Remblokken vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Evert1993
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2018, 11:53

Remblokken vervangen

Bericht door Evert1993 » 09 dec 2018, 12:11

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en had een vraag mbt de remblokken vervangen.

Door de jaren heen probeer ik steeds beetje bij beetje zelf onderhouden aan mijn auto te doen. Omdat het goedkoper is dan laten doen maar vooral omdat ik het ook leuk vind!

Vandaar dat ik mijn achterste remblokken zelf wil gaan vervangen, er brand nog niks en geen rare geluiden maar ze zijn wel bijna op. Nu had ik na enige onderzoek het wil eraf gehaald om te zien hoe ik de klauw eraf kan krijgen. Ik kwam tot de veer die de blokken op zijn plek houd want de 2 pinnen die de remklauw aan elkaar houdt zit vast met een bout die ik niet ken.

Na enige verder onderzoek online kwam ik erachter dat ik deze los moet maken met bit nummer 7 (?).

Nu is mijn vraag aan jullie, waar kan ik deze kopen ? Als ik deze online opzoek krijg ik allerlei bitjes voor in de accu tol.

En als jullie andere tips hebben mbt het vervangen van de remblokken zijn deze ook welkom!

Bedankt!

vester86
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 mei 2018, 20:50

Re: Remblokken vervangen

Bericht door vester86 » 09 dec 2018, 16:22

imbus 7, gewoon bij de (betere) gereedschappen winkel, of welliht ook de automaterialenhanden

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Remblokken vervangen

Bericht door rob75 » 10 dec 2018, 09:45

Waarschijnlijk ben je het al tegengekomen, maar over de 7mm inbusboutjes zit een kunststof kapje. Niet kwijtraken.
Verder is het verstandig om de pennen goed schoon te maken, net als de boringen waar ze in gaan. Let ook op de rubbertjes die er zitten. Kapot? Vervangen, dat scheelt een hoop ellende.
Verder is het verstandig om de klauw goed schoon te maken. Zorg vooral dat alle pasvlakken weer schoon zijn. Let ook op of de rubber hoes over de zuiger netjes is en heel. Voordat je de zuiger terug duwt, goed schoonmaken.
Gebruik zo min mogelijk vet. Eigenlijk alleen op de metalen delen van blok waar die de klauw raakt. Een beetje afhankelijk van het merk blokken zit er een laag op die voor smering zorgt. Hooguit een klein beetje vet op de rand van de zuiger.
Vergeet niet de pennen waarmee de klauw vastzit te smeren.
En als je vet gebruikt, keramisch vet (montage pasta noemen ze het ook wel en dat is geen blauwe tube van Ate). Geen kopervet.
Bij remmen: schoon en netjes werken. Voorkomt piepen en ongelukken. En als je iets niet helemaal zeker weet, laat het controleren.

Succes,
Rob

Evert1993
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2018, 11:53

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Evert1993 » 11 dec 2018, 17:42

Hoi Rob,
Bedankt voor je reactie, was inderdaad tegen gekomen dat het inbussleutel 7 is.

Ik lees op vele andere fora dat er juist kopervet wordt aangeraden, waarom raad jij het af ?
En moet ik dan de cilinder en de achterkant van de remblokken met het juiste vet insmeren ?
En welke pinnen bedoel je precies? De bouten waar de klauw mee vast zit ?

Gr,
Evert

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Daytonawim » 11 dec 2018, 22:24

Je kan kopervet of keramisch vet gebruiken.

De pennen waar de inbus ingaan kan je er uit draaien, dan zie je een stuk schroefdraad en een redelijk stuk glad chroom ( waarschijnlijk zit dat vol aanslag en rommel) die 2 aan elke kant schoonmaken.
Doe dat niet met schuurpapier dan beschadigd je chroom laag, ik gebruik meestal een scotch bright , pennen daarna licht met koper of keramisch vet in vetten.

Zuiger terug drukken doe ik meestal met een flinke schroevendraaier tussen de oude remblokken, kan je rubbertje ook niet beschadigen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Remblokken vervangen

Bericht door malle pietje » 12 dec 2018, 16:01

Na een paar dure lessen duw ik de zuigers altijd met de hand terug. Als er aanslag op de zuigers zit aan de buitenzijde, krijg je ze niet ingeduwd met de hand. Iets dat je met een speciaal gereedschap of hulpmiddelen niet snel op merkt. Gevolg van aanslag op de zuigers kan zijn (heb ik dus ettelijke keren gehad) dat hij niet meer naar buiten komt. Of, dat ie na de eerste keer remmen niet meer los laat en bljift aanlopen. t Is even kracht zetten maar als t met grof geweld moet, is er iets niet in orde.

rob75
Berichten: 986
Lid geworden op: 05 mar 2009, 12:48

Re: Remblokken vervangen

Bericht door rob75 » 12 dec 2018, 18:00

Evert1993 schreef:Hoi Rob,


Ik lees op vele andere fora dat er juist kopervet wordt aangeraden, waarom raad jij het af ?
En moet ik dan de cilinder en de achterkant van de remblokken met het juiste vet insmeren ?
En welke pinnen bedoel je precies? De bouten waar de klauw mee vast zit ?

Gr,
Evert
Kopervet bevat metaal. En twee metalen hebben een galvanische werking op elkaar, met corrosie als gevolg. Hierdoor dus ook vastzitten van blokjes etc. Daarnaast vinden de onderdelen van het ABS het ook niet fijn.
Vandaar geen kopervet, maar keramisch.

De pinnen die ik bedoel zijn die je eruit draait met inbus 7. Hierover glijdt de remklauw heen en weer. De zogenaamde zwevende remklauw.

Wat beschreven wordt met het terugduwen van de zuigers is wat ik bedoel met controleren of de stofhoezen nog heel zijn en de zuigers schoon zijn. Anders krijg je inderdaad ellende met vastzittende remzuigers.

Oh ja, denk er ook aan regelmatig (elke 2 jaar!) de remvloeistof te vervangen, dat scheelt ook een hoop ellende.
Op zich zijn de remmen niet zo ingewikkeld, maar wel een redelijk gevoelig stukje techniek voor achterstallig onderhoud en vuil.

Succes,
Rob

Evert1993
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2018, 11:53

Re: Remblokken vervangen

Bericht door Evert1993 » 01 jan 2019, 16:48

Hallo heren,

Allereerst de beste wensen allemaal!
Maar heb het vorige week even gedaan, was zeer makkelijk om te doen, en snapte nu ook welke pinnen je bedoelde. Heb alles ingevet met keramisch vet.

Bedankt voor de tips!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”