[E46] OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Rene08
Berichten: 3450
Lid geworden op: 09 mar 2008, 20:09

[E46] OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door Rene08 » 08 dec 2011, 22:41

Het Probleem:
Door een productiefout van de carter ventilatie op de BMW E46 kan bij temperaturen onder 0 grote schade aangericht worden.
Betreffende schade aan:
  • Motor
  • Olie afscheider
  • Katalysator
  • Uitlaatsysteem
  • Lambdasonde
  • Bobines
  • Bougies
  • Kabelbomen
Betrekking op:
  • BMW 3 series, vooral 316, 318 (N42, N45, N46). Toch kunnen andere modellen ook onderhevig zijn aan het probleem
  • Voornamelijk korte afstand rijders (bijvoorbeeld 2x10km per dag). Er zijn ook gevallen bekend bij langere afstand rijders, echter in mindere mate
  • Auto’s welke tijdens vorstperiodes buiten staan.
Symptomen bij het probleem:
  • Extreem veel witte/zwarte rook vanuit het uitlaatsysteem
  • Het befaamde motorsymbool "afwijkende waarden uitlaatgassen”
  • Drap/sludge op de olievuldop e.d. (zie ook hier)
  • Abnormaal olie-verlies (bijvullen)
  • Onregelmatig stationair of zelfs stilvallen
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Oorzaak van het probleem:
De carterventilatie voorkomt dat er olienevel in het inlaatsysteem wordt gezogen. Echter kan niet alleen olienevel ingezogen worden, maar ook waterdamp wat niet wordt afgevangen door de carterventilatie.

Wanneer dit water bevriest kan de ventilatie geblokkeerd worden met als resultaat dat de oliedruk in het carter tot het extreme oploopt en de olie vanuit de kleppen de cilinders in kan lopen. Met als resultaat dat er olie verbrandt wordt in de motor waardoor er zwarte en witte rook ontstaat en de motor erg raar trekt/trilt.

Ook zal de katalysator worden beschadigd en zal er olie in het uitlaatsysteem gedrukt worden. Deze olie zal hierin zeer snel opgenomen worden en zal de motor dus niet meer gesmeerd zijn, daar het een gesloten systeem betreft. Wat volgt is het vastlopen van de motor (zuigers).

Dit probleem zal meer voorkomen bij korte afstand rijders, aangezien bij korte afstanden niet veel condens verdampt zal worden omdat de motor niet op temperatuur komt of daar niet lang op blijft. Het enige resultaat bij een volgende trip is meer condensatie, wat dus ook weer niet verdampt zal worden.

Mogelijke oplossingen:
  • Kortere oliewissels (om de 10k)
  • Olie verversen voor de winter begint
  • Het wisselen van olietype (geen 0W-35/5W-35/10W-40, maar 0W-40)
  • Het installeren van olie-afscheider speciaal voor koudere landen (11157503523 en 11617516007) optie SA842A “scandinavian construction”.
  • Covers achter de nieren plaatsen (51718199699 en 51718199700)...5 minuutjes werk, echter nog geen long-term ervaringen bekend.
  • De installatie van een terugslagklep (€11 bij Rhein BMW workshop in Würzburg, Duitsland), helaas nog geen long-term ervaringen bekend.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

edho
Berichten: 153
Lid geworden op: 22 aug 2010, 14:34

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door edho » 08 dec 2011, 22:51

Ook ik verdenk mijn olieafscheider en wil deze laten vervangen in mijn 316i touring.
Symptomen: Drap aan peilstok, veel olieverbruik/lekkage
Al gedaan: vacuumpomp vervangen, klepdeksel vervangen, oliewissen van 5w30 naar 5w40.

Wat kost het om alleen de olie afscheider te laten vervangen voor een nieuwe?
Kan iemand een prijs noemen? en een goed adres in zuidholland noord?

maarten22
Berichten: 310
Lid geworden op: 08 okt 2009, 19:10

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door maarten22 » 09 dec 2011, 11:07

Hebben ze bijna allemaal last van. Heb een 330ci waar voornamelijk lange stukken mee gereden word. Heeft 2 ton gelopen en ververs elke 12,500 km mijn olie. Hij is afgelopen keer geflushed met Forte motor flush. Heb recent alle carter ventilatie onderdelen vervangen incl slangen voor de cold weather onderdelen en alle slangen en de carter ventilatie zelf zaten toch behoorlijk verstopt. Heb ook gelijk de stationair klep schoongemaakt en het blok loopt weer als een zonnetje. Ook zit vaak de onderkant van je pijlstok verstopt met sludge. Er is heel veel over geschreven op de Amerikaanse fora. Zoek maar is op E46 CCV(carter crankcase ventilation) Heb alle onderdelen in DE besteld en was 160 euro kwijt. Alles was de cold weather versie en slangen etc zaten erbij. Hier bij de dealer zou het 220 euro ex zijn geweest. Je bent wel een paar uur aan het schroeven en sleutelen en het is een pita om de (grotere) cold weather ccv te monteren.

http://blog.bavauto.com/8003/diy-video- ... on-system/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://blog.bavauto.com/8003/diy-video- ... on-system/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb het grotendeels zelf gedaan, maar ik geloof dat mijn garage rond de 400-500 euro rekent incl factuur en onderdelen.

maarten22
Berichten: 310
Lid geworden op: 08 okt 2009, 19:10

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door maarten22 » 09 dec 2011, 11:11

edho schreef:Ook ik verdenk mijn olieafscheider en wil deze laten vervangen in mijn 316i touring.
Symptomen: Drap aan peilstok, veel olieverbruik/lekkage
Al gedaan: vacuumpomp vervangen, klepdeksel vervangen, oliewissen van 5w30 naar 5w40.

Wat kost het om alleen de olie afscheider te laten vervangen voor een nieuwe?
Kan iemand een prijs noemen? en een goed adres in zuidholland noord?
Slangen zitten ook vaak vol met troep, en breken vaak. Er word aangeraden om alles te vervangen. Zou zonde zijn als enkele weken later een slang gescheurd is. Mijn garage rekend er rond de 400-500 voor. De onderdelen zitten al rond de 200 ex en je bent al snel 4-5 uurtjes bezig.

KJ_bmw
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 jan 2008, 17:15
Locatie: Vlakbij Rotterdam

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door KJ_bmw » 09 dec 2011, 17:31

Heb deze delen bij mijn 318 vorige maand ook maar preventief vervagen. Echt een takke werk... Vooral 2 bouten die het spruitstuk aan de onderzijde vastzetten was een drama om los te krijgen. Ca 4-5 uur bezig geweest. Er zat wel een boel rommel in de slangen en olieafscheider. Ik heb ook een nieuwe peilstok en de buis hiervan meebesteld maar deze buis is onmogelijk te vervangen, kreeg hem maar een cm of 5 los en daarna bleef ie klemmen. Deze dus maar weer teruggeplaatst. Direct ook olie ververst (0W40) en afdekkapjes achter de nieren weer geplaatst. Nu een maand verder en de eerste mayo zit alweer aan de peilstok, de vuldop blijft zoals altijd gewoon vrij van deze rommel..
Wij rijden zelf ca 2*20Km per dag met deze auto.
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

von jot

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door von jot » 09 dec 2011, 20:21

Pas laten doen bij mijn specialist; kwam op plm. € 450 incl onderdelen. Geen oileverbruik meer; sludge had ik geen last van. Ook hier woon-werk 2x21km, maar regelmatig lange stukken (50-250km)

Gebruikersavatar
E60pro
Berichten: 889
Lid geworden op: 09 apr 2011, 18:30

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door E60pro » 09 dec 2011, 20:30

sh** hey dat klinkt niet goed.
Mijn auto word dagelijks alleen maar gebruikt voor ritjes van 5 a 10 km.

Valt een E60 hier buiten?

KJ_bmw
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 jan 2008, 17:15
Locatie: Vlakbij Rotterdam

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door KJ_bmw » 09 dec 2011, 20:53

Bij mij zijn dus de olie afscheider incl alle slangen vervangen (de gewone uitvoering, de versie voor koud klimaat helpt volgens mij niets) Tevens rij ik al een paar jaar met covers achter de nieren.
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

KJ_bmw
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 jan 2008, 17:15
Locatie: Vlakbij Rotterdam

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door KJ_bmw » 09 dec 2011, 20:58

Nee, ik laat ze de hele winter zitten. Auto krijgt echt nog meer als voldoende koeling. Wellicht heeft ie de extra koeling nodig als je de auto echt zwaar belast maar dat komt bij ons eigenlijk nooit voor.
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

von jot

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door von jot » 09 dec 2011, 21:05

Bij mij is de volledige CCV inclusief alle slangen vervangen vanwege verhoogd olieverbruik.
Blij dat ik het zelf niet heb hoeven doen... Wat een buttklus, man!
Ik hoop dat het bij deze ene keer blijft... Oh ja, het olieverbuik is sinds de vervanging nihil (uitlaat is niet meer zwart)!

Gebruikersavatar
Arno S.
Berichten: 589
Lid geworden op: 21 okt 2010, 15:54
Locatie: Drachten

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door Arno S. » 09 dec 2011, 21:14

Heb nu al een 15k gereden zonder olieverbruik. Echter loopt ie stationair wel es onregelmatig, niet extreem ofzo.

Gebruikersavatar
E60pro
Berichten: 889
Lid geworden op: 09 apr 2011, 18:30

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door E60pro » 09 dec 2011, 21:18

Zo als erg veel E60's loopt die van mij ook wel iet wat onregelmatig stationair en ik voeg ongeveer 5 maand een liter olie bij.

Gebruikersavatar
buutnhuus
Berichten: 1342
Lid geworden op: 27 feb 2010, 16:32
Locatie: Bergentheim, overijssel

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door buutnhuus » 11 dec 2011, 10:28

ik rij elke dag ong 2x 5km, en daarna gebruik ik hem 's avonds meestal nog wel even (2x 11km) ik heb alleen die mayo drap aan de peilstok zitten. verder loopt de auto goed, geen overmatig olieverbruik o.i.d. ik heb een 316i N42. dus als ik die covers zou plaatsen zou het beter voor de motor zijn?
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008


dw70
Berichten: 1994
Lid geworden op: 27 okt 2010, 13:02

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door dw70 » 11 dec 2011, 13:35

2 x 5 km is voor geen enkele auto gezond. :nee: Ook met 2x11 km komt je auto toch nooit echt op bedrijfstemperatuur. Af en toe benzineverspillen en 100km toertochten maken laten je BMW langer leven dan de hulp van 2 voorzetroosters in de winter.

Er hoort olie aan een peilstok en geen mayo.
E36 320i Coupé 1994 verkocht :zwaai: News from the new owner: the car is a total loss after a crash :|

Gebruikersavatar
buutnhuus
Berichten: 1342
Lid geworden op: 27 feb 2010, 16:32
Locatie: Bergentheim, overijssel

Re: OPGELET korte-afstand rijders! Motorstoring/Schade

Bericht door buutnhuus » 12 dec 2011, 18:15

ja oke dat gebeurt af en toe ook wel hoor ;) meestal een paar x in de maand naar de bios, is ook alweer 50 km heen en 50km terug.
mja ik kan er ook niks aan doen dat ik zulke korte afstanden rijd. ik ga er ook niet eerder voor m'n bed uit om eerst ff 20km te rijden :P
de benzine wordt dus genoeg verspilt, heb de auto nou zo'n anderhalve maand en heb alweer 4000km gereden (volgens vwe 52 dagen, dat is dus 4000:52=77km gemiddeld per dag) en toch mayo aan de peilstok.
E46 316i 1999 EIBACH PRO verkocht
E46 316i 2002 EIBACH PRO
E90 318D 2008


Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”