[E46] Trilling door de gehele wagen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Roy-teunissen

[E46] Trilling door de gehele wagen

Bericht door Roy-teunissen » 18 mar 2018, 13:38

Hallo allen, naast mijn zojuist geopende topic over mijn vacuum probleem heb ik te kampen met een tweede uitdaging. Zoals de titel het al doet vermoeden geeft mijn 330I een trilling door de gehele wagen.

- voorgeschiedenis -

bij hard optrekken voelde ik een kortstondige trilling vanaf de achterzijde van de wagen enkel bij het overschakelen, vooral tussen de 1e naar de 2e versnelling.

Na het lezen van fora konden dit meerdere dingen zijn, om dit uit te sluite de wagen op de put gezet. uitlaat eronderheen. Hitteschild weg en al vrij snel was duidelijke wat het probleem was: de tussenas lager van de cardan-as. Deze was compleet defect.

Deze lager toen vervangen en nog even voor de zekerheid de kruiskoppeling en hardyschijf gecontroleerd. Beiden in prima staat; geen haar scheurtjes te bekennen en geen enkele vorm van speling op de koppeling.

- en nu? -

in de veronderstelling dat het probleem nu weg zou zijn bleek niets minder waar, de korte trilling is weg. Nu begint mijn wagen te trillen bij de 1500 touren tot pak en beet 2500 toeren waarbij de piek bij 2000 toeren ligt. De gehele wagen trilt dan als een gek.

Ik voel jullie denken; hij heeft de as niet gemarkeerd en willekeurig in elkaar gezet. De ooit gebalanceerde as is niet meer in balans. Ik moet jullie telleurstellen, als het zo eenvoudig was had ik nu niet dit topic geopend :amen: Doordat ik toch aan mijzelf ging twijfelen gisteren de wagen weer op de brug gezet, hetzelfde verhaal; uitlaat eraf, hitteschild eraf en een double check uitgevoerd. De as is 200% op dezelfde wijze in elkaar geschoven als dat ik hem heb gedemonteerd. Alle bouten op de hardyschijf, tussenas en DIF zitten vast.

just to be sure: enkel de as is gebalanceerd toch? het is niet zo dat ik ook het DIF en de BAK had moeten markeren zodat niet alleen de twee delen van de as maar ook het geheel weer op de zelfde wijze op de bak en DIF gemonteerd had moeten worden? Zou dit ook met de uitlaat te maken kunnen hebben?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jaap380
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 mar 2018, 13:00

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door jaap380 » 18 mar 2018, 15:55

Ha Roy,
is de trilling gerelateerd aan het toerental of aan een bepaalde snelheid?

Roy-teunissen

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Roy-teunissen » 18 mar 2018, 19:09

Hallo Jaap, allereerst bedankt voor je reactie.

Ik heb mijzelf ook deze vraag gesteld, het is moeilijk waar te nemen. Laat ik voorop stellen dat het tussen het 1500 en 2500 toeren gebied is en het begint pas bij een snelheid van 35km/h, het hevigst bij 40km/h en boven de 50 niet meer voelbaar. sta ik stil of rijdt ik stapvoets is de trilling niet aanwezig ook niet wanneer ik het toerental verhoog naar de 2000 toeren.

jaap380
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 mar 2018, 13:00

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door jaap380 » 18 mar 2018, 21:15

Ik heb ook lang getobt met trilling. Balanceren, cardanlager, hardyschijven, differentieel na laten kijken en vervangen, hielp allemaal niets. Bij mij was het rond de 70 km/u merkbaar en boven de 120 km/u.
Uiteindelijk laten superbalanceren bij Profile Tyrecenter en ja hoor, banden niet rond. Hebben ze prima verholpen en weg was de trilling. Ze trimmen dan de banden. Is de moeite van het proberen waard! Als je banden goed zijn, betaal je alleen de prijs van gewoon balanceren.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Yor » 18 mar 2018, 21:16

Heb de hardyschijf met het juiste patroon gemonteerd? Dus tussen bakzijde en aandrijfzijde een massief deel en geen ruimte? Dan gaat het klapperen.

En is de voorspanning bij de aandrijfas correct afgesteld? Net achter de centreer lager kun je dat doen.

Roy-teunissen

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Roy-teunissen » 19 mar 2018, 05:37

@jaap380

bedankt voor je antwoord en het meedenken, ik ben er echter van overtuigd dat het met de cardanas te maken moet hebben. Dit omdat er geen snelheids afhankelijke trilling te bemerken viel voordat ik de tussenaslager heb vervangen. enkel een minimale kortstondige trilling bij het overschakelen. direct na het hermonteren was deze heftige langere snelheidsafhankelijke trilling aan de orde. het kan niet anders zijn dan dat het met de cardan as lager te maken heeft.

Roy-teunissen

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Roy-teunissen » 19 mar 2018, 05:41

Yor schreef:Heb de hardyschijf met het juiste patroon gemonteerd? Dus tussen bakzijde en aandrijfzijde een massief deel en geen ruimte? Dan gaat het klapperen.

En is de voorspanning bij de aandrijfas correct afgesteld? Net achter de centreer lager kun je dat doen.

Ok kijk nu komen we tot wat wellicht de essentie van het verhaal kan zijn, ongetwijfeld een foute montage. gezien de lager nieuw is en de korte trilling bij het overschakelen wel helemaal weg is moet het aan de montage liggen. Jouw twee vragen roepen bij mij vraagtekens op ;

* de hardyschijf - ik meende dat deze maar op 1 manier gemonteerd kon worden?
* voorspanning van de aandrijfas is voor mij compleet nieuw :gek:

Ik ga even wat research doen ten aanzien van deze twee feiten.

Roy-teunissen

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Roy-teunissen » 19 mar 2018, 06:25

even wat research gedaan over de hardyschijf en de voorspanning, dit was mij totaal onbekend en ik moet bekennen dat mij ook geen indicatie is opgevallen op de hardyschijf waaruit je kan afleiden hoe deze gemonteerd zit.

Echt concreets kan ik hier ook niet over vinden op internet, ik zal dit eens nader bekijken wanneer ik de as eronder uit heb.

voor wat betreft de voorspanning: Ik vind op internet dat deze bus met draad handvast aangedraaid moet worden, hoe borg je de voorspanning dan als ik vragen mag?

Roy-teunissen

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Roy-teunissen » 19 mar 2018, 07:06

de volgende fotos zijn niet mijn foto's, dit enkel ter illustratie.


moet ik nog iets doen met de grote moer met plastic bus aan de binnenzijde?

Afbeelding

De lager moet ik op voorspanning brengen door deze richting de bak te duwen tot dat deze geen speling meer heeft?

Afbeelding

De hardyschijf moet gemonteerd worden waarbij de pijltjes naar het aanbouw deel wijzen, respectievelijk de bak / as waarbij de bouwt aan de zijde van de hardyschijf komt en de moer aan de zijde van de bak/as? ik lees hier tegenstrijdige verhalen over op internet.

Afbeelding

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Yor » 19 mar 2018, 08:24

De pijltjes wijzen inderdaad richting bak en aandrijf as. Op de foto kun je zien dat er tussen de bout van de aandrijf zijde en transmissie zijde een dik stuk rubber zit.
Afbeelding

Dus positioneer de hardyschijf zo dat elk montagepunt van de aandrijf as en transmssie samen komen op het dikke stuk van de hardyschijf (zie foto)

Bmw werkplaatsgids spreekt wel over het markeren van de orientatie van de aandrijfas voor demontage... heb je nu niks aan natuurlijk... evengoed wel fijn om te weten.

Zie link:

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e46- ... ft/2Tcmg1U

Die ring / moer na het lager kun je losdraaien bij demontage of montage. Is maar iets van 10nm maar wel fijn als daar spanning op staat.

Roy-teunissen

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Roy-teunissen » 19 mar 2018, 09:08

Bedankt Roy! Ik ga de boel deze week maar eens demonteren en opnieuw, juist, hermonteren. Bedankt voor de info tot zover!

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Yor » 20 mar 2018, 16:41

Dit filmpje verduidelijkt mijn vorige bericht.

https://www.youtube.com/watch?v=Vw7Zbp1rfGI[/youtube]

Het zou wel een andere oorzaak kunnen zijn maar kijk er gerust naar.

https://youtu.be/Vw7Zbp1rfGI

Roy-teunissen

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Roy-teunissen » 21 mar 2018, 06:07

haha die vent in het filmpje kan het mooi brengen, het bizarre is; de situatie wie hij schets is exact hetgene wat ik aan het begin voor mijn werkzaamheden had. wanneer de wagen opschakelde maakte hij die korte trilling wie hij in het fimpje perfect beschrijft. Het terug veren van de hardyschijf wanneer er geen power op de as meer is.

Mijn wagen trilt nu tussen de 1500 en 2500 toeren constant ook wanneer er wel aangedreven kracht van de transmissie naar de as is. Ik vermoed dan ook echt dat hij uit onbelans is door wat voor reden dan ook. Ik ga sowieso de hardyschijf controleren op wijze montage echter betwijfel ik of het nu dit probleem veroorzaakt. de trilling tussen het overschakelen is overigens wel weg nu ( in hoeverre dat nu duidelijke te beoordelen is ).

Morgen avond gaat hij op de put en dan trek ik de boel er onderuit om te controlleren, ik hou jullie op de hoogte.

Thanks voor het fimpje, :duimen: in ieder geval weer wat geleerd.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Yor » 22 mar 2018, 12:42

Je kunt ook proberen de aandrijfas eens 90 of 180 graden te draaien toz van de transmissie.

Heb je ook de aandrijfassen bekeken? Als deze op zijn gaat de boel ook lekker trillen.

Roy-teunissen

Re: Trilling door de gehele wagen

Bericht door Roy-teunissen » 23 mar 2018, 06:31

:gekdoen:

Yeahh twee vliegen in 1 klap opgelost, inderdaad Roy; De hardyschijf zat onjuist gemonteerd. Ik heb deze gedraaid en de trillingen zijn compleet verdwenen. Wel zag ik dat mijn hardyschijf welke bij de vorige montage geen scheurtjes vertoonde nu behoorlijk wat te verduren heeft gerkegen. Ook de bouten zijn niet zo netjes meer. De boel zal dus nog eens los moeten om een nieuwe te plaatsen + nieuwe bouten. zie de fotos van hoe hij zat en hoe hij dus moet zitten.

Ik heb dat domme stuk rubber flink onderschat zeg!

Echt gigantisch bedankt voor het meedenken!

Ik heb hier ook een topic lopen over een vacuumprobleem; doordat de auto toch op de put stond wilde ik alvast even kijken hoe makkelijk je het brandstof filter kan vervangen, ik haal die plaat eraf en bingo! Vacuumslang eraf gescheurd, hier had ik natuurlijk niet gekeken met de rooktest.

zo zat hij:

Afbeelding

en nu:

Afbeelding

en mijn vacuum lek:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Roy-teunissen op 23 mar 2018, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”