Door een productiefout van de carter ventilatie op de BMW E46 kan bij temperaturen onder 0 grote schade aangericht worden.
Betreffende schade aan:
- Motor
- Olie afscheider
- Katalysator
- Uitlaatsysteem
- Lambdasonde
- Bobines
- Bougies
- Kabelbomen
- BMW 3 series, vooral 316, 318 (N42, N45, N46). Toch kunnen andere modellen ook onderhevig zijn aan het probleem
- Voornamelijk korte afstand rijders (bijvoorbeeld 2x10km per dag). Er zijn ook gevallen bekend bij langere afstand rijders, echter in mindere mate
- Auto’s welke tijdens vorstperiodes buiten staan.
- Extreem veel witte/zwarte rook vanuit het uitlaatsysteem
- Het befaamde motorsymbool "afwijkende waarden uitlaatgassen”
- Drap/sludge op de olievuldop e.d. (zie ook hier)
- Abnormaal olie-verlies (bijvullen)
- Onregelmatig stationair of zelfs stilvallen
Oorzaak van het probleem:
De carterventilatie voorkomt dat er olienevel in het inlaatsysteem wordt gezogen. Echter kan niet alleen olienevel ingezogen worden, maar ook waterdamp wat niet wordt afgevangen door de carterventilatie.
Wanneer dit water bevriest kan de ventilatie geblokkeerd worden met als resultaat dat de oliedruk in het carter tot het extreme oploopt en de olie vanuit de kleppen de cilinders in kan lopen. Met als resultaat dat er olie verbrandt wordt in de motor waardoor er zwarte en witte rook ontstaat en de motor erg raar trekt/trilt.
Ook zal de katalysator worden beschadigd en zal er olie in het uitlaatsysteem gedrukt worden. Deze olie zal hierin zeer snel opgenomen worden en zal de motor dus niet meer gesmeerd zijn, daar het een gesloten systeem betreft. Wat volgt is het vastlopen van de motor (zuigers).
Dit probleem zal meer voorkomen bij korte afstand rijders, aangezien bij korte afstanden niet veel condens verdampt zal worden omdat de motor niet op temperatuur komt of daar niet lang op blijft. Het enige resultaat bij een volgende trip is meer condensatie, wat dus ook weer niet verdampt zal worden.
Mogelijke oplossingen:
- Kortere oliewissels (om de 10k)
- Olie verversen voor de winter begint
- Het wisselen van olietype (geen 0W-35/5W-35/10W-40, maar 0W-40)
- Het installeren van olie-afscheider speciaal voor koudere landen (11157503523 en 11617516007) optie SA842A “scandinavian construction”.
- Covers achter de nieren plaatsen (51718199699 en 51718199700)...5 minuutjes werk, echter nog geen long-term ervaringen bekend.
- De installatie van een terugslagklep (€11 bij Rhein BMW workshop in Würzburg, Duitsland), helaas nog geen long-term ervaringen bekend.