316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
ciko
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 dec 2017, 16:34

316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop

Bericht door ciko » 12 dec 2017, 13:02

Hi,

Sinds vrijdag in het bezit van een 316i uit 2001, een sedan. Zie ook mijn bericht in het voorstelforum.
Hele fijne auto om in te rijden. Maar er vallen me wat kleine dingen op:

- Rode olielampje brandt zo nu en dan vlak na het starten. Na een paar seconden weer uit. Oliepijl gecheckt en die is prima.
- Bonkend geluid bij schakelen, zelfs bij stilstaan. Schijnt veel voor te komen door speling op differentieel en verder geen kwaad te kunnen? Checkvraag...
- Beginnende roest bij wielkasten en boven linker koplamp aan het begin van de motorkap. Heeft iemand een gouden tip / adres om dit aan te pakken zonder dat het bakken met geld kost?
- Er ontbreekt een wielkastbescherming aan de voorkant, richting de bumper. Geen ramp, maar ik zie de kabeltjes van de mistlampen open en bloot zitten. Weet iemand waar je dit soort onderdelen kunt kopen?

En kent iemand een goede BMW garage in de omgeving van Utrecht? Andere algemene tips zijn uiteraard ook welkom!

Gr. Dennis

Bim

Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop

Bericht door Bim » 12 dec 2017, 23:04

rood olielampje is geen oliepeil maar oliedruk, zou ik wel ff laten checken. (oliepomp?)
diff rubber komt veel voor, als je die laat doen, dan ook subframe gelijk, moet toch los. ca. 600 euro meerendeel arbeidsloon, rubbertjes kosten paar tientjes.
En die bubbeltjes tja, zal he ook altijd wel 3, 4, 500 kosten minimaal, weet niet hoeveel wielkasten? plekken?

ciko
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 dec 2017, 16:34

Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop

Bericht door ciko » 13 dec 2017, 09:24

Correctie, het was het oranje olielampje. Ik lees dat dat over het oliepijl gaat. Denk een kapotte sensor? Handmatig gecheckt en olie is gewoon ruim op pijl, bovendien in juli nog een beurt gehad waarbij de olie en het filter is verwisseld. Kan het dan inderdaad aan de sensor liggen?

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop

Bericht door h3b » 13 dec 2017, 10:15

Als het olielampje oranje oplicht na starten en weer uitgaat dan betekent dit dat de oliesensor op zijn einde is. Je hebt inmiddels al gecontroleerd dat er voldoende olie in zit dus het vervangen van de sensor moet dit oplossen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Bim

Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop

Bericht door Bim » 13 dec 2017, 11:04

ok ja oranje is de sensor als olie niveau gelijk blijft.
is een kwaaltje bij de e46. Bij volgende olie wissel laten vervangen, zit vlakbij aftapplug bij het oliecarter.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop

Bericht door Dutchie » 13 dec 2017, 11:31

ciko schreef: - Rode olielampje brandt zo nu en dan vlak na het starten. Na een paar seconden weer uit. Oliepijl gecheckt en die is prima.
Oranje lampje is inderdaad oliepijl, als deze een aantal seconde aanblijft en vervolgens uit gaat duidt op een kapotte sensor.
ciko schreef:- Bonkend geluid bij schakelen, zelfs bij stilstaan. Schijnt veel voor te komen door speling op differentieel en verder geen kwaad te kunnen? Checkvraag...
Dit kunnen meerdere dingen zijn, zoals versleten hardyschijf, versleten differentieel rubber, laat de aandrijflijn even nalopen op speling en slijtage enzovoort.
ciko schreef:- Beginnende roest bij wielkasten en boven linker koplamp aan het begin van de motorkap. Heeft iemand een gouden tip / adres om dit aan te pakken zonder dat het bakken met geld kost?
E46 is altijd een russische roulette, of je hebt er een dit niet eens wil roesten, of ze roesten voor je neus weg.
Tegen gaan is lastig, of je laat het wegschuren, plamuren en overspuiten, of je zoekt 2e hands delen in kleur (of nieuwe/imitatie panelen plaatsen).
ciko schreef:- Er ontbreekt een wielkastbescherming aan de voorkant, richting de bumper. Geen ramp, maar ik zie de kabeltjes van de mistlampen open en bloot zitten. Weet iemand waar je dit soort onderdelen kunt kopen?
Ik bestel heel veel onderdelen via https://www.auto-onderdelen24.nl/ of https://www.schmiedmann.nl, misschien dat je deze daar kan vinden. anders kun je ze eventueel van een sloop auto afhalen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Bim

Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop

Bericht door Bim » 13 dec 2017, 15:41

is het de voorzijde dan beste hele paneel doen lijkt mij, imitatie (weet niet wat duurzaamheid is tov origineel) is iig stukkie goedkoper en dan spuiten. Als van sloop komt tja hoe goed is dat dan nog?
Met roest weghalen plamuren spuiten etc...kan je er waarschijnlijk op wachten dat het weer terugkomt
Is het achter zou ik stuk eruit laten slijpen en nieuw stuk erin, maar dat alleen als echt rot is.

Blijft sowieso een oude auto, wat heb je er voor over en als je hem echt mooi wil maken voor jezelf, zal je dat bij verkoop waarschijnlijk nooit meer terug krijgen, maar dat is een afweging die jezelf moet maken.

Gebruikersavatar
Peter160
Berichten: 67
Lid geworden op: 26 okt 2014, 10:20
Locatie: Nieuwegein.

Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop

Bericht door Peter160 » 15 dec 2017, 01:15

Hi Ciko,

Je olie sensor ben je wel uit denk ik. Gewoon laten vervangen tijdens beurt
Roest is idd lastig. Als het niet te veel is kan je het laten spuiten maar prijs loopt snel op. Als je moet spuiten beter de verschillende delen vervangen of eruit laten slijpen.
In Odijk zit Gijsbertsen, goede dealer en niet te duur.
Onderdelen bij Offenga zijn goed te verkrijgen daar. Als het niet op de site staat dan even bellen. Vaak hebben ze nog wel e.e.a. Auto-onderdelen24.nl is ook een goede leverancier.
Veel plezier met je wagen.

ciko
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 dec 2017, 16:34

Re: 316i E46 2001 - wat vraagjes nav aankoop

Bericht door ciko » 16 dec 2017, 21:44

Bedankt allemaal! goede tips. De laatste oliebeurt is in juli nog geweest dus ik rij voorlopig maar door met de kapotte sensor.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”