R.

Bericht door rozv » 03 jul 2021, 20:39

Dag iedereen,

Een herkenbaar probleem. Ik heb een BMW 320ci automaat. Bij automaat in R stand gaat het toerental omlaag en knippert het olielampje. Nieuwe oliesensor probleem niet verholpen maar alleen een het oliefilter vervangen en probleem was voor een jaar over.
Dit jaar nieuwe olie en filter en probleem was er weer. Kan ook de aansluiting van het kabeltje van de sensor zijn. Wellicht gecorrodeerd? Iemand nog suggesties.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”