Vacuumlek / Wegvallende brandstofdruk / Herrie bij koude start

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door rob75 » 30 sep 2019, 11:14

De vaccuumleidignen zijn eigenlijk alle slangen waar iets van lucht doorheen kan. Dus alles dat van en naar je inlaat loopt is verdacht.
Het geluid aan de voorkant van de motor is waarschijnlijk de secundaire luchtpomp. Deze heeft ook een leiding die zou kunnen lekken. Deze blaast overigens direct lucht in de uitlaat.
De brandstofdruk is 3,5 bar +/- 0,2 bar bij draaiende motor.

Succes,
Rob

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek? Of toch iets anders? Code 0171 en 0174

Bericht door FirstString » 04 okt 2019, 12:02

Vanmorgen even de brandstofdruk gemeten.

Meter geeft 4bar aan met een lopende motor en is na 10 minuten teruggelopen naar 2,7bar.

Ik zal van het wekend even direct op de leiding proberen te meten, al moet ik even uitzoeken hoe ik dat doe.
Hoe haal ik de druk van de leiding voor ik de rail eraf haal?

Ik heb vorige keer trouwens nog wat foto's gemaakt van de verstuivers toen in de ccv verving. Ze waren aardig smerig viel me op. Kan ik die ergens goed mee schoonmaken? Zou dat een eventuele lekkende verstuiver oplossen? of moet er dan een nieuwe in?
Laatst gewijzigd door Edward op 16 jul 2020, 12:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende link naar afbeelding verwijderd.
E46 318i Executive 2001

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Vacuumlek / Wegvallende brandstofdruk / Herrie bij koude start

Bericht door ehombie » 04 okt 2019, 14:11

Als er een lekt vervangen....zou ik zeggen. Er zijn bedrijven die ze reinigen/reviseren en testen onder druk. Maar is een beetje kosten baten verhaal. Tevens weet ik alleen dat het wel eens gebeurd voor met name diesel injectoren

Schoonmaken van buiten met injectorreiniger (wat je normaal in de tank doet) en vezelvrije doek? Ultrasoon zul je wel niet hebben...waar je die tip in kunt zetten met injectorreiniger?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Vacuumlek / Wegvallende brandstofdruk / Herrie bij koude start

Bericht door rob75 » 06 okt 2019, 14:37

Als ik het zo zie is je brandstofdruk goed, hooguit iets aan de hoge kant. Maar je ECU corrigeert met meer brandstof en niet met minder.
Als er al iets met de verstuivers is, dan is het dat ze verstopt (vervuild) zijn. Meestal helpt ultrasoon reinigen dan inclusief het sproeibeeld. DAt kost denk ik zo'n 20 euro per verstuiver. Nieuwe zijn denk ik een stuk duurder.
Schoonmaken aan de buitenkant met een reiniger die goed ontvet. Meestal is verstiuverreiniger iets op petroleum basis.

De druk van de rail halen: start de auto en haal het relais uit de brandstof pomp. Als de motor afslaat is de druk (nagenoeg) weg.

Succes,
Rob

apartewoartel
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 okt 2015, 22:04

Re: Vacuumlek / Wegvallende brandstofdruk / Herrie bij koude start

Bericht door apartewoartel » 17 okt 2019, 17:03

Ik was wel benieuwd of je onderhand al wat verder bent gekomen?

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Kapotte Waterpomp en koelvloeistof binnen de auto..

Bericht door FirstString » 22 okt 2019, 10:33

Hey! Ik ben er nog niet aan toegekomen de laatste paar weken, druk druk druk!

Ondertussen is er wel wat anders leuks gebeurd..

Ik zette mijn wagen vorige week thuis neer en toen ik stil stond zag ik wat rook onder de kap uitkomen. Toen ik de kap opende bleek het hele blok nat te zijn. Eerst dacht ik dat er wat mis wad met de onderplaat, het regende hard, maar toen ik goed keek zag ik een mooie helder groen stroompje onder het blok uit lopen. Ik ben dus bang dat mijn waterpomp kapot is.

Wel blij dat het helder groen was. Maar dat deed me denken aan de 'gekke' geur die ik al een paar dagen rook binnen in de wagen. En ja, de vloer is een beetje vochtig en vettig en de ramen beslaan mega tijdens vies weer.

In mijn oude Volvo V70 had ik hetzelfde probleem, daar verving ik toen de kachelradiator en klaar was kees. Dus ik denk dat ik daar ook maar eens naar ga kijken..

TBC!
E46 318i Executive 2001

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek / Wegvallende brandstofdruk / Herrie bij koude start

Bericht door FirstString » 11 nov 2019, 15:55

Zo, tijdje terug alweer.

Het nodige is gedaan aan de wagen.

Er bleek een koelwaterslang te zijn geknapt, dus het viel uiteindelijk gelukkig mee. Wel een nieuw multiriem ivm vettigheid van het koelwater maar dat waren de kosten niet.
Ik heb direct maar een grote beurt laten doen bij de garage, bleek dat er verkeerde bougies in de wagen zaten. Het diesel achtige geluid is wel een stuk minder geworden btw.
Wat betreft koelwater in de auto zelf, de geur is weg vloer is droog en de wagen beslaat alleen wanneer ik geen cc gebruik. Ik wacht nog even met het vervangen van het element, aardige klus zag ik.
Er viel van de week wel een fiets op de motorkap.. mooi k*t. Maarja een beetje onontkoombaar hier in Amsterdam met meer fietsen dan inwoners.. Zit een kras boven t embleem. Dat embleem ga ik maar even vervangen btw, is behoorlijk geel geworden.

Ik heb 2 punten waar ik tegenaanloop. 1 is dat wanneer ik het achterraam open doe het raam zover open gaat dat de de spoiler het dak van de wagen raakt. daar zit ondertussen al een oppervlakigge kras. Iemand daar een oplossing voor? Ook blijft de achterwisser soms steken, net of hij geen contact maakt met het mechanisme in de klep.

Verder rijd hij heerlijk, ben echt super blij met de wagen! Aan het twijfelen of ik de originele radio wil vervangen voor een android exemplaar...
E46 318i Executive 2001

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Vacuumlek / Wegvallende brandstofdruk / Herrie bij koude start

Bericht door Daytonawim » 11 nov 2019, 16:46

Heb je ook echt onder de vloerbedekking en isolatie gekeken?

De ruitenwisser as moet je eigenlijk ieder jaar even demonteren, schoonmaken in vetten en monteren. Even opletten dat je geen ringetjes kwijt maakt.
Is echt een kwaal.

Je spoiler is waarschijnlijk niet origineel, want mijn raam komt niet tegen de spoiler aan.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Gebruikersavatar
Robin
BimmerPortal Team
Berichten: 1422
Lid geworden op: 12 nov 2017, 04:13
Locatie: Limburg

Re: Vacuumlek / Wegvallende brandstofdruk / Herrie bij koude start

Bericht door Robin » 07 mei 2020, 17:54

Goed, ik haak even in op dit draadje, ben even ten einde raad. Betreft een E46 318i Touring van 2003. Afgelopen weekend bij Patrick Visser geweest voor de carterventilatie. Mocht helaas niet baten. Bij het starten na het vervangen meteen de codes gewist. Reageerde de auto wel op.

Afgelopen half jaar het volgende vervangen:
  • beide lambdasondes
  • olievuldop en peilstok
  • luchtmassameter
  • afgelopen weekend dus de carterventilatie
  • brandstofpomp (tweedehands, ging op zaterdagavond stuk en had de auto maandagochtend nodig)
De ECU blijft code 'p1159 Mengselverhouding additief hoog, cilinderrij 1' geven. In INPA is dit code 272C. Dit is ook de enige code die ik steeds krijg. Patrick en ik hebben het volgende besproken als mogelijke oorzaken:
  • Valvetronic en excentriekas
  • Injector
Een van de injectoren is in dit verhaal nog het meest waarschijnlijk, gezien het alleen cilinderbank 1 betreft. Heb voor de zekerheid even gecheckt wanneer de laatste keer een grote beurt is gedaan (en dus naar alle waarschijnlijkheid ook een brandstoffilter. Dit is 52.000 km geleden. Brandstoffilter is dus geen overbodige luxe, maar het lijkt mij aannemelijk dat ik dan op alle cilinderbanken een storing moet krijgen, en niet alleen op 1.

Ik moet nog even checken wat de fueltrims doen. Wat mij overigens weer te binnen schiet nu, en wel opviel enige tijd geleden, is het volgende. Ik was de live waarden van de motor aan het bekijken. Toen ik bij de lambda's uitkwam, kreeg ik het volgende scherm te zien, met een foutmelding erbij. Dit was enige tijd na het vervangen van beide lambda's. Opvallend hierbij is, is dat beide lambda's een storing geven, maar dat de mengselverhouding alleen op cilinderbank 1 te hoog is.

Afbeelding

Betreft dit een slechte lambda, en kan het probleem hiermee verholpen zijn? Zo ja, welke is lambda is 't? Of heeft iemand andere ideeën?

[Update] vergeten te vermelden dat de auto met de lmm losgekoppeld wel beter rijdt. Zakt bijvoorbeeld bij het intrappen van de koppeling terwijl ik aan kom rijden amper of niet beneden de 600/700 toeren en valt dus ook niet uit. Wel heb ik het idee dat 'ie alsnog wat stottert bij accelereren. Dit is vooral merkbaar in zijn 1 en 2 tussen de 2500 en 4000 toeren. Eigenlijk hetzelfde als met lmm vast, alleen minder heftig.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

FirstString
Berichten: 42
Lid geworden op: 18 aug 2019, 06:59

Re: Vacuumlek / Wegvallende brandstofdruk / Herrie bij koude start

Bericht door FirstString » 16 jul 2020, 11:48

Hey Robin,

Bij mij was het uiteindelijk de brandstoffilter. Nadat ik die verving was de storing weg!
E46 318i Executive 2001

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”