Pinbezetting reset dagteller

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bmwpeter

Pinbezetting reset dagteller

Bericht door bmwpeter » 13 nov 2012, 11:29

Het reset knopje van m'n dagteller werkt niet meer, knopje kan ik wel gewoon indrukken etc. maar de dagteller springt niet meer op nul.

Waarschijnlijk maakt het resetknopje tijdens indrukken geen contact meer op de printplaat (verend clipje kapot denk ik)

Weet iemand welke pins/draadkleuren op de stekker de dagteller resetten?
KONI FSD + EIBACH PRO-KIT + LPI = SUPER

bmwpeter

Re: Pinbezetting reset dagteller

Bericht door bmwpeter » 13 nov 2012, 14:35

In mijn zoektocht op het web kwam ik onderstaande post tegen, het afgebroken pinnetje zou weleens de reden kunnen zijn voor het niet meer kunnen resetten van de dagteller.

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=719606

Ik zal m'n teller-unit eens inspecteren of dit idd het geval is :)

To be continued :P

JzAero

Bericht door JzAero » 13 nov 2012, 15:33

Hoi,

Ik heb bij het monteren van mijn zilveren tachoringen mijn pin gebroken van zowel de dagteller als de klok. Deze pinnen zijn waarschijnlijk niet los te koop dus moet je waarschijnlijk nieuwe klokkenunit kopen. Ik heb het opgelost door handmatig (belangrijk want met elektrisch apparatuur was ik bang dat ik teveel druk zou zetten) een gaatje te boren waar de pin oorspronkelijk hoort te zitten. Daarna heb ik een stuk ijzerdraad met bijpassende diameter erdoor heen gestoken en vastgelijmd met secondelijm. Het zit er nu al een aantal maanden in en het werkt nog steeds (ook bij lage en hoge temperaturen, ivm de lijm).

Edit:
Zie net dat ze in dat topic ongeveer dezelfde oplossing hebben gebruikt, had niet door dat mensen hetzelfde probleem ook hadden :) Hun oplossing heb ik eerst ook geprobeerd, maar in mijn geval wilde het draadje nog te vaak van zijn plek draaien waardoor die niet meer in de juiste positie bleef om te 'drukken'. Mijn oplossing fixt hem in ieder geval de draairichting, waardoor die niet meer kan draaien. Met wat lijm erbij is het in feite gewoon weer een strakke 'solid' pin.

Hier heb ik een plaatje van mijn aanpassing. Onder de '20km' streep zie je het ijzerdraadje nog zitten. Het pinnetje wijst van de klokken weg, dus onder de streepjescode zit het pinnetje eigenlijk.
Afbeelding

Hieronder mijn topic waar ik het heb opgelost :)

viewtopic.php?f=29&t=26166&start=225

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 15 nov 2012, 17:44

Er was dus inderdaad een pinnetje van de dagtellerknop afgebroken, dit pinnetje moet de microswitch indrukken om de dagteller te resetten.

Ik heb het afgebroken pinnetje vervangen door een rubberblokje met een inkeping zodat die over het uitsteeksel waar normaal het pinnetje aan zit geschoven kan worden. Daar het rubberblokje te zacht is om de microswitch in te drukken zodat je een klik hoort heb ik een speldekop met een mooi rond kunststof bolletje in het rubber geprikt zodat het bolletje de microswitch indrukt tijdens het bedienen van de dagtellerresetknop.

Alles werkt nu weer als vanouds gelukkig :duimen:

costerleone

Bericht door costerleone » 17 nov 2012, 20:22

Heren,

Vermoedelijk heb ik het zelfde probleem.
Peter heb jij misschien nog foto's van jou km teller?

thx

JzAero

Bericht door JzAero » 17 nov 2012, 22:39

Slimme oplossing :) Succes costerleone! Als je problemen hebt laat het hier dan even weten :)

bmwpeter

Bericht door bmwpeter » 18 nov 2012, 10:17

Foto's heb ik er niet van gemaakt maar op de eerder genoemde link kun je al heel goed zien wat je tegen komt als je de teller-unit openschroefd.

Het rubberblokje met inkeping, waar ik het over heb, zit tussen het ronde schoteltje en het palletje welke op de microswitch dient te drukken geklemd. Het deel onder de inkeping van het rubberblokje valt dus om het palletje heen. Wanneer je hier een druppeltje seconde lijm tussen doet zit het rubberblokje goed gefixeerd.

Het rubber is echter te zacht om de microswitch in te drukken daarom heb ik een speldje met een rond kunststof kopje in het rubber geprikt en het uitstekende deel van de speld afgeknipt.

Het bolletje van de speld drukt nu bij indrukken van de dagtellerresetknop (leuk scrabble woord) de microswitch in zodat deze daadwerkelijk klikt (dit hoor je daadwerkelijk ook).

Succes met de reparatie maar neem er wel de tijd voor want het is best een gepriegel. Haal wel voordat je de tellerunit uit elkaar schroeft de rubberen manchetjes van de twee bedieningsknoppen af (gewoon eraf trekken) en zet deze er pas weer terug op als je de unit weer in elkaar geschroefd hebt. :zwaai:

Phantom

Bericht door Phantom » 20 nov 2012, 18:38

Dit komt vaker voor. Het zijn nogal fragiele pinnetjes. Ik heb het zelf ook meegemaakt en heb het nog met geduld, een pincet, loep en industrielijm weten te fixen haha :X
Maar die truc met een ijzerdraadje is ook een goeie oplossing!
Afbeelding
[E46 318i sedan ///M] Sold
[E90 320i sedan high executive]

costerleone

Bericht door costerleone » 30 dec 2012, 15:50

Vandaag geprobeerd, maar lukt toch niet helemaal optimaal,
denk dat ik langs de sloop even ga en een km teller uit elkaar haal.
zou het ook uit een e36 kunnen? of sedan/ coupe etc zijn die tellers het zelfde?

Fijn weekend

Tom_

Bericht door Tom_ » 30 dec 2012, 21:42

Ik had hetzelfde probleem toen ik mijn auto net gekocht had, ik heb het toen net zoals in het eerdere linkje opgelost:
Afbeelding
Werkt tot op heden nog steeds prima, en als het daarna weer werkt er rekening mee houden dat het een erg fragiele constructie is :)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”