[E46] Kofferklep probleem

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Maascomp

[E46] Kofferklep probleem

Bericht door Maascomp » 15 nov 2014, 10:10

Beste heren,
Ik heb een probleem met het openen van mijn kofferbak via de handgreep(microswitch).
Via de A.B gaat het wel en met de sleutel is het ook in orde.
Ik vermoed dus dat het een fout in de software is en ben eigenlijk opzoek naar iemand in Rotterdam die in bezit is van een Bmw scanner 1.4.0 en mij er een beetje wegwijs in kan maken want ik wil er op zeer korte termijn zelf ook 1 aanschaffen.
Ik heb een E46 cabrio van 2003 type 320CI
Wie kan mij helpen? :duim:

Maascomp

Re: Kofferklep probleem

Bericht door Maascomp » 18 nov 2014, 11:36

update: ik ben inmiddels ook in het bezit van een scanner 1.4 en werkt prima onder windows 7 64bits.
Kofferbak probleem is helaas nog niet opgelost :s
kan iemand mij misschien vertellen hoe dit geschakeld wordt?
dmv relais ? is er ergens een een electrisch schema te vinden?
ik heb alle draden gemeten en er is geen draadbreuk :s

Nesh
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 nov 2013, 16:37
Locatie: Leeuwarden

Re: Kofferklep probleem

Bericht door Nesh » 19 nov 2014, 16:34

Heb er ook problemen mee gehad. Met afstb lukt wel maar handmatig openen wou niet heb toen de hele koffer greep vervangen omdat de fout in de microswitch en het kunststof dingetje zat wat de microswitch indrukt als je de kofferbak wil openen. Aanzien deze onderdelen niet los verkrijgbaar zijn.

Maascomp

Re: Kofferklep probleem

Bericht door Maascomp » 19 nov 2014, 22:53

Bedankt Nesh maar ik heb ook al een andere complete greep en een ander slot in mijn bezit en getest.
Dat is dus echt niet het probleem, de microswitch heb ik ook doorgemeten en is in orde.
Ik denk dat het via een relais of een of ander apparaat geschakeld word maar die kan ik tot op heden niet vinden.
ik heb het rechterzijpaneel ook al verwijdert en daar achter zit de PDC unit en 2 relais. waar die precies voor zijn ben ik nog niet uit maar ik heb ze uitgewisseld( zijn allebij dezelfde) en geen resultaat.
Ben al 3 dagen ermee bezig en ben radeloos.
toch bedankt voor je reactie !

Helmuth69
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 nov 2014, 01:08

Re: Kofferklep probleem

Bericht door Helmuth69 » 22 nov 2014, 01:18

Hoi
Als je het handschoenen kasje met de sleutel op slot doet dan kun je de kofferbak niet met de hand open maken.
Alleen met de sleutel op afstand bediening.
Dus handschoenen niet op slot draaien met de sleutel dan kun je gewoon de achterklep met de hand open maken.
Laat maar weten of dit werkt.
Gr Helmuth

Maascomp

Re: Kofferklep probleem

Bericht door Maascomp » 22 nov 2014, 10:47

Beste Helmuth,
Ik heb mijn handschoenenkast nooit op slot gehad maar ik heb hem wel een keer verwijdert.
Daar zit dan dus een schakelaar of sensor o.i.d.???
Ik ga het zeker onderzoeken en hoop dat het probleem oplost.
In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken en ik laat het weten of het opgelost is. :duim:

gr John
Laatst gewijzigd door Maascomp op 22 nov 2014, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Kofferklep probleem

Bericht door rob75 » 22 nov 2014, 12:22

De kofferbakschakelaar is verbonden met de GM5 module (de beroemde bodycontrolmodule). De draad die daar heen loopt kan ook nog de boosdoener zijn.
Verder wordt de kofferbak pas vrijgegeven als het slot in het dashboardkastje open staat (gaat via de CV) en de hotelstand wordt opgeheven. Hiervoor is een schakelaar aanwezig in het handschoenenkastjeslot. De aansluiting daarvan zit linksachter in het handschoenenkastje. Dus misschien is daarmee iets misgegaan bij het demonteren van het dashboardkastje.

Als je de schema's zoekt, google even op "wds bmw online".

Succes,
Rob

Gebruikersavatar
JdM
Berichten: 949
Lid geworden op: 22 apr 2009, 17:34
Locatie: Geldrop

Re: Kofferklep probleem

Bericht door JdM » 22 nov 2014, 13:34

Ik zet in op een draadbreuk wanneer de afstandsbediening ook niet functioneert, maar je zegt dat die het altijd gewoon doet?
Dan is het waarschijnlijk ook niet de GM5 module, want die regelt het sleutelsignaal en het signaal naar de achterklep.
De schakelaar in de greep zelf zou wat mij betreft, afgaande op de manier waarop je de storing omschrijft ook de allereerste en zelfs enige gedachte zijn. Hoe heb je een andere greep geprobeerd? Hoe heb je de microswitch doorgemeten?

Maascomp

Re: Kofferklep probleem

Bericht door Maascomp » 22 nov 2014, 14:16

Ik heb het handschoenenkastslot/handgreep eruit gehaald en inderdaad er was een draadje afgebroken :gekdoen:
het is gerepareerd en werkt weer als een nieuwe.
Een week lopen zoeken in de kofferbak en het probleem zit aan de voorkant :gek:
Als jullie niet met deze antwoorden waren gekomen had ik het zelf nooit gevonden dus heel erg bedankt voor de info en het meedenken :duimen:

Gebruikersavatar
chicco68
Berichten: 200
Lid geworden op: 08 mei 2012, 17:03
Locatie: Limburg

Re: Kofferklep probleem

Bericht door chicco68 » 19 feb 2018, 00:11

Even dit topic nieuw leven inblazen :)

Ik heb hetzelfde probleem, althans kan alleen mijn kofferbak openen met de sleutel. Zowel met de afstandsbediening als de koffergreep gaat hij niet open.
Voordat ik de hele bedrading ga nakijken cq het probleem rondom de achterklep zoek heb ik even in het handschoenenkastje gekeken, maar welk handschoenenkastslot/handgreep moet ik precies hebben? Die aan de voorzijde zit (en waar je dus ook de sleutel in kunt duwen) of zit er linksachter nog iets?
Als ik op de afstandsbediening voor de achterklep duw hoor ik namelijk links achter het handschoenenkastje iets klikken... :s

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”