E46 Touring ruitenwisser perikelen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Spades

E46 Touring ruitenwisser perikelen

Bericht door Spades » 11 jun 2019, 19:21

Hallo allemaal,

Omdat ik twee aparte topics aanmaken een beetje overdreven vind doe ik het even zo.

Mijn naam is Tiemen en sinds zaterdag bezit ik een e46 318D Touring uit 2004. Het idee is om met deze auto op vakantie te gaan, of ik hem daarna houd weet ik nog niet. Een diesel rijdt zo fijn maar is duur om te hebben zonder de kilometers te maken. Voor de vakantie kan een diesel makkelijk uit 😊

Ik kocht de wagen met wat gebruikssporen maar technisch is hij in zeer goede staat. Op 1 ding na: de ruitensproeier, wisser en glazen kofferklep hebben problemen.

-De ruitenwisser zat los achter en heb ik er maar even helemaal afgehaald.
-De sproeier achter doet niks.
De glazen kofferklep krijg ik niet open met het knopje en wel met de sleutel.

Met mijn huis tuin en keuken OBD stekker vind ik geen foutcodes.

Ik heb vandaag bij BMW recycling in Amsterdam een nieuwe motor gehaald, deze functioneert echter helemaal niet want met deze motor registreert de auto niet eens dat de kofferklep dicht zit.

Ik lees veel over mogelijke kabelbeeuken, bij mij doet de antenne het echter wel en de sleutel ook.

Is er nog iets anders waar ik aan kan denken? Zou toch wel fijn zijn met een werkende wisser te rijden komende zomer.

Groet,

Tiemen

rob75

Re: E46 Touring ruitenwisser perikelen

Bericht door rob75 » 12 jun 2019, 11:01

De ruitenwissermotor bevat ook een stuurmodule. Het komt wel voor dat die defect raakt. Enige oplossing is dan een nieuwe ruitenwissermotor.

Voor de vergrendeling lijkt het erop dat de drukschakelaar defect is. Dit zou je kunnen meten door de connector los te nemen en te zien of de schakelaar het doet. De werking via de sleutel laat zien dat de rest van dat circuit goed is.

Succes,
Rob

Daytonawim

Bericht door Daytonawim » 12 jun 2019, 23:05

Even los van me overige klachten.

Is het asje van de achterruitenwisser überhaupt wel gangbaar, is een veel voorkomende klacht,
E90 325i lci 2012
E38 750i 1995
E46 330XIA 2003

Spades

Bericht door Spades » 13 jun 2019, 09:03

Ik ben hier inmiddels verder mee gekomen. Gisteren even terug geweest naar de sloop om een andere motor te halen. Daar bij een andere touring nog even wat onderzoek kunnen doen.

-Mijn eigen as was vastgelopen met als gevolg dat de motor en het knopje het niet meer deden.
-Motor is inmiddels vervangen door een werkend exemplaar.
-Van de sloopauto heb ik een nieuw asje plus knop afgehaald.

Bij mijn eigen auto zit de knop en de as echt muur vast. Ik weet van de sloopauto dat er niet eens schroefdraad in zit, op Google vind ik DIY's die er heel makkelijk uit zien maar bij mij is er geen beweging in te krijgen. Zo erg zelfs dat de knop eromheen al weggesloopt is maar de ring nog vast zit.. Heb er nu kruipolie opgesmeerd maar ik vrees dat ik met een Dremel aan de gang moet om de ring los te zagen. Wordt een uitdaging daarbij het glas niet te beschadigen. Als ik dat los heb is het vervolgens nog een klusje van 3 minuten om alles erin te maken.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”