316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop
316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop
Hi,
Sinds vrijdag in het bezit van een 316i uit 2001, een sedan. Zie ook mijn bericht in het voorstelforum.
Hele fijne auto om in te rijden. Maar er vallen me wat kleine dingen op:
- Rode olielampje brandt zo nu en dan vlak na het starten. Na een paar seconden weer uit. Oliepijl gecheckt en die is prima.
- Bonkend geluid bij schakelen, zelfs bij stilstaan. Schijnt veel voor te komen door speling op differentieel en verder geen kwaad te kunnen? Checkvraag...
- Beginnende roest bij wielkasten en boven linker koplamp aan het begin van de motorkap. Heeft iemand een gouden tip / adres om dit aan te pakken zonder dat het bakken met geld kost?
- Er ontbreekt een wielkastbescherming aan de voorkant, richting de bumper. Geen ramp, maar ik zie de kabeltjes van de mistlampen open en bloot zitten. Weet iemand waar je dit soort onderdelen kunt kopen?
En kent iemand een goede BMW garage in de omgeving van Utrecht? Andere algemene tips zijn uiteraard ook welkom!
Gr. Dennis
Sinds vrijdag in het bezit van een 316i uit 2001, een sedan. Zie ook mijn bericht in het voorstelforum.
Hele fijne auto om in te rijden. Maar er vallen me wat kleine dingen op:
- Rode olielampje brandt zo nu en dan vlak na het starten. Na een paar seconden weer uit. Oliepijl gecheckt en die is prima.
- Bonkend geluid bij schakelen, zelfs bij stilstaan. Schijnt veel voor te komen door speling op differentieel en verder geen kwaad te kunnen? Checkvraag...
- Beginnende roest bij wielkasten en boven linker koplamp aan het begin van de motorkap. Heeft iemand een gouden tip / adres om dit aan te pakken zonder dat het bakken met geld kost?
- Er ontbreekt een wielkastbescherming aan de voorkant, richting de bumper. Geen ramp, maar ik zie de kabeltjes van de mistlampen open en bloot zitten. Weet iemand waar je dit soort onderdelen kunt kopen?
En kent iemand een goede BMW garage in de omgeving van Utrecht? Andere algemene tips zijn uiteraard ook welkom!
Gr. Dennis
Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop
rood olielampje is geen oliepeil maar oliedruk, zou ik wel ff laten checken. (oliepomp?)
diff rubber komt veel voor, als je die laat doen, dan ook subframe gelijk, moet toch los. ca. 600 euro meerendeel arbeidsloon, rubbertjes kosten paar tientjes.
En die bubbeltjes tja, zal he ook altijd wel 3, 4, 500 kosten minimaal, weet niet hoeveel wielkasten? plekken?
diff rubber komt veel voor, als je die laat doen, dan ook subframe gelijk, moet toch los. ca. 600 euro meerendeel arbeidsloon, rubbertjes kosten paar tientjes.
En die bubbeltjes tja, zal he ook altijd wel 3, 4, 500 kosten minimaal, weet niet hoeveel wielkasten? plekken?
Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop
Correctie, het was het oranje olielampje. Ik lees dat dat over het oliepijl gaat. Denk een kapotte sensor? Handmatig gecheckt en olie is gewoon ruim op pijl, bovendien in juli nog een beurt gehad waarbij de olie en het filter is verwisseld. Kan het dan inderdaad aan de sensor liggen?
Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop
Als het olielampje oranje oplicht na starten en weer uitgaat dan betekent dit dat de oliesensor op zijn einde is. Je hebt inmiddels al gecontroleerd dat er voldoende olie in zit dus het vervangen van de sensor moet dit oplossen.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop
ok ja oranje is de sensor als olie niveau gelijk blijft.
is een kwaaltje bij de e46. Bij volgende olie wissel laten vervangen, zit vlakbij aftapplug bij het oliecarter.
is een kwaaltje bij de e46. Bij volgende olie wissel laten vervangen, zit vlakbij aftapplug bij het oliecarter.
Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop
Oranje lampje is inderdaad oliepijl, als deze een aantal seconde aanblijft en vervolgens uit gaat duidt op een kapotte sensor.ciko schreef: - Rode olielampje brandt zo nu en dan vlak na het starten. Na een paar seconden weer uit. Oliepijl gecheckt en die is prima.
Dit kunnen meerdere dingen zijn, zoals versleten hardyschijf, versleten differentieel rubber, laat de aandrijflijn even nalopen op speling en slijtage enzovoort.ciko schreef:- Bonkend geluid bij schakelen, zelfs bij stilstaan. Schijnt veel voor te komen door speling op differentieel en verder geen kwaad te kunnen? Checkvraag...
E46 is altijd een russische roulette, of je hebt er een dit niet eens wil roesten, of ze roesten voor je neus weg.ciko schreef:- Beginnende roest bij wielkasten en boven linker koplamp aan het begin van de motorkap. Heeft iemand een gouden tip / adres om dit aan te pakken zonder dat het bakken met geld kost?
Tegen gaan is lastig, of je laat het wegschuren, plamuren en overspuiten, of je zoekt 2e hands delen in kleur (of nieuwe/imitatie panelen plaatsen).
Ik bestel heel veel onderdelen via https://www.auto-onderdelen24.nl/ of https://www.schmiedmann.nl, misschien dat je deze daar kan vinden. anders kun je ze eventueel van een sloop auto afhalen.ciko schreef:- Er ontbreekt een wielkastbescherming aan de voorkant, richting de bumper. Geen ramp, maar ik zie de kabeltjes van de mistlampen open en bloot zitten. Weet iemand waar je dit soort onderdelen kunt kopen?
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop
is het de voorzijde dan beste hele paneel doen lijkt mij, imitatie (weet niet wat duurzaamheid is tov origineel) is iig stukkie goedkoper en dan spuiten. Als van sloop komt tja hoe goed is dat dan nog?
Met roest weghalen plamuren spuiten etc...kan je er waarschijnlijk op wachten dat het weer terugkomt
Is het achter zou ik stuk eruit laten slijpen en nieuw stuk erin, maar dat alleen als echt rot is.
Blijft sowieso een oude auto, wat heb je er voor over en als je hem echt mooi wil maken voor jezelf, zal je dat bij verkoop waarschijnlijk nooit meer terug krijgen, maar dat is een afweging die jezelf moet maken.
Met roest weghalen plamuren spuiten etc...kan je er waarschijnlijk op wachten dat het weer terugkomt
Is het achter zou ik stuk eruit laten slijpen en nieuw stuk erin, maar dat alleen als echt rot is.
Blijft sowieso een oude auto, wat heb je er voor over en als je hem echt mooi wil maken voor jezelf, zal je dat bij verkoop waarschijnlijk nooit meer terug krijgen, maar dat is een afweging die jezelf moet maken.
Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop
Hi Ciko,
Je olie sensor ben je wel uit denk ik. Gewoon laten vervangen tijdens beurt
Roest is idd lastig. Als het niet te veel is kan je het laten spuiten maar prijs loopt snel op. Als je moet spuiten beter de verschillende delen vervangen of eruit laten slijpen.
In Odijk zit Gijsbertsen, goede dealer en niet te duur.
Onderdelen bij Offenga zijn goed te verkrijgen daar. Als het niet op de site staat dan even bellen. Vaak hebben ze nog wel e.e.a. Auto-onderdelen24.nl is ook een goede leverancier.
Veel plezier met je wagen.
Je olie sensor ben je wel uit denk ik. Gewoon laten vervangen tijdens beurt
Roest is idd lastig. Als het niet te veel is kan je het laten spuiten maar prijs loopt snel op. Als je moet spuiten beter de verschillende delen vervangen of eruit laten slijpen.
In Odijk zit Gijsbertsen, goede dealer en niet te duur.
Onderdelen bij Offenga zijn goed te verkrijgen daar. Als het niet op de site staat dan even bellen. Vaak hebben ze nog wel e.e.a. Auto-onderdelen24.nl is ook een goede leverancier.
Veel plezier met je wagen.
Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop
Bedankt allemaal! goede tips. De laatste oliebeurt is in juli nog geweest dus ik rij voorlopig maar door met de kapotte sensor.