Trilling achterzijde !
Re: Trilling achterzijde !
Flexibele koppeling, steunlager en centreerbus in een keer vervangen.
Zet er wel weer foto's op tegen die tijd
Zet er wel weer foto's op tegen die tijd
Re: Trilling achterzijde !
Zo vandaag begonnen met voorbereiden van het vervangen van de cardanas delen.
Heb nu drie weken vrij en ga er op me gemak morgen aan beginnen, foto's volgen
Heb nu drie weken vrij en ga er op me gemak morgen aan beginnen, foto's volgen
Laatst gewijzigd door Hompie op 02 aug 2017, 18:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Trilling achterzijde !
Succes met de klus...
E39 528I Touring automaat 1999
E46 330I Touring Automaat 2002
E46 330I Touring Automaat 2002
Re: Trilling achterzijde !
Vandaag de uitlaat gedemonteerd de transmissie steun en het hitteschild, morgen haal ik de cardanas er onderuit :duim
Laatst gewijzigd door Hompie op 02 aug 2017, 18:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Trilling achterzijde !
Vandaag de cardanas verwijderd, rubber van het steunlager was behoorlijk slap en verouderd, het lager draaide heel erg makkelijk rond, de flexibele koppeling zag er niet heel slecht uit, wel wat haarscheurtjes hier en daar, maar was wel vervormd zag ik
De BMW heeft de cardan er al eens onderuit gehaald om het differentieel te vervangen ca 7 jaar gelden, misschien toch niet helemaal goed terug geschoven (preload) want naar mijn weten moet de koppelingsschijf er gewoon recht tussen zitten
Probeer straks de centreer lagerbus te verwijderen en daarna lekker schoonmaken en weer alles monteren.
De BMW heeft de cardan er al eens onderuit gehaald om het differentieel te vervangen ca 7 jaar gelden, misschien toch niet helemaal goed terug geschoven (preload) want naar mijn weten moet de koppelingsschijf er gewoon recht tussen zitten
Probeer straks de centreer lagerbus te verwijderen en daarna lekker schoonmaken en weer alles monteren.
Laatst gewijzigd door Hompie op 02 aug 2017, 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Trilling achterzijde !
Zo vandaag eindelijk de centreerbus eruit laten halen bij de BMW omdat ik deze met geen mogelijkheid eruit kreeg, zelfs niet op de TIS methode, ze hebben het doorgezaagd met een mini reprozaag en daarna in 3 delen eruit getikt.
Vandaag het nieuwe lager monteren en de cardanas weer in elkaar zetten en terugplaatsen.
Helaas had ik nog twee compensatie ringen voor het steunlager nodig die pas maandag binnen komen, dus kan het helaas nog niet af monteren
Vandaag het nieuwe lager monteren en de cardanas weer in elkaar zetten en terugplaatsen.
Helaas had ik nog twee compensatie ringen voor het steunlager nodig die pas maandag binnen komen, dus kan het helaas nog niet af monteren
Laatst gewijzigd door Hompie op 02 aug 2017, 18:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Trilling achterzijde !
Centreerbus inmiddels erin getikt en exacte 4 mm laten uitsteken (TIS 4 mm+2)
Laatst gewijzigd door Hompie op 02 aug 2017, 18:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Trilling achterzijde !
Zo vandaag alles gemonteerd en (kort) proef gereden en ik moet zeggen dat tot nu toe alles trillingsvrij is
Ook met inschakelen merkte ik dat alles zacht en soepel ging.
Gaat morgen naar Drenthe toe, dus kan ik nog even goed oordelen, maar gaat er wel vanuit dat alles nu dik in orde is.
Qua werk vond ik het wel mee vallen, alleen het is beste zwaar zonder brug, ook de centreerbus en het steunlager zaten wat tegen, maar in ze totaliteit geef ik het een 7/10.
Heb het wel op me gemak gedaan en verdeeld over een paar dagen en ik ben in totaal opgeteld ongeveer 10 uur bezig geweest, maar heb dik 400 euro bespaard op de dealer
Ook met inschakelen merkte ik dat alles zacht en soepel ging.
Gaat morgen naar Drenthe toe, dus kan ik nog even goed oordelen, maar gaat er wel vanuit dat alles nu dik in orde is.
Qua werk vond ik het wel mee vallen, alleen het is beste zwaar zonder brug, ook de centreerbus en het steunlager zaten wat tegen, maar in ze totaliteit geef ik het een 7/10.
Heb het wel op me gemak gedaan en verdeeld over een paar dagen en ik ben in totaal opgeteld ongeveer 10 uur bezig geweest, maar heb dik 400 euro bespaard op de dealer
Re: Trilling achterzijde !
Even een korte update, trilling is nog aanwezig, bonk inschakelen van N naar D/R ook nog aanwezig
(vreemd genoeg niet constant) en het brommende geluid vanaf 80 km/u ook nog aanwezig, dus we zoeken vrolijk weer verder.
Ga me nu verdiepen in de achterste wiellagers en de aandrijfassen.
Klusjes worden vanaf dit punt alleen maar makkelijker
(vreemd genoeg niet constant) en het brommende geluid vanaf 80 km/u ook nog aanwezig, dus we zoeken vrolijk weer verder.
Ga me nu verdiepen in de achterste wiellagers en de aandrijfassen.
Klusjes worden vanaf dit punt alleen maar makkelijker
Re: Trilling achterzijde !
Zit weer ff bij te lezen. Respect hoe je dit aanpakt.