Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
LlukeK
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jul 2013, 17:59

Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Bericht door LlukeK » 26 mei 2015, 08:26

Goedemorgen,

Sinds 3 weken heb ik problemen met mijn airco, deze is er zomaar mee gestopt. Helaas merk je dit op dagen dat je hem het hardst nodig hebt.

Ik heb een M54B22 in een E46 Touring met climate control. De aircopomp wordt gekoppeld met een magneetkoppeling. Ik dacht dat deze stuk was want hij koppelt niet wanneer ik de airco inschakel.

Ik heb gemeten of er stroom op de koppeling komt wanneer je de airco inschakelt, dit was niet het geval waardoor ik problemen met de pomp grotendeels uitsluit. Iets zorgt ervoor dat de magneetkoppeling niet wordt ingeschakeld. Wat heb ik gecontroleerd:

Elektrische ventilator werkt en gaat ook draaien wanneer ik de airco inschakel. Airco laten vullen, misschien was deze te ver leeg waardoor hij door beveiliging niet aanslaat, niet het geval. Zekeringen? Allemaal gecheckt. Misschien de druk sensor stuk, deze denkt dat het systeem leeg is en zorgt dat hij niet aanslaat. Auto uitgelezen en de volgende melding kwam naar voren:
Afbeelding
Afbeelding

Simpel, even de sensor vervangen. Zit niet op een heel handige plaats maar het ging prima. Alles aangesloten en vanmorgen weer uitlezen. Zelfde als bovenstaande plaatjes en nog steeds 'currently present'. (ook na eerst alle fouten gewist te hebben.)

Iemand nog ideeën? Ik loop nu vast helaas.

Alvast bedankt.
Wie géén BMW rijdt, heeft pech.

Showroom 320i Touring 2,2 170PK Orient Blau

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Bericht door JdM » 26 mei 2015, 16:55

Bedrading naar de sensor gecontroleerd?

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Bericht door rob75 » 26 mei 2015, 19:06

Die schakelaar zit in het drukgedeelte van de airco-installatie. Volgens mij als je die loshaalt, komt het koelmiddel er met grote druk uit. Als je dat niet hebt gemerkt is je systeem volgens mij gewoon leeg. Wellicht ook dat daardoor de foutmelding opkomt? Ook na het vervangen van de druksensor.

Groet,
Rob

LlukeK
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jul 2013, 17:59

Re: Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Bericht door LlukeK » 27 mei 2015, 07:48

Bedrading van de sensor heb ik dusdanig gecontroleerd, tot hij na een paar cm verdwijnt in een dikke kabelboom. Ik kan mij haast niet voorstellen dat er midden in de kabelboom zomaar een breuk op treed. Er zouden dan op z'n minst meerdere kabels stuk zijn.

En ik heb het systeem, nadat ik het volledig heb laten vullen weer leeg laten halen omdat ik had begrepen dat er geen ventiel achter zat. Ondanks dat hij leeg was kwam er wel nog wat rest vloeistof uit. Hier heb ik wel rekening mee gehouden dus niet ingeademd o.i.d.

Waar zit deze schakelaar dan precies?
Wie géén BMW rijdt, heeft pech.

Showroom 320i Touring 2,2 170PK Orient Blau

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Bericht door JdM » 27 mei 2015, 20:17

Wis de code eens, koppel de sensor af en lees dan nog eens uit. Wellicht kun je zo uitsluiten of het de bedrading is, als dan de storing er nog steeds is (met afgekoppelde sensor) zou het in de bedrading moeten zitten.

LlukeK
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jul 2013, 17:59

Re: Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Bericht door LlukeK » 02 jun 2015, 14:03

Dat is een goede, ga ik eens proberen het weerkend.
Wie géén BMW rijdt, heeft pech.

Showroom 320i Touring 2,2 170PK Orient Blau

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Bericht door rob75 » 03 jun 2015, 20:03

Sorry voor de verwarring, met schakelaar bedoelde ik sensor. Er zit maar één meetpunt in en dat is de druksensor.

Ben even gaan zoeken naar meetpunten:

De sensor heeft een driepolige stekker, de draadkleuren en functie:

zwart/groen: 5 Volt
zwart/geel: massa
zwart/grijs: signaal van sensor

Ofwel, met contact uit zou de zwart/grijze draad dus geen massa mogen maken. Ook de 5 V niet.
Misschien ook handig om de nieuwe sensor ook even te meten.

Succes met meten.
-

Cabrioot
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 jun 2013, 18:40
Locatie: Huizen en omgeving

Re: Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Bericht door Cabrioot » 03 jun 2015, 21:02

Zoals de code op fotos aangeeft heb je een sluiting naar + wat betekent dat het signaal wat binnenkomt op de ecu te hoog is....om de storing te vinden moet je eerst de voeding van de sensor meten met de senor aangesloten, check of de 5 v aanwezig is tussen de 5v en de massa aansluting met contact aan...Staat deze 5v er check dan hoe hoog de spanning is op signaal draad tov de massa aansluiting,staat de 5v er niet check dan of de 5v of de massa aansluiting onderbroken is...pas wel op dat een massa niet gelijk is aan een 0v aansluitng die vaak bij sensoren word gebruikt....
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

LlukeK
Berichten: 75
Lid geworden op: 21 jul 2013, 17:59

Re: Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Bericht door LlukeK » 17 aug 2015, 17:50

Het probleem is inmiddels opgelost. Het probleem zat in het bedieningspaneel.
Wie géén BMW rijdt, heeft pech.

Showroom 320i Touring 2,2 170PK Orient Blau

Sateetje
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 feb 2019, 09:32

Re: Airco werkt niet meer. Pressure sensor.

Bericht door Sateetje » 27 feb 2019, 20:27

LlukeK schreef:Het probleem is inmiddels opgelost. Het probleem zat in het bedieningspaneel.
Wat was precies het probleem met dat paneel en hoe heb je dat opgelost? Bvd
BMW E46 330i Touring 11-2001

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”